ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ystad, St Petri C4 bild 11  (läst 812 gånger)

2011-12-14, 20:20
läst 812 gånger

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej,
enligt en uppgift jag har föddes Maria Gustafva Hagerman den 8/7 1801 i Ystad. I Ystad St Petri C4 bild 11 finns en person född den 8/7 1801 och jag tycker att detta skulle kunna vara den person jag söker. Jag vore därför tacksam om någon kan läsa denna födelsenotering åt mig.
 
Mvh
Kjell Johansson

2011-12-14, 21:55
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Den 8 juli 1801 föddes en flicka utom äktenskapet i Ystads S:t Petri församling, Gustafva Maria. Modern var 22-åriga tjänstepigan Christina Hellgren, men Ingen barnfader utlades. Däremot var två av faddrarna Kjell Hagerman och jungfrun Christina Hagerman. Enligt uppgift ska barnets far vara faddern Kjell Hagermans bror, handelsmannen Gustaf David Hagerman (1770-1839). Dessa bröder var söner till kyrkoherden Christian Hagerman (1729-1808) i Vittskövle (vars syster Margareta var gift med min farfars mormors morfars farfars bror). När Gustafva Maria gifter sig 1821 19/8 i Ystads S:t Petri med löjtnanten Carl Fredrik Toutin kallas hon ju också Hagerman, och giftomannen är Fader Hand. Hagerman.  
 
Enligt bouppteckningen efter handelsmannen Gustaf Hagerman 1839 (Ystads rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. FII:47, s. 992) kvarlämnar han dock endast två adopterade döttrar, Christine Hagerman, gift med Revisions Secreteraren Herr J. A. Dahlström och Maria Hagerman, nu mera gift med Lieutnanten Välborne Herr R. H. Stjernsvärd. Bouppteckningen efter brodern Kjell Hagerman 1845 (Ystads rådhusrätts och magistrats arkiv, vol. FII:49, s. 6) anger inte heller att han ska ha kvarlämnat några adopterade döttrar, men det kanske finns någon annan som har en uppgift som bekräftar att Gustaf är far till Gustafva Maria Hagerman?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-12-15, 19:40
Svar #2

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Markus,
vilken synnerligen intressant info. Jag är mycket tacksam för allt detta.
 
Mvh
Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna