ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnskick - ort +ius  (läst 2393 gånger)

2009-04-16, 19:03
läst 2393 gånger

Utloggad Ove Billing

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-05-01, 13:34
    • Visa profil
Man ser då och då namn på framför allt präster, där namnet bildats av en ort med tillägget -ius. Jag såg nyligen Gudhemius (från Gudhem) och kommer också ihåg biskopen Angermannius. Vad betyder mer exakt denna ändelse? Jag vore också tacksam för lite fler exempel, samt om det var vanligare under en viss period.

2009-04-19, 15:08
Svar #1

Utloggad Ingemar Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2022-11-20, 18:38
    • Visa profil
Hej Ove! Utan att vara någon expert har jag förstått det på detta sätt: Ändelsen ”-ius” (eller i femininum ”-ia”) är i detta sammanhang ett påhäng (suffix) som i latinet markerar tillhörighet, samhörighet, ursprung eller hemvist. Man gör så att säga en adjektivisering av ett ortnamn genom att lägga till denna ändelse. - Om Du slår i någon av de tryckta studentmatriklarna, t.ex. G.Molin/P.Wilstadius, Smolandi Upsalienses, kan Du hitta många exempel på detta, där man också ofta först har latiniserat ortsnamnet: Bringius efter Bringetofta, Quanslovius efter Kvänslöv, Gerdslovius efter Gärdslösa, Forlosenius efter Förlösa, Scatelovius efter Skatelöv, Ölmstadius efter Ölmstad, Bergius efter Berg, Sundius efter Sund, Hultenius efter Hult etc.
Andra sådana suffix med samma innebörd är t.ex. ”-ensis” och ”-anus”:  Saebyensis efter Säby, Wexionensis efter Växjö, Asbyensis efter Asby, Tolgensis efter Tolg, Crucimontanus efter Korsberga etc. - När detta bruk var vanligast vet jag inte, men jag skulle gissa att det var mycket vanligt under hela den tid latinet var dominerande undervisningsspråk vid våra universitet och att det minskade successivt under 1700-talets lopp.
Hälsningar
Ingemar Wickström

2009-04-23, 21:35
Svar #2

Utloggad Ove Billing

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-05-01, 13:34
    • Visa profil
Tack Ingemar för mycket värdefullt svar.
Hälsn
Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna