ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Friel AI:11, 1871 - 80, barnen Wester  (läst 752 gånger)

2012-06-17, 13:10
läst 752 gånger

Utloggad Bibbi Larsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2021-10-07, 11:41
    • Visa profil
Hej!

Har sedan länge haft detta infört under Landskap / Västergötland Friel men inte fått något svar så jag gör ett nytt försök.

Kan någon utläsa vad som står om barnen Wester i den högra kolumnen. Gäller Friel AI:11, 1871 - 80, sid 114. AD s 120/114. Är torparen Johannes Anderssons familj, barnen Anders Peter resp Maria Katarina. Johannes är bror till den Harald jag har frågat om under Tådene.

Jag kan utläsa B... ....  .. i Tådene...  ....  ... i den sista meningen samt  p 112 11-04 och Friel (18)74. I det första stycket är det bara några siffror som jag klarar av.

Hoppas att det finns någon som kan klara detta bättre än vad jag gjort.
Många hälsningar och tack på förhand
Bibbi

2012-06-17, 19:57
Svar #1

Utloggad Lisbeth Zachs

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Kan inte tyda så mycket mer än du själv gjort, men det brukar vara den här typen av uppräknade datum när någon varit arbetskarl vid ett järnvägsbygge. Kanske står det arb karl vid xxx Järnban. Vild gissning men om du kan hitta något järnvägsarbete som höll på under de aktuella åren, så kanske du kan leta vidare den vägen.

Man kunde också bli dömd till dessa arbeten och så fall får du titta efter domar under de synliga datumen. Det ser ut som Anders Peter blivit någon form av rotesoldat Wester 1879, se notering i hfhkolumnen det året.

Vad gäller Maria så tror jag att första ordet kan vara Bevis och därmed skall hon ha fått något slags intyg för sin     första xxxxxx, där jag tror att xxxxxx skall vara något motsvarande Jobb med dagens ordval. Jag har inget förslag på vad det kan tänkas stå annat än att det kan stå 77 i slutet.

2012-06-17, 21:33
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6218
  • Senast inloggad: 2024-09-28, 12:28
    • Visa profil
Det står arb. bet. (=arbetsbetyg) t --- Jernban. samt en massa datum.  
För Maria Katarina tror jag det står Bereds i Tådene till sin första nattvardsg(ång).

Att kalla dem barnen Wester är knappast korrekt eftersom det bara är Anders Peter som kallas så.

2012-06-18, 11:15
Svar #3

Utloggad Bibbi Larsson

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej Lisbeth och Kristina!

Tack snälla för hjälpen. Visst har det något med järnvägen att göra då Anders Peter efter över 10 år senare dyker upp som jernvegsarbetare i Sicklarö, Stockholm. Det här var givetvis hans inkörsport i det yrket. Han slutade som plåtslageriarbetare.  

Beträffande hans syster så flyttade hon ju 1874 för att börja tjäna piga och behövde ju både ha en arbets/flyttattest men även ta sin första nattvard som vuxen, självklart är det ju så. Tack för att ni såg det, i min skalle var det det berömda totalstoppet vad gällde tolkning men nu är det som sagt var löst tack vare er.

Många hälsningar och tack
Bibbi

2012-06-18, 21:43
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6218
  • Senast inloggad: 2024-09-28, 12:28
    • Visa profil
Bibbi,

Maria Katarina konfirmerades alltså i Tådene, den 5 maj 1872. Se Tådene C:5, bild 59 i AD.

2012-06-19, 14:21
Svar #5

Utloggad Bibbi Larsson

• Anbytare **
    • Visa profil
Hej Kristina!

Tack snälla Du för Din hjälp. Det var inget som jag hade hittat själv.
När jag tittade efter på konfirmanderna så hittade jag även Carl August Larsson i Tranum som är/var son till min ff ff i hans andra gifte och därmed också syssling med Maria Katarina/Cathrina. Ett roligt sammanträffande.

Vad gäller järnvägskarriären för broder Anders Peter så borde jag ha tänkt i de banorna då deras farbror Harald (se mitt översta inlägg) var stationsmästare, i och för sig i Ovansjö, Gävleborgs län men han hade ju självfallet de berömda kontakterna till att kunna förmedla ett arbete. Maria Katarina flyttade ju dessutom till sin farbror 1876 för att där arbeta som piga i hans familj innan hon senare kom till Stockholm och ett tag bodde med sin bror.

Många hälsningar och ett stort tack för all hjälp
Bibbi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna