ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hubbo AI:10 (1833-1845) Bild 53 / sid 47  (läst 690 gånger)

2012-05-12, 14:48
läst 690 gånger

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Äntligen har jag hittat en förfader med lite kriminella förehavanden
 
Jag har dock svårt att tyda allt som står om honom i HFL, ser att han avskedats som greandjär och att han har stulit. Ser även att han verkar hamna i Malmö. Men som sagt behöver jag lite hjälp att tyda helheten.
 
 
 
Tack på förhand
 
Janne

2012-05-12, 15:11
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Janne!
 
Jag får gratulera, ja, ur ett genealogiskt perspektiv alltså. Jag läser anteckningarna såhär:
Afskedade Grenadieren [...]. obs undergått för 3dje gången föröfvad stöld uppenbar K[yr]koplikt d. 30/5 1841. enl. HofRättens Utslag d 3/5. 12 par spö. 3 Års fästning. [...] Undergått K[yr]koplikt 10/6 1838. för 1sta resan stöld enl. dom 2/5 1838. 8 dag. Watt. Bröd.
Jag blir inte helt klok på sammanhanget, prästen har varit lite otydlig. Det är åtminstone klart att din förfader begick stöld första gången och dömdes för detta 1838 2/5 (antagligen vid häradsrätten, verkar det som), samt dömdes tredje gången 1841 3/5 av hovrätten (Svea hovrätt, skulle jag gissa - detta antyder kanske att domen överklagats vid häradsrätten). Vid vilket tillfälle han dömdes för andra gångens stöld framgår alltså inte, men det står antagligen i handlingarna vid den tredje domen när och av vilken instans han dömdes för andra gångens stöld.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-05-12, 15:35
Svar #2

Utloggad Jan Suhr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 10:14
    • Visa profil
    • www.jansuhr.se
Tack Markus,
 
Denne man var bror till min farmors mormor.
 
Det borde väl gå att hitta domarna, Hubbo hörde till Siende Härad. Vilket arkiv kan ligga på dessa domar?
 
 
Janne

2012-05-12, 15:59
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Janne!
 
Min erfarenhet är (såvida samtliga tre stölder skedde i Siende härad) att de huvudsakliga brottsutredningarna hölls vid Siende häradsrätt, vars arkiv förvaras i sin helhet på Landsarkivet i Uppsala. Då det rör sig om tre brottmål (till skillnad från civilmål, som undersöktes vid de lagtima tingen) undersöktes stölderna vid de urtima tingen, så samtliga tre utredningar bör gå att finna i Siende häradsrätts arkiv, volymerna AIb:3 och AIb:4 (domböcker vid urtima ting 1821-1840) och volymen AIb:5 (dombok vid urtima ting 1841-1865). Eftersom du har sån tur att datum för domarna antecknats i husförhörslängden blir det en ganska lätt match att hitta utredningarna, men dessa volymer med urtima ting brukar inte vara särskilt omfattande.
 
När det gäller domen vid hovrätten 1841 3/5 förvaras Svea hovrätts arkiv på Riksarkivet i Stockholm; dock lär du här bara hitta ett sammandrag av Siende häradsrätts tidigare utredningar då hovrättens huvudsakliga betydelse var att fastställa häradsrätternas domar eller ta emot överklagade domar därifrån, så det roligaste för din del lär du alltså hitta i Siende häradsrätts arkiv, på Landsarkivet i Uppsala.
 
Mvh, Marku
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna