ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linköpings-Domkförsaml AI:1 1783-1787,bild 79sid151  (läst 715 gånger)

2013-09-08, 14:15
läst 715 gånger

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Behöver hjälp av en erfaren forskare att tyda en massa siffror med mera i denna bok
Vad jag tror mej få fram är?
Jonas Jönsson hustru ??? Adamsdotter.Sonen Anders.
Tror det står dräng ?? Sven Nilsson och vad jag hoppas att det står hustu Ingeborg Adamsdotter?
Resten av siffror och text får jag inget sammanhang i när det gäller dessa människor?
Jonas Jönsson och Margareta Adamsdotter ska ha två äldre döttrar än Anders??? Dom finns med senare.Betyder siffrorna att det finns andra barn?
Tacksam för undervisning.
MVH Kent-Mikael Edoff


2013-09-08, 15:43
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Siffran 5 brukar handla om att man skulle kunna alla fem huvudstycken i Svebelii förklaringar, dvs en slags katekes. Det är ju en förhörsbok! (se http://www.logosmappen.net/uppbyggelse/bocker/svebilius/sveb_3.html)
Detta är mitt försök till förklaring!
Mats
Annars ser hustrun ut att heta Lisa! Titlarna får jag till Sonen för Anders och gissar Br.Dr. till Bruksdräng och Träg. Brn. till Trädgårdsbrukaren.
 
(Meddelandet ändrat av matsy 2013-09-08 15:47)

2013-09-08, 16:39
Svar #2

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Tack Mats.
Då är det bara alla siffror kvar som jag undrar över?
Trodde det stod Lisa med,tyvärr? Jonas Jönson och hans hustru Margareta Adamsdotter med barn skall enligt födboken när deras barn föds bo i Walla,Linköpings St:Lars.
Trots att det står i födboken så hittar inte jag inte familjen i Husförhörsboken 1783-1787? 1788 flyttar den Jonas Jönsson med hustru Margaretha som jag är ute efter till Skeda.
Hoppades att detta skulle vara dom? Men Lisa har jag inte sett någon kalla henne? Gretha Margaretha Maria är namn hon har,men Lisa?

2013-09-08, 18:16
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 09:03
    • Visa profil
Det återgivna avsnittet i Linköping A I:1 visar S:t Lars kv. 52.
Vad som står om de efterfrågade personerna är:
Bränneridrängen Jonas Jonsson
hustru Lisa Andersdotter
Sonen Anders
 
Att Jonas Jonsson är bränneridräng är inte så förvånande m.h.t. var S:t Lars kv. 52 var beläget. Sven Nilsson på den följande raden skrivs Trägårdskarlen och hustrun heter Ingeborg Andersdotter. Sven Nilsson anges vara född 1729 i Skeda sn, Ingeborg 1728 i Älvestads sn och de båda vigda 1764.
 
Samma par återfinns nedanför i L 53, dit de flyttat, och där med flera uppgifter:
Bränneridrängen Jonas Jonsson f 54 Åtved 75 [från] Åtved
Hustru Lisa Andersdotter f. 51 Tjærna 72 [från] Tjærna samt vigde 7[oläslig sista siffra]

2013-09-08, 18:32
Svar #4

Utloggad Kent-Mikael Edoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-03-05, 10:26
    • Visa profil
    • www.kentedoff.dinstudio.se
Stort tack Bo.
Nu är jag säker,och kan släppa dessa.
Då är jag på noll Igen :-) .
Helt klart står det i födboken att den familjen jag söker bor på Uddevalla tills fadern skomakaren Adam Andersson avlider 1763-06-10.Ser ut som några systrar bor kvar då de är faddrar till syskonbarn som föds.Margareta Adamsdotter och hennes man Jonas Jönsson bor kvar i Walla,St:Lars till 1788.Men inte att Jag kan hitta familjen i Husfb?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna