ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrarna till ryttaren Johan Samuelsson Westerberg.  (läst 70 gånger)

2024-05-06, 08:11
läst 70 gånger

Utloggad Gerd Nordh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-05-06, 08:11
    • Visa profil
Nedanstående svar fick jag i juli förra året av Bo Persson. Svaret var till stor hjälp för mig att komma vidare. Jag har länge letat efter var och närmare när föräldrarna föddes. Nu håller jag på att slutföra min släktforskning och gör ett sista försök om någon annan hittat svaren - troligtvis finns de inte.


Johan Samuelsson (Westerberg) föddes 1767 6/9 i Sandbäcken, Järnemåla ägor, Lönneberga sn, son till Samuel Persson Westerberg (omkr. 1726-1808) och Ingrid Persdotter (omkr. 1726-1800), vigda i Lönneberga 1747 4/10, då Samuel var bosatt i Smedstorpet. Samuel var först torpare i Smedstorpet, Hulingsryds ägor, Vena sn, från 1761 ryttare för Järnemåla, Lönneberga sn, senare bosatt i Orremåla, Sjökroks ägor, och slutligen i Humlenäs, Malghults Uteby ägor, de senare i Kristdala sn. I hfl i Kristdala A I:1 har Ingrid Persdotter fått en förvrängd ålder och kallas i db dessutom Andersdotter, men hennes bouppteckning (Tunaläns häradsrätt, vol. F III a:9, sid 261) redovisar rätt namn.

Mvh Gerd Nordh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna