ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hed F:2, 1771 feb. 2, SVAR C0009230_00090  (läst 796 gånger)

2010-04-02, 23:39
läst 796 gånger

Utloggad Lasse Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:36
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
[color=aa00aa]Hej på er kollegor!
 
Då jag är väldigt dålig på att tyda texten som vissa präster skrev i kyrkböckerna och jag har hittat ett stim med anor i Hed socken, Västmanland så ber jag er om hjälp. Prästen var väldigt utförlig i sina dödsnotiser och man kan ju läsa ut mycket om personen i fråga där. Nu gäller det Eric Carlsson som begravdes 2 februari 1771 i Hed. Vad skrev prästen ner i boken?
Tacksam för hjälp om någon känner sig sugen på att tyda prästens handstil.  
[color=0000ff]Den finns på Hed F:2, 1771 feb. 2, SVAR C0009230_00090.[/color]
 
Med vänliga hälsningar och Glad Påsk!
Lasse Ericsson
[/color]
 
(Meddelandet ändrat av lasseericsson 2010-04-03 19:08)

2010-04-03, 19:54
Svar #1

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag är inte heller så duktig på gammal stil, men man får ta det som en utmaning och övning ger förhoppningsvis färdighet. Så här har jag tolkat den utförliga levnadsberättelsen, hoppas det inte är behäftat med alltför många fel. Jag bryter isär textmassan för att det ska bli mer lättläst. Parenteserna är mina.
 
----------------------------------------
 
Feb 2 begrofs gamle mästersmeden S. T(?) Eric Carlson ifrån Nyhammar.  
 
Född åhr 1706 vid Berentshammar.  
 
Fadren war hammarsmedsmästaren S:J: Carl Ersson, samt modren hustru Susanna Ericksdotter.  
 
Döptes och enfaldeligen underwistes i sin Christendomskunskap.  
 
Wistades hemma hos sin fader intill fadrens död, som timade då Eric war tolf år. Kom sedan i arbete wid Berentshammar hos afledne ålderm. Johan Jönsson.  
 
Gift åhr 1729 med sin efterlåtna änka S.T. Anna Jacobsdotter.  
 
Flyttade åhr 1734 till Persbo hammare i Norberg och arbetade derstädes för mästare i 6 åhr.
 
Kom derifrån till He(d)hammar och Forssen (Uggelfors?),hwarest han smidde inemot 9 åhr.  
 
Anlände sedan hit till Nyhammars Bruk, hwarest han ständigt wistats och sina öfriga dagar förött.  
 
Lefwat stilla och christeligen. Aflat tillsammans 3 söner och 4 döttrar, hwaraf en son (och) en dotter äro döda.
 
Hwarit en flitig och trogen arbetare. Älskat Guds ord och Prediko Embetet och med wördnad nyttiat de dyra nådemedlen.
 
Hwarit i flera åhr plågad utaf Lungsot, och nu mest hela åhret sängliggande af andra tillstötande krämpor. Låtit under samma tid sig ofta besjelas af herrens heliga nattward, deraf han ock för sista gången delaktig gjordes 3 weckor före sin död, som timade den 23 Jan. vadan han lefvat 65 åhr inemot.
 
--------------------------
Önskar alla en fortsatt angenäm påsk!
Jöran Johansson

2010-04-03, 21:36
Svar #2

Utloggad Lasse Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:36
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
[color=aa00aa]Tack så mycket Jöran!
Forsatt Glad Påsk på dig!
 
Lasse
[/color]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna