ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byvaktare runt 1850  (läst 1166 gånger)

2004-11-20, 15:38
läst 1166 gånger

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej, vad gjorde en byvaktare?
Den jag hittade bodde i Lynäs, Söderala socken.
 
Möjligvis gick uppgiften i arv för jag har hittat två generationer i samma familj som var byvaktare.
De här två männen var bönder.
 
MVH
Barbro

2004-11-21, 12:38
Svar #1

Ingrid Wikberg

Hej Barbro,  
Jag har någonstans läst (eller hört)att byvaktaren utsågs av sockenstämman och hade till uppgift att ha uppsikt över sederna i byn.
Låter ju som moralens väktare.....  
 
Grov gissning: Att byinnevånarna höll sig till det gemensamma beslutade? Kanske hade det med någon form av ordningsmanna uppgift; lagens och/eller kyrkans förlängda arm??

2004-11-21, 17:24
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Byvaktare
 
Det kan egentligen vara två olika befattningar.
Dels byförvaltare som skötte byns angelägenheter t.ex. förvaltade byns gemensamma mark, ansvarade för gärdesgårdars upp och nedsättning vid vår resp. höst och andra byns egna angelägenheter.
Dels socknens byvaktare som var en typ av kyrkans ordningsman, ansvarade för husförhöret i byn och skötte rapportering till prästen om byns sedlighet osv.
På senare tid motsvarade det skriftvärdar som oftast byttes inom byn. Han ansvarade för husförhöret och ibland skrev även han hfl. kyrkböckerna.
Arbetsuppgifterna var lite beroende vilken tidsepok det gäller. Men det är sällan begreppet finns i skrift före 1800.
 
Därutöver finns ju vallvaktarsystemet som endast gällde Hälsingland, Nordöstra Dalarna (Svärdsjö, Sundborn, Bingsjö)och delar av Gästrikland.
Han såg efter husen, gärdesgårdar och annat som hörde till fäboddriften när inte fäboddelägarna fanns på platsen. Ett steg från fäbod till blandfäbod.
 
Hälsningar
Björn Engström

2004-11-21, 18:42
Svar #3

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Tack Ingrid och Björn för svaren!
 
Mycket intressant. Antar att jag kan få veta mer om familjen det gällde om jag kan få tag på sockenstämmoprotokollen. Byvaktarna borde enligt det ni berättar vara nämnda där.
 
Hälsningar
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna