ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elsa Natalia född Hansson  (läst 815 gånger)

2007-01-10, 18:46
läst 815 gånger

Solweig Elmrin

Söker efter min faster som hette Elsa Natalia född Hansson i Masthuggets församling Göteborg 1894. Hon gifte sig med en svensk man som jag tror hon träffade i New York, eller om dom reste tillsammans och redan då var gifta. Vet att min far Henry var över och besökte dom som 16-åring. Vad hette Elsas man? Undrar också vilket år hon dog, det föddes en son i äktenskapet som döptes till Henry efter min far.(alltså kusin till mig) Men jag vet ju ej hans efternamn eftersom jag ej vet pappans namn. Kan någon hjälpa mig?? MVH  Solweig

2007-01-10, 19:52
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Solweig, hittade detta i källlan Emigranten Populär 2006, hoppas uppgifterna kan hjälpa dig framåt i sökandet efter henne....
 
 
Namn: ELSA NATALIA HANSSON  
Kön: K     Född: 1894-12-10
Församling: GBG:S MSTHUGG     Län: O
 
Yrke/Titel:      Civilstånd: OG
Hemförsaml: GBG:S OSCAR FREDRIK     Län: O
Bosatt: 6 ROTE 6/4 P
 
Utvandrdag: 1920-12-04     Ålder: 25
 
Ensam/Familj: ENSAM
Destland: NORDAMERIKA     Landskod: US
Destort: NEW YORK
 
Sida i husförhörslängd: 4451
Huvudakt:      Aktnr: 031
 
 
mvh Hanne

2007-01-10, 22:28
Svar #2

Solweig Elmrin

TACK, snälla Hanne. Det var till stor hjälp för mig nu får jag försöka hitta vem hon gifte sig med. Han var ju svensk och jag vet att hon var änka när hon dog.  MVH   Solweig

2007-01-11, 10:54
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Solweig
Lite till.
 
Elsa Natalia Hansson reser den 31 dec med Stockholm till New York. Hon kommer fram den 12 januari 1921.
För att se om det är rätt person, kolla om detta är din persons far, som anges. Hilmer Hansson, Lilla Wasagatan 26, Göteborg.
 
Hon uppger som destination: Friend Ester Kvallden 155 E. 46 Str New york

2007-01-11, 13:05
Svar #4

solweig

Hej Mats, det stämmer Johan Hilmer Hansson  född 1870-05-05 var Elsas far och min farfar. Nu gäller det bara att försöka få fram vem den svenske mannen hon var gift med hette, dom fick en son som döptes till Henry, samma som min far. Båda bodde sina liv i USA och begravdes också där, men jag har en aning  om att min far berättade att dom lämnade New York när dom tyckte det blev för oroligt där, men vad dom sen tog vägen har jag ingen att fråga längre tyvärr.Men TACK för hjälpen. Det går sakta framåt.  MVH   Solweig (Lilla Vegagatan ska det nog vara??)

2007-01-11, 13:49
Svar #5

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Solweig, ett tips är att om föräldrarna avled efter att hon emigrerade så kanske du via kopia på deras bouppteckning kan få fram adress till henne som hon bodde på då, och utifrån det kanske söka framåt i tiden. Var hon gift vid föräldrarnas bortgång så får du ju även fram hennes efternamn via bouppteckningen, eller bör få iallafall.
 
Länk till Landsarkivet: www.ra.se tryck sedan på Landsarkiven.
 
Lycka till!  
mvh Hanne

2007-01-11, 14:00
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-01, 19:49
    • Visa profil
Solwieg
 
Har du någon aning om när sonen kan vara född?
Om han är född före 1930 så finns han i census 1930
 
Har du någon aning om vad din faster kallade sig i förnamn när hon bodde i USA?

2007-01-11, 15:03
Svar #7

solweig

Tack snälla Hanne o Mats, eftersom Elsa var född 1894 borde ju barnet Henry vara född runt 1930. Hörde aldrig min far nämna något annat än ELSA om sin syster, Natalia hette min farmor så det fick hon efter sin mor. MVH  SOLWEIG

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna