ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Djur  (läst 1403 gånger)

1999-02-19, 23:36
läst 1403 gånger

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej! Namnet Djur/Diur är ganska vanligt under 1600-talet och första hälften av 1700-talet på ön Senoren i östra Blekinge. Jag härstammar själv från Diur Persson/Nils Diursson. Tycker att det är ett fascinerande namn och skulle vilja veta mer om hur gammalt det är, hur utbrett det var etc. Finns det i isländskan? Tack förresten för inlägget om Tröster i isländsk tappning!

1999-02-20, 11:32
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Djur finns med i Släktforskarförbundets namnlista. Jag gissar att det är en förhållandevis sentida variant av det fornsvenska Gjord, som enligt Sveriges medeltida personnamn är belagt ännu på 1500-talet främst i Småland. Något nordiskt namn Djur har veterligen inte funnits (SMP noterar inget). Sannolikt har namnet uppstått genom att skrivare på 1600- och 1700-talet felaktigt trott att det namn som uttalades [jur] var samma ord som djur. Att det härrörde från ett gammalt namn Giordh visste man inte. Otterbjörk noterar att Gjord med sidoformen Gjurd var vanligt i Småland och Östergötland samt i mellersta Norrland. Det fanns i många dialektala former: Gjohl, Gjöl eller Gjur, Jurd.

1999-02-20, 23:41
Svar #2

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Tack för denna intressanta utläggning, Håkan!
Kopplingen till Gjord gör att jag bättre förstår varför prästen el. skrivaren ofta stavar Giur betr. samma person som ibland kallas Diur/Djur.

1999-09-16, 20:07
Svar #3

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Eva, i Almundsryds sn i Småland förekommer relativt ofta namnet Diur.
Maj-Britt

2000-03-05, 20:42
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Håkan refererar ovan till Sveriges medeltida personnamn ang Gjord belagt ännu på 1500-talet främst i Småland. I 1638 års (kvarntullsmantals och) boskapslängd för Norra Vedbo härad och Vireda sn nämns Giord i Mosseryd. Jag väljer att nämna honom här under Djur då varianterna på de dialektala namnformerna har viss likhet med vad som nämns ovan. I  motsvarande längd för 1637 anges han Dioll i Mosseryd. Med samma stavning nämns han i tiondelängd från 1636 och kvarntullsmantalslängd från 1637. Möjligen är det samme man som i 1643 års mantalslängd nämns Gorder Jonsson i Mosseryd. Skriften är här dock mycket otydlig. Sannolikt är det hans son som nämns Per Giölsson och Per Giolsson i Mosseryd vid flera tillfällen i Vireda kyräk 1654-1661. Vid sista tillfället (C:1 sid 46) är texten ovanligt tydlig.
Vänligen,
Olle Elm

2000-04-20, 01:19
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag har en Gjurd Esbjörnsson i Bökhult, Pjätteryd, vars farfar också hette Gjurd. GE är trol f i Fothult (fadern flyttade ett antal gånger och vi vet inte riktigt när GE föddes); g 2 ggr: 1:o innan 1643, 2:o innan 1647

2024-02-11, 19:37
Svar #6

Utloggad Peter Rydén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 22:27
    • Visa profil
Ett svar i en nu utdöd diskussion. Jag var mycket tacksam över att få läsa mer om detta namn.

I Månsarps socken (Jönköpings län) har vi på 1650-1670-talet paret Giur och Märta som bor i Porteshult. Ibland stavades namnet Diur. Utan denna diskussion hade jag varit helt väck.

Fler länktips om namnet:
Isof skriver följande om namnet Gottfrid:
Citera
Gottfrid är ett tyskt namn, sammansatt av ett ord för ’gud(ar)’ och ‑frid ’fred, skydd’. Namnet förekommer också i en nordisk variant, Gjord, av fornsvenskt Gyrdher (Gyrth 1290), som är en sammandragning av ett äldre *Guðfriðr.
(Källa: https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-arets-namn-och-handelser/namn/gottfrid )

Enligt https://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/gjord är det nu 3 män som bär namnet Gjord, så helt utdött är det ändå inte.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna