ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Johansson f (1637)  (läst 651 gånger)

2001-01-07, 23:30
läst 651 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 00:54
    • Visa profil
Detta är en omvänd efterlysning. I mitt sökande på Gotland stötte jag på en märklig notering som kanske kunde glädja någon Jämtlandsforskare:
Per Johansson Gutenwik död i Östergarn på Gotland 1737-01-14 99 år gammal, född i Jämtland.
 
Lars-Olov
LOE

2001-01-08, 10:29
Svar #1

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Har du flera uppgifter om denne person? T.ex yrke/sysselsättning, giftermål, ev. barns namn, när dyker han upp på Gotland?

2001-01-10, 00:29
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-05-19, 00:54
    • Visa profil
Georg !
 
Jag har ju bara fått ögonen på honom när jag letat efter andra dödsfall. I dödsnotisen står dock att han var(it) kyrkvärd, så han var uppenbarligen en aktad person.  
 
Dessvärre är det dåligt beställt med tidiga kyrkböcker p g a ryssarnas härjningar. Husförhörslängderna börjar 1783. Giftermåls-, födelse- och dödböcker börjar 1717 och då var han ju redan 79 år gammal.  
 
Gutenvik är också namnet på en gård, så han lär väl komma därifrån.
 
Besöket av ryssarna 1717 följdes av omfattande rannsakningar, som jag råkar ha en skildring av. Det visar sig att närvarande vid rannsakningen var en viss Per Gutenvik - det kanske var han.
 
Om du skulle vara mycket intresserad av denna person, så kan du ju eftelysa honom i Gotlandsavdelningen. Det är vidare rätt välförsett med domböcker så det är inte omöjligt att forska bakåt från 1717, om än jobbigare.
 
Lars-Olov
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna