ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryssby C:2  (läst 307 gånger)

2004-03-11, 21:26
läst 307 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Lägger in lite bilder igen.
 
På den första bilden undrar jag om fadern heter Isak? Skulle bli jätteglad om någon kunde läsa hela texten
 

 
Den andra bilden tycker jag att det ser ut som att det står Gustaf och att fadern heter Måns Swensson stämmer det? Vad står det mer?
 
 
 
Bild tre: Står det att barnet heter Kirsten och fadern Börje Larsdotter? Heter modern Marta Jonsdotter? Vilka är vittnena?
 
 
 
Den sista bilden gäller även det en Gustaf fadern heter Måns ? Modern Marta? Var kommer de ifrån?
 
 
 
Mvh
 
Birgitta

2004-03-12, 19:51
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag glömde som vanligt uppge från vilka kort och vilka sidor notiserna är hämtade så här kommer de.
 
Kort 1: Ryssby C:3 s.139
Kort 2: Ryssby C:2 s.367
Kort 3: Ryssby C:2 s.364
Kort 4: Ryssby C:2 s.245
 
Hoppas detta gör att någon har lust att hjälpa mig tyda notiserna.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-03-12, 22:23
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Birgitta,
så här blev det. Är inte så bekant med orterna.  
 
Bild 1. 1733 no 36.
den 7 octobris föddes Inhyses nammen Isak Johanssons och hust. Brita Olofsdotters barn vid Böle, hvilket christnades Dominica 21 p. Trinit. [14 okt] och kallades Annika. Faddrar woro Lars Persson i Böle, Carl Olofsson i Danerum, drängen Per Andersson i Böle. Hust: Kirstin Jonsdotter i Böle, Pig. Helena Trulsdotter i Kongzgården.
 
Bild 2. 1717 no 48.
Dito [17 Nov] döptes barnet från Törnerumstorp Gustaf. Fadren Måns Swensson: Modren Marie Jonsdotter.
 
Bild 3. 1717 no 18.
den 14 apr. döptes barnet Kirstin från Slakmöre: Fadren Börie Larsson ibid: Modren Marta Jonsdotter.
 
Bild 4. 1724 no 23.
d. 10 [maj] döptes Barnet Gustaf från Sackmöhre [?]. Fadren Börie Larsson och Modren Marta Persdotter.
 
mvh Lennart

2004-03-12, 23:14
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Lennart
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen då har jag kanske hittat en del av mina anor. Husförhörslängderna för Ryssby börjar inte förrän 1770 så jag får se om det går att bekräfta eller dementera de uppgifter jag hittat.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna