ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Persson från Brändehag med familj  (läst 1269 gånger)

2007-07-16, 11:39
läst 1269 gånger

Anders Eriksson

Hej!
Är det någon som vet, eller eventuellt kan tala om för mig hur man skall bära sig åt för att ta reda på en familj som utvandrade omkring 1886-87.
Det rör sig om Änklingen Johannes Persson från Brändehag i Våxtorp socken. Denne Johannes Persson var född i Bölinge (Våxtorp), enligt mina uppgifter skall han varit född 1818-05-18. Han var från ungefär mitten av 1850-talet bosatt som Frälseåbo i Brändehag (Våxtorp) med sin familj. Hans hustru avled i början på 1880-talet och han drev gården vidare med barnen. Familjen försvinner från kyrkböckerna 1886, noteras då bland de obefintlige, alltså de de inte vet var de tagit vägen. Samma år (alltså 1886) noteras också i Tåssjö socken (grannsocken i Skåne) hans brorson Johan August Bengtsson (f 1863-02-26 i Ränneslöv) också bland de obefintlige. Har sedan fått uppgift om att denne Johannes Persson med familj från Brändehag samt brorsonen Johan August Bengtsson skall ha utvandrat till Amerika omkring 1886-87. Det nämns senare i ett testamente att dessa skulle varit boende i Norra Amerika. Undrar nu om någon känner till något om ovan nämnda personer. Vart de kan ha tagit vägen i det stora landet i väster, samt deras vidare öden. Eller eventuellt var man kan finna uppgifter om detta. Ingen i kvarvarande släkt tycktes veta var det blev av dem.
Tacksam för all hjälp.
Mvh Anders!

2007-07-16, 12:48
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 21:05
    • Visa profil
Hej
 
Enligt EMIBAS så finns det notering om att familjen utvandrade 1873, om hustrun hette Johanna Johannesdotter och barnen Carl, Elise och Neta.
Det står att källan är Hfl, sid 403 och de lämnade Brännehag, Våxtorp för resa till Amerika.
 
Är det samma familj, kanske de aldrig reste eller kom de tillbaka?

2007-07-16, 15:23
Svar #2

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anders, om det är rätt familj som Mats A. hittat i källan Emibas, en liten korrigering, det är dottern som heter Johanna, ingen hustru då han är änkling. Så har du familjen här från  
 
källan Emigranten Populär 2006.
 
Efternamn:   PERSON
Förnamn:     JOHANNES
Ålder:       55            Kön: M
Född: 1817/1818
Församling:  WÅXTORP    Län: F
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1873 04 18
Destination: OTTUMWA
Medåkande:   JA
Källkod:     7:148:8519
 
 
Huvudman:    PERSON JOHANNES
Förnamn:     ELISE
Ålder:       10            Kön: K
Född: 1862/1863
Församling:  WOXTORP    Län: F
Titel/Anm:   D
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1873 04 18
Destination: OTTUMWA
Medåkande:   JA
Källkod:     7:148:8519
 
 
Huvudman:    PERSON JOHANNES
Förnamn:     JOHANNA
Ålder:       17            Kön: K
Född: 1855/1856
Församling:  WOXTORP    Län: F
Titel/Anm:   D
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1873 04 18
Destination: OTTUMWA
Medåkande:   JA
Källkod:     7:148:8519
 
 
Huvudman:    PERSON JOHANNES
Förnamn:     NETA
Ålder:       7            Kön: K
Född: 1865/1866
Församling:  WÅXTORP    Län: F
Titel/Anm:   D
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1873 04 18
Destination: OTTUMVA
Medåkande:   JA
Källkod:     7:148:8519
 
 
Huvudman:    PERSON JOHANNES
Förnamn:     CARL
Ålder:       14            Kön: M
Född: 1858/1859
Församling:  WOXTORP    Län: F
Titel/Anm:   S
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1873 04 18
Destination: OTTUMWA
Medåkande:   JA
Källkod:     7:148:8519
 
 
mvh Hanne

2007-07-16, 16:11
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 21:05
    • Visa profil
Hanne har helt rätt, slarvigt läst av mig (kan det vara värmen?).

2007-07-16, 23:48
Svar #4

Anders Eriksson

Hej Mats och Hanne!
Tack för hjälpen. Jag ser nu när jag dubbelkollar att jag skrivit helt fel utvandringsår, ni har helt rätt. Det var brorsonen Johan August Bengtsson som försvann till obefintlige 1886-87. (från Tåssjö). Men enligt muntliga uppgifter skulle också han åkt till Amerika. Kan det månntro vara till farbrodern Johannes han åkt? Hur som helst, var ligger egentligen detta Ottumwa som det notera att destinationen skulle vara? Är det i Minnesota? Den här brorsonen Johan August Bengtsson var född i Ränneslöv 1863-02-26 och var föräldrarlös. Han hade de sista åren innan han försvann från kyrkböckerna varit bosatt hos sin andre farbroder Nils Persson i Snäckebotorp (Tåssjö socken). Han noterades som dräng på denna gård tillsammans med några av sina bröder. Där bodde även en syster till honom (Beata) som sedan gifte sig med den nye Åbon på gården.
Ännu en gång tack för de uppgifter ni tog fram.
Vänliga hälsningar
Anders!

2007-07-17, 10:05
Svar #5

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anders, är det denna mannen trots vissa avvikelser?
 
 
Källa Emibas
 
Post 667192
Bengtsson, Johan August
Hemmason (ogift man)
 
f. 5/2 1863 i Skrea, Hallands län (Halland)
 
Utvandrad 12/3 1886 från No 1 Hjortserg, Skrea, Hallands län (Halland) till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 119
Emibas emigrationsakt: Skrea N 1886 003
 
 
Emigranten Populär 2006
 
Efternamn:   BENGTSON
Förnamn:     JOHAN AUG
Ålder:       23            Kön: M
Född: 1862/1863
Församling:  SKREA    Län: N
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1886 04 02
Destination: DU BOIS
Medåkande:   NEJ
Källkod:     28:253:2287
 
 
mvh Hanne

2007-07-17, 10:42
Svar #6

Anders Eriksson

Hej Hanne!
Nej rimligtvis kan det inte vara samma person. Enligt de uppgifter som finns om honom skall han vara född 1863-02-26 i Ränneslöv (södra Halland). Fader Bengt Persson och Elsa Bengtsdotter. Båda föräldrarna Bengt och Elsa skall senare ha avlidit 1870 i Fladalt (Våxtorp).
Vart Johan August vistades mellan 1870-1878 är oklart kan ej finna någon uppgift. Eventuellt hos en moster i Fladalt, men jag har ingen uppgift på det. Men senare under husförhörsperioden 1871-1879 (Snäckebotorp i Tåssjö) finns han med på farbrodern Nils Perssons gård som dräng. Anges då ha inflyttat 1878 dit. I nästa husförhörsprotokoll åren 1879-1887, har han 1886 flyttats från denna gård till de obefintlige. Nästa gång anges det bland de obefintlige troligen utflyttat till Norra Amerika. Det nämns också i ett testamente från 1889 att denne Johan August troligen vistades i Norra Amerika. Så rimligtvis borde det inte vara samma person om han inte på något vis kommit till Skrea 1886 och sedan utvandrat därifrån. Men det stämmer ju inte heller eftersom den Johan August du hittat anges vara född i Skrea. Födelsedatumen stämmer ju visserligen nästan men det kan ju knappast vara han eftersom den Johan August jag söker finns med i dopböckerna från Ränneslöv. Ändå ett jättestort tack till dej Hanne som försökt jaga reda på min Johan August. Vet inte riktigt vad jag skall göra nu, men rimligtvis borde det någonstans finnas någon uppgift om honom tycker jag.
Än en gång tack.
Vänliga hälsningar Anders!

2007-07-17, 20:19
Svar #7

Anders Eriksson

Hej igen!
Har en fråga eftersom jag är helt novis på detta med att söka i Amerika. I det ovanstående fallet när man har fått fram en uppgift om utresehamn, datum och destination som för Johannes Persson med barn. Hur kan man gå vidare. Finns det några Amerikanska organisationer eller myndigheter man kan kontakta för att få fram mera uppgifter. Exempelvis om de nådde sin destination, vad som hände sedan och om det eventuellt finns kvarvarande ättlingar? Om man eventuellt kan komma vidare så kanske man på något sätt också kan få fram uppgifter om brorsonen Johan August, om han nu sökte upp sin farbror.
När det gäller brorsonen finns det någon annan möjlighet än just Emibas? Rimligtvis borde han ju åkt ut någonstans och finns det inget register över vilka som kom inresande, det klart det kan ju vara svårt, alla kom väl inte via New York, det fanns väl flera inresehamnar. Hoppas någon kan ge mig lite tips om detta.
Mvh Anders!

2007-07-17, 20:35
Svar #8

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anders, jag sökte också i källan Emigranten Populär 2006 dock utan resultat. Han kanske emigrerade via Danmark?!
 
Ett tips är förutom de amerikanska källorna (som jag inte känner till) är om du vet om Johan August hade några som var ogifta vid sin bortgång.  
 
Då är han sannerligen nämnd i bouppteckningen då syskon resp. syskonbarn går in som arvingar om inget annat är angivet. Ett sidospår, men kanske ändå värt att kolla upp!  
 
mvh Hanne

2007-07-17, 20:36
Svar #9

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
hade några syskon ska det stå.....

2007-07-17, 20:49
Svar #10

Anders Eriksson

Hej Hanne!
Jodå, denne Johan August hade flera syskon. Han var den yngste i en syskonskara på 10 barn. Problemet är bara att ingen av syskonen tycktes veta vart han tagit vägen. Nämns endast som utflyttad till Norra Amerika, inget mer. Nämndes också i ett testamente, men där anges bara att han vistades på okänd ort i Norra Amerika. Alltså inte helt lätt. Får nog fundera lite på det här, hur man skall ta sig vidare. Du nämnde Danmark som eventuell utreseland, kan ju vara möjligt. Men även England och Norge figurerade väl som utreseorter. Men i sådant fall gör det ju det hela ännu svårare.
Hälsningar Anders!

2007-07-20, 18:49
Svar #11

Anders Eriksson

Hej igen Hanne!
När det gäller Johannes Persson och dennes familj går det trögt. Dock kanske det finns en öppning. Fick en uppgift från USA om att eventuellt den yngsta dottern Neta född 1865 är med i deras Iowa censuses från 1880. Om det är rätt Neta uppges hon där heta Neta Pierson och vara boende hos en familj Dick i Buena Vista County, Nokamis Township, village of Alta. Hon uppges där vara född i Sverige av Svenska föräldrar och vara 14 år (gick i skola). Om det är rätt Neta vet jag dock inte ännu. Denna Neta återkommer sedan i nästa Iowa cencuses från 1885. Då uppges hon bo hos en familj Demuth i Storm Lake också Iowa. Men om det är rätt Neta återstår ännu att se.
Något napp på de andra i familjen är det ännu inte.
Nu har jag en fråga till dig. Vi diskuterade ju även brorsonen Johan August Bengtsson ( född 1863-02-26. Honom fann du ju inget på och det är ju då möjligt att han åkt från plats utanför Sverige. Men i hans fall kanske det finns en öppning trots allt.
Eventuellt åkte denne Johan August tillsammans med en Assarina Bengtsdotter (född 1861-01-10 i Örkelljunga), dock 1886 boende i Tåssjö. Hon  tjänade som piga på Rössjöholms gods. Båda dessa Johan August och Assarina försvinner spårlöst 1886-10-24 (och förs sedan in bland de obefintlige). Ingen av dom kommer tillrätta. Att Johan August emigrerade är tämligen säkert, om Assarina gjorde det vet jag inte. Men det verkar ju troligt att båda har åkt. Tänkte därför att det kanske finns uppgifter om henne i Emibas och man kunde komma fram till något den vägen
Vill du titta på det?
Vänliga hälsningar Anders!

2007-07-21, 10:22
Svar #12

Anders Eriksson

Hej Hanne!
Tänkte på en annan sak angående familjen Johannes Persson. När de åkte ut anges ju emigrationsdag från Göteborg (1873-04-18) och slutdestination Ottumwa. Finns det inte med utresedagens hjälp och avresehamnen någon möjlighet att ta reda på med vilket fartyg de avreste? Och vet man fartyg kanske man också kan ta reda på vilken hamn i USA som var målet. Får man reda på detta kanske det är möjligt att se om de verkligen fortsatte mot Ottumwa, eller kanske begav sig någon annanstans?
Har förresten haft en amerikansk kontakt som sökt lite efter familjen, men som jag skrev förra gången hade hon endast funnit en möjlig, och det skulle vara Neta, som då bodde hos annan familj. Kanske det helt enkelt har hänt familjen någonting alldeles i början? Man vet aldrig. Eller så är det kanske inte rätt Neta heller. Det är ju så svårt med namnen, man vet ju inte om de amerikaniserat dem och i sådant fall hur.
Skulle vara intressant att veta hur du tror angående fartygsnamnet och ev ankomsthamn.
Ha en trevlig helg!
Mvh Anders!

2007-07-21, 11:35
Svar #13

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anders, jag kan ingenting alls om att söka efter uppgifter med annan utresehamn m.m. Hoppas någon annan här med tillgång till de amerikanska källorna m.m. kan hjälpa dig vidare...
 
 
Det jag bistå med nu är uppgifter om Assarina.
 
Källa Emibas
 
Post 431591
Bengtsdotter, Assarina
Piga (ogift kvinna)
f. 1/10 1861 i Örkelljunga, Kristianstads län (Skåne)
 
Utvandrad 20/6 1895 från Obefintliga, Tåssjö, Kristianstads län (Skåne) till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 404
Emibas emigrationsakt: Tåssjö L 1895 004
 
 
hittar inga uppgifter om henne i Emigranten Populär 2006.
 
 
mvh Hanne

2007-07-21, 12:05
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 21:05
    • Visa profil
Anders
 
Den 6 maj 1873 ombord på City of Montreal kommer Johannes (f 1818), Johanna (f 1856), Carl (1859), Ellis (f 1863) och Neta Person (f 1866) till New York.
Namnen stavade som de är transkriberade i Ancestry.com och jag vill påpeka att födelseåret är uträknad från uppgiften om deras uppgivna ålder så den kan diffa ett år eller så.
 
Lär vara din familj även om Johannes uppges vara female.
 
Vid denna tid fanns inga krav på att uppge vart eller till vem man skulle i USA, så det står bara Unites States som destination.
 
Men du vet att samliga överlevde resan till New York.

2007-07-22, 01:16
Svar #15

Anders Eriksson

Hej Mats!
Stort tack för uppgifterna om fartyget och ankomsten till Amerika. Då vet jag i varje fall att de ankom New York. Får fundera lite hur jag skall gå vidare. I vilket fall som helst, Tackar och bugar.
Mvh Anders!

2007-07-23, 10:56
Svar #16

Anders Eriksson

Hej Mats!
Under den diskussion som förts på den engelskspråkiga sökningen, så tar du upp Charles Benson. Om jag fattar dig rätt är det på avskriften det står Benson, men om man läser originaldokumentet så läser du ut det som Pierson. Stämmer det? I sådant fall är det ju klart intessant.
Har försökt söka på sidan ancestry.com angående census 1880 som skulle vara gratisversion men jag lyckas inte komma åt några uppgifter, kommer bara upp en sida för premunation. Hur bär du dig åt? Eller har du möjligtvis kanske köpt tjänsten? Annars är det ju klart intressanta uppgifter.
Mvh Anders

2007-07-23, 16:38
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 21:05
    • Visa profil
Anders
 
Jag läser Pierson på det scannade originaldokumentet, men den som har skrivit av läser Benson, och då blir det den uppgiften som finns i Ancestry's register.
Jag har abonnemnag på Ancestry, men går jag in utan att vara inloggad så avkrävs jag information om Free Account, och det kostar inget. Därefter tror jag du kan titta.
 
Om du vill kan jag maila dig den scannade bilden
 
Mats

2007-07-23, 17:53
Svar #18

Anders Eriksson

Hej Mats!
Ok Mats då var det som jag trodde, enligt originalet står det förmodligen Pierson. Jag skall prova att gå in som du sa. Går det vägen så kan jag titta och bedöma själv, går det inte så hör jag av mig. Tack för tipset.
Mvh Anders!

2007-07-23, 18:49
Svar #19

Anders Eriksson

Hej igen Mats!
Det gick bra att komma in. Uppgifterna gick bra att få. Dock inte den scannade bilden på originalet. Se separat mail.
Mvh Anders!

2007-07-23, 19:46
Svar #20

Anders Eriksson

Hej Mats!
Bilderna kom fram. Ett stort tack. Ja, jag läser också Pierson, speciellt när man jämför med rad 22 där det står Benson. Mycket möjligt att detta är Carl som ändrat efternamn. Men jag måste nog försöka komma vidare till efterkommande släkt för att vara säker, om han nu eventuellt hade fru och barn senare i livet. Även Emma (ev Elise) är ju klart intressant. Där blir det ju eventuellt riktigt svårt om hon gifter sig och byter namn. När det gäller Neta är det nog mer än möjligt att det är rätt, eftersom det är ett ganska ovanligt namn. Men även där blir det ju svårigheter vid ett eventuellt giftemål.
Johanna och Johannes verkar dock spårlöst försvunna. Söker man i ancesty ger det ju ingenting. Möjligt förstås att Johanna redan var gift 1880 och då blir det ju inte lätt. Har även sökt på Johannes med alla möjliga och omöjliga namnkombinationer och det ger inget resultat alls, kanske redan död. Han skulle ju varit 62 år 1880. Hur som helst skall du ha ett stort tack för hjälpen.
Hälsningar Anders!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna