ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Patronymikon och släktnamn  (läst 641 gånger)

2009-03-06, 16:44
läst 641 gånger

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag undrar hur ni gör med personer som använder både patronymikon och släktnamn. Jag har en Per Andersson Linander som alltid nämns så och en Olof som varierar mellan Olof Nilsson, Olof Öberg och Olof Nilsson Öberg. I programmet MinSläkt finns en inmatningsruta för förnamn och en för efternamn. Det är avgörande för den alfabetiska sorteringen i vilken ruta man skriver vad. Jag har skrivit Andersson Linander i efternamnsrutan eftersom han alltid kallas så men det känns galet att man då inte hittar honom tillsammans med sin far och sina barn som bara heter Linander. Å andra sidan kan man väl inte heta Andersson i förnamn? När det gäller Olof Nilsson Öberg är jag ännu mer villrådig. Det vore intressant att höra vad andra tycker om detta problem.
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

2009-03-07, 00:49
Svar #1

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ibland använder folk ett efternamn mer eller mindre tillfälligt, d v s det är inte i bruk ens under personens egen fortsatta livstid och än mindre i kommande släktled.
Men om efternamnet verkligen blir ett släktnamn är det självklart att man alfabetiserar det på släktnamnet, oavsett om det står med eller utan patronymikon. Under 1700-talets senare del och 1800-talets förra kan detta patronymikon i borgerliga eller småborgerliga miljöer ibland komma efter själva efternamnet.

2009-03-08, 00:54
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Det besvarar förstås inte Din fråga, som jag hoppas andra kan hjälpa Dig med.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 08 mars, 2009)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna