ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Överfältläkare  (läst 987 gånger)

2013-04-16, 14:55
läst 987 gånger

Utloggad Arne Wieslander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 09:38
    • Visa profil
Undrar över vilka som blir utnämnda till denna titel och vilka kraven är. Gäller en anfader Magnus Wieslander i Kristianstads län som får denna titel kring åren 1815 - 1818.
Arne Wieslander

2013-04-16, 15:52
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Arne!
 
Stod det inget om motiveringen till varför Magnus Wieslander utnämndes till överfältläkare i de skrivelser till Kungl. Majt. som Chris Bingefors letade fram under rubriken ? Jag lyckas inte hitta någon information alls på internet om sådana motiveringar i allmänhet, men i skrivelserna på Riksarkivet bör ju framgå de direkta skälen till just Wieslanders utnämning.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-04-17, 22:42
Svar #2

Utloggad Arne Wieslander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 09:38
    • Visa profil
Markus
Nej jag kunde inte se något alls om utnämning till överfältläkare där. Utnämningen var enbart till professor efter vad jag kunde läsa mig till. Är överfältläkare något som Kungl. Maj:t bestämmer? Kan det inte vara en militär utnämning? Jag har läst på nätet att titeln motsvarar överstelöjtnants ställning i det militära. Kan det vara så att varje län har en överfältläkare som utnämns inom det militära systemet? I så fall kanske de militära rullorna kan ge besked. Vad tror ni?  
Arne
Ps Tack igen till dig Chris. Ds

2013-04-17, 23:28
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej igen Arne!
 
Jag har undersökt saken lite närmare, och det visar sig att Karolinska institutet fick ett nytt reglemente 1822 11/12. Där stadgades bestämt att professorn i praktisk medicin och kirurgi samtidigt skulle vara överfältläkare vid Stockholms garnison. Detta hade han också varit tidigare, även om det inte varit infört i 1815 års reglemente. I  reglementet 1822 bestämdes även viss militärläkartjänstgöring som kompetens för professuren (och adjunkturen) i praktisk medicin och kirurgi vid institutet (källa: Wikipedia, uppslagsord Karolinska institutets historia).
 
Ska man alltså gissa att Magnus Wieslanders tjänstgöring som militärläkare ansetts som kompetens nog att tilldela honom Professors, samt samma år Öfver-Fält-Läkares namn, heder och värdighet, och att dessa båda titlar hört samman eftersom de gjorde det i realiteten på Karolinska institutet? Utnämningen sammanfaller ju på året med reglementets utfärdande, och verkar stämma med vad du funnit i skrivelserna, att han först tilldelats professors och sedan överfältläkares namn, heder och värdighet - titeln följde med på köpet. Då kan man fråga sig varför Wieslander inte erhöll den officiella utnämningen utan endast honorärtiteln?
 
Jag skulle gissa att det borde funnits handlingar om överfältläkaretiteln i Sundhetskollegiums (sedermera Medicinalstyrelsen) arkiv, men eftersom det ju bara rörde sig om en honorärtitel (som dessutom medföljde en annan honorärtitel) är jag rädd att det inte finns så mycket information i källorna.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-04-18, 09:09
Svar #4

Utloggad Arne Wieslander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 09:38
    • Visa profil
Hej Markus och tack. Länken till Karolinska institutet var ju upplysande. Jag är mycket klokare men några frågor återstår. Jag antar att utnämningen till Överfältläkare sker från KI och inte från Kungl. Maj:t, och att det är därför det är svårt att hitta info. Vad har en honoräröverfältläkare för uppgifter? Jag har sett i en av handlingarna från Kungl. Maj:t att han är med och fattar beslut om bemanningsplaner för soldater i Skåne. Det är allt. MW åker utomland under 6 månader strax efter sin utnämning, till länder som just varit i krig. Kan det ha med uppgifter som överfältläkare att göra tror du? Att han bara får honorärtiteln professor, kan det bero på att det fattades tjänster och man hade behov av fler?
Mvh Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna