ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ukna CI:2 sidan 186 (172.20.17300) jag måste fråga...  (läst 694 gånger)

2004-03-10, 20:26
läst 694 gånger

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Står det så här:
Elisabeth, soldatens Sven Skytts dotter medd soldatens Anders Jönss. hustru Kirstin uti ? osv...
om det står så ... vad menas?  
Hade han barn med en annan soldats fru?

/nina

2004-03-10, 21:01
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Nina, fadern hette Sven Frisk, modern gift med en annan. Det var en svår tid, med många soldater utomlands utan att höras av på lång tid. Dessutom pesten. Men eftersom det här ser ut att kunna vara en horsak, togs det säkert upp på tinget.
mvh Lennart

2006-11-25, 00:02
Svar #2

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Huruvida saken gick vidare till Tjust Häradsrätt känner jag inte till, men vid sockenstämma 21 sept 1711 togs det upp: Soldaten Swen Frisk som hafwer sitt tillhåll uthi Ufwedalen tillstår sig hafft sammanlagh med soldatens Anders Jönssons hustru dersammastädes. Res(olution): wiistes att söka goda attester och låta beswerja (them?) Cherstin Persdotters pinsamma belägenhet var vid det laget , i 8:e månaden, omöjlig att dölja. Hon hade väl väntat i det längsta (?) på att maken Anders skulle återvända från kriget, men gett sitt eget slag förlorat när Swen Eriksson Frisk dök upp. Barnet fick heta Elisabet, efter Anders´och Cherstins dotter som dog ett par år gammal 1710. Först 1713 gifte sig Swen och Cherstin. Ända till mitten av 1730-talet bodde de på soldattorpet nr 18 Baldersberg (kallat Uvdalen) varefter de bodde några år i Kolsebo. De fick fyra döttrar tillsammans varav två tycks ha uppnått vuxen ålder. Anders och Cherstins enda överlevande barn, en son född 1705, var troligen också en del av familjen.  
Detta är bara ett av många rörande och tragiska exempel på hur soldathustrur hade det i krigstider, med ovissheten kring makens öde. Ibland kom han ju tillbaka långt senare, med ny tragik som följd. Kanske Anders Jönsson kom stapplande hem till Uvdalen många år senare, frisläppt ur fångenskap, och fick se sin hustru omgift med grannen Swen!  
Hälsn. Peter Sigfridson

2006-11-25, 09:05
Svar #3

Nina Ringbom

Hej Peter och tack!
Jag kom på att det här skulle man ju kunna skriva om på hemsidan! Om hur soldaterna hade det osv. Just nu håller jag på och skriver om svenska flaggan och för några dagar sedan la jag ut regenternas mynt, så kanske inte helt fel med lite soldater också.  
/mvh Nina

2006-11-25, 09:09
Svar #4

Nina Ringbom

Hej Peter och tack!
Jag kom på att det här skulle man ju kunna skriva om på hemsidan! (www.historiesajten.se) Om hur soldaterna hade det osv. Just nu håller jag på och skriver om svenska flaggan och för några dagar sedan la jag ut regenternas mynt, så kanske inte helt fel med lite soldater också.  
/mvh Nina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna