ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vånga CI:5 (1767-1810) -Bild-271-sid-262  (läst 830 gånger)

2015-01-12, 20:12
läst 830 gånger

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Hej,
Hoppas någon kan hjälpa mig att fastställa var ryttare Jöns Carolin dog någonstans på sin väg hem till Vånga från Finland i oktober 1790.  
 
Han var en av de 8 ryttare från Ö. Göinge Compagnie som hamnade på fregatten Eurodice när Södra Skånska kavalleriregementet mobiliserades avsuttet till flottan i april 1790. Av dessa dog 4 st ombord och av de övriga sändes de 3 med huvuddelen av regementet  hem med linjeskeppet Konung Adolph Fredric och hemförlovades från Karlskrona den 17 september.
 
Jöns däremot, finns inte med i flottans rullor under hemtransporten utan nämns först i denna dödsnotis. Han dör alltså nära hemorten nästan 6 veckor efter att hans kamrater kommit hem.
 
På vilka vägar han tagit sig så långt vet jag inte, och en säker ortsbestämning hade varit ovärderlig för att lösa den gåtan! Inte alls säkert att orten ligger mellan Karlskrona och VångaâEUR¦ han kan ha kommit från Kalmar.
 

 
âEUR25 Jöns Carolin Rÿtt. i Wånga, född i Wiby Sockn af Rÿtt. Per Malmborg och hústrú Karna Jons d. 1745, gift med pig Sissa Oreds dt. i Wånga 15 års tid och med henne afladt 3ne Söner och 2nne döttrar hwaraf 1 Son och 1 dotter redan äro döda, sjuk 14 dagar af förkylning, död under hemresan från Finland i ??????  d 30 Oct, begrafven i Wånga d. 7 Nov.âEUR
 
 Här en closeup på ortsnamnet:

 
Min ff mm ff far No 104 Ola Sandberg var också med flottan denna krigssommar och gifte sig sedan med Jöns Carolins änka, Sissa Oredsdotter som blev min ff mm ff mor.  
 
Med hopp om hjälp med denna min gåta,
Christer E

2015-01-12, 22:55
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Jag tror orten Lekeved är det som nu kallas Legeved i Fjälkinge socken uti samma härad (Villands) som vånga!
Hälsar Mats, som bor på Landön och vanligtvis passerar denna ort på väg till Kristianstad. En tanke som bör testas är dock att han kom sjöledes från Karlskrona till Åhus. Ty vägen mellan Vånga och Åhus passerar just genom Legeveds by.

2015-01-13, 07:34
Svar #2

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Stort tack, Mats!
Du öppnade mina hemmablinda ögon! Själv har jag nämligen stirrat blint österut och glömt att dåtiden varken hade GPS eller Motormännens vägvisare. Detta är ju den normala rutten hem även för gyngarna.
 
Fjälkinge fungerade som uppsamlingsplats vid mobiliseringen i april. Eftersläntrarna i regementet var en blandning från alla kompanier och de har säkert gått i samlad tropp från Karlskrona hit för att sedan hemförlovas härifrån. Då är det ju också logiskt att Jöns Carolin lagts i sjukbädd här. Att han kunnat forslats hem och begravts inom sju dagar passar också väl in med avståndet.
 
Åhus är en bra tanke, men jag tror knappast att Flottan skulle lägga pengar på lyxtransporter till soldater som ju kunde marschera själva, hur sjuka och medtagna de än var.
Än en gång, tack för hjälpen!
 
//Christer

2015-01-13, 13:54
Svar #3

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej Christer (& Mats)!
 
För att ytterligare verifiera att ni är rätt ut med orten Lekeved kommer här ingressen från bouppteckningen efter Jöns Carolin (tolkad av Inga Ljungqvist):
1791-01-04 Blef uppå Thärom Gjord anmodan Laga Boupteckning, värdering, ock Skifte af undertecknade förrättad utj Vånga Ryttare Torp efter afledne Ryttaren Jöns Carolin wars död Timmade utj Lekeved d 30-de sistl October, ock har efter sig lämnat des Hustru Enkan Sissa Oredsdotter med 3-ne Omyndiga Barn, Sånen Pehr 7 åhr Ored 4 åhr ock Dotren Bengta 9 år gl: Å de omyndigas vägnar var den dödas Broder Skiepparen Hans Malmberg ock Hästhemmans Åboen Nils Svenson utj Hårslöf för at deras Rätt Lagl bevaka. Till värderings män voro ombudne Nemdemannen Nils Åkason i Skiärnäs ock Rusthållaren Per Olson i Esperyd.
 
Mvh
Anders

2015-01-13, 17:42
Svar #4

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Omgiven av bara intelligenta medmänniskor!
Jag har tagit fram BoU för både Sissa och Ola men inte tänkt tanken att kolla efter Jöns's...  
Tackar!
Är det möjligen någon som har utrett mera omkring Vångas ryttare? Själv gick jag på djupet med Olas finska äventyr först i höstas och har kartlagt regementets alla ryttares öden månad för månad 1790 m h a GM och Flottans rullor. Det gav mersmak att gå djupare med de övriga från Vånga också, liksom deras öden i Pommern 1807.
 
Tacksam för tips!
 
//Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna