ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Persnäs, C:1, sid 328  (läst 669 gånger)

2005-12-21, 22:17
läst 669 gånger

Birgitta Ohlsson

Vad står det efter Brita Olofsdotter på bilden?
 

 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-22, 11:07
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2143
  • Senast inloggad: 2024-08-25, 19:47
    • Visa profil
Birgitta !
 
benemd skulla jag tippa på.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-12-22, 21:54
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Benemd Brita Olofsdotter alltså? Tackar för hjälpen.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-06-30, 12:51
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Dito Oluff Galles hustru i Trosnäs h. Karin död, men begraffen den 29 jan, eller på ? dagen, at 39 ?
 
? Oluff Galles minsta barn dödt den 24 dito och begraffen den 30 ? dom ?
 
Någon som kan hjälpa mig att räta ut frågetecknen? Jag är mest intresserad av vad det står efter ”eller på” i notisen om Olof Galles hustru och vad första ordet är i notisen om Olof Galles minsta barn.
 

 
 
Mvh
 
Birgitta

2007-06-30, 15:53
Svar #4

Ulla Bagge

Så här läser jag det:
.... begraffen 29 jan. eller K?ndlsmesse Dagen, aet. 39 annigl.(år gammal)
Hans Oluff Galles minsta barn dödt, den 24 Dito och Be= (bindestreck)graffwit den 30 Sg ... Dom.Septuag.
 
Kyndelsmässodagen är i slutet av jan- början febr. Du får titta vilken dag den inföll det aktuella året och se om det stämmer. Kunde också heta Kyndermessa, Kindermessa, Marie Renselses dag, Ljusmässa. Latin: Purific?to Mariae.
Dom. Septuagesima: sjuttionde dagen före påsk.

2007-06-30, 17:23
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Tack så mycket för hjälpen. Purific?to Mariae inträffade den 2 februari 1711. Jag vet inte om jag håller med om att det står Hans innan Oluff Galle. Om du tittar på Jon Nilssons namn i samma notis så tycker jag att första bokstaven i ordet som står innan Oluff ser likadan ut som N:et i Nilsson men jag vet inte. Han hette i alla fall Oluff Jonsson Galle.

2007-06-30, 17:39
Svar #6

Utloggad Hans Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2017-05-10, 20:45
    • Visa profil
25 Jan. eller Påwelsmesso dagen.... (Pålsmässa -Paulus)
 
Noch Oluff Galles...
 
Mvh/Hans

2007-06-30, 17:56
Svar #7

Ulla Bagge

Jag har inte kunnat slita men från gåtan utan fortsatt fundera och jag håller med om att förslaget Hans var fel.
Det är ett N i början - kan det stå Neds. (Nedsattes/Nedsänktes?)
Och det är nog inte ett tyskt ü utan ett vanligt u med kråka över i Kundlsmesse.
Vad det står efter 30 ..... Dom Septuag. lär jag fundera vidare på.

2007-06-30, 18:14
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Visst står det den 25 januari och inte 29 som jag tyckte i hastigheten, Conversio Pauli ap står det då när man tittar i den Nordiska kalendern för 1711. Noch köper jag också eftersom det passar in med tanke på att modern- och dotterns dödsnotiser står precis över varandra.

2007-06-30, 18:16
Svar #9

Birgitta Ohlsson

Nu har ju Hans löst gåtan vad det står innan Oluff Galle men som du säger, vad som står efter 30 kan jag inte heller klura ut. kanske att första bokstaven är ett svagt S?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-06-30, 18:53
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Var tvungen att stänga av datorn lite snabbt eftersom det började åska så jag glömde tacka så mycket för hjälpen. Nu börjar det mullra igen så det är väl lika bra jag stänger av igen. Får se om det går att dra igång datorn lite senare i kväll.  
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna