ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glöör  (läst 936 gånger)

2004-11-09, 23:09
läst 936 gånger

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
I Bro socken i Bohuslän har jag hittat detta märkliga mansnamn, oftast stavat med två 'ö'. Jag har även sett det som patronymikon. Kan någon förklara dess ursprung?

2004-11-10, 22:21
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det finns ett mansnamn Gl?dher med belägg just från Bohuslän, och senast 1468 (sic!). Källa: SMP.  
Namnet nämns - vad jag kan se - varken av Mod?er eller Otterbjörk.
Klas Kohlström,
Kan Du möjligen nämna några belägg med år, socken, källa o s v. Gärna en bild här om det går att ordna.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-11-11, 10:37
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eftersom förekomsten av namnet är Bohuslän, har jag roat mig med att undersöka Norge.
I den norska Folketellinga 1801 förekommer 8 män med förnamnet Gl?er. 1865 förekommer 1 person med namnet. 1900 förekommer 4 personer varav två är söner till Gl?er från 1865.
1801 bär 33 personer ett patronymikon på Gl?er. 1865 bär 62 personer ett sådant patronymikon. 1900 bär 66 personer ett patronymikon på Gl?er.
Månne är det samma namn som i Bohuslän som överlevt, och som här förekommer före c:a 1840 som väl var det nationalromantiska genomslaget i Norge.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-11-12, 09:52
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Genom kontakter på Digitalarkivets debattforum, Brukarforum, har följande kompletterande uppgifter framkommit:
Are S. Gustavsen, Bergen, skriver:
Mannsnavnet Gl?der (i flere forskjellige ortografiske varianter) er kjent i Norge gjennom hele middelalderen og godt inn i tidlig nytid. Blant de tidlig navnb?rerne finne en Gl?der (Gl?der) Gullhals nevnt i et diplom fra 1294. Det anbefales å sjekke mot standardverket på området: E. H. Lind Norsk-Isländska dopnamn från medeltiden. Dette er utgitt heftevis i årene 105-1915, og et supplementsbind kom i 1931.
Knut Bryn, Molde, skriver bl a:
I Oluf Ryghs bok om 'Gamle personnavne i norske stedsnavn' heter det at det fortsatt brukte navnet 'Gl?er' skriver seg fra 'Glo?ir' (med stungen d som i mother). Navnet var alminnelig i Norge i middelalderen, men sjelden på Island. och kompletterar på min fråga om förskjutning mellan o och ?: At '?' i gammelnorsk har blitt til '?' i mer moderne norsk, er det mange eksempler på. Verbet 'blo?a' har blitt til 'bl?', fargen 'gronn' har blitt til 'gr?nn', substantivet 'sn?r' har blitt til 'sn?' osv.
 
Så nu väntar vi bara på uppgifter från Bohuslän ... om detta i min smak vackra namn ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-11-12, 12:54
Svar #4

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Jeg ser at Olle Elm har sitert mitt innlegg fra Digitalarkivet igår. Han har selvsagt sitert meg ordrett (slik det skal gjøres ved sitat), og da har også mine skrivefeil kommet med.
 
Navneverket jeg har benyttet er altså utgitt fra Uppsala og Leipzig i årene 1905 til 1915. I det tredje heftet er navnet Gløøir behandlet (fonten for ø er det nærmeste jeg fant i mitt tegnsett, men den avviker fortsatt litt fra den Lind benytter i sitt verk). De aller fleste navnbærene er kildebelagt i Grenland (søndre Telemark fylke) og i Vestfold fylke, men det finnes noen få fra Østfold fylke (Glæder Haluarsson, Skjeberg 1440).   
 
Jeg fant dessverre ingen navnbærere fra Båhuslen representert i Linds materiale, men det er allikevel høyst sannsynlig at navnets forekomst i Båhuslen har sammenheng med den kontakt Båhuslen hadde med resten av det norske viken (les: oslofjorden). Det er like kort vei fra Bro på Stangenes til Grenland/Vestfold, med de viktige byene (stadene) Skien og Tønsberg, som det er til søndre Østfold.
 
mvh Are

2004-11-29, 16:43
Svar #5

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Olle!
Det hade jag inte kunnat ana, att min lilla fundering skulle ge en sådan utdelning.
 
Ibland skriver jag ner ovanliga och tankevänkande uppgifter. Sådant ger alltid material till intressanta diskussioner. Tyvärr fann jag ingen Glöör i mina anteckningar - i mitt minne finns det emellertid kvar. Det var tidigt 1700-tal, och jag vågar nästan ta gift på att det var i Bro(O) C:1 (1703-29) jag fann namnet. Där finns minst ett, sannolikt flera dopvittnen med namnet som patronymikon. Någonting inom mig säger att jag dessutom kan ha sett det i en vigselnotis där.
Jag kommer sannolikt inte att besöka GLA mer i år, men jag kan ta en titt nästa gång, för såvitt du inte själv hinner före.
 
Mvh Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna