ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Persnäs, C:2, sid 485  (läst 437 gånger)

2007-07-07, 11:55
läst 437 gånger

Birgitta Ohlsson

20 Ålderman Måns Jonssons hustru Elin Larsdotter i Stenninge ser jag klart och tydligt men sedan är jag osäker på dödsorsaken eftersom jag tycker att det faktiskt står spetälska??
 



2007-07-07, 13:17
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-06-21, 13:47
    • Visa profil
Det tycker jag också. Det fanns spetälska i Sverige, den siste drabbade, Kristina Persson, dog i slutet på 1960-talet. Läs gärna Skammens hud av Arne Sundelin och Anne Sörman.

2007-07-07, 13:58
Svar #2

Birgitta Ohlsson

När jag lagt in inlägget så sökte jag på nätet på spetälska och såg då boken du skriver om. Jag blev så förvånad av att spetälska fanns så sent eftersom jag alltid trott att den hörde medeltiden till, i alla fall när det gäller Sverige. Där ser man vad man får lära sig genom släktforskning.
 
Tack för hjälpen.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna