ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är fler monarker än Carl XVI Gustaf och Frederik X ättlingar till Gustav IV Adolf  (läst 214 gånger)

2024-05-09, 15:05
läst 214 gånger

Utloggad Sven Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 11:01
    • Visa profil
Jag är ju en varm vän av vårt gustavianska kungahus, och jag vet ju att Carl XVI Gustaf och Danmarks Frederik X härstammar från Gustav IV Adolf, båda via Gustav Adolfs och drottning Fredrikas dotter Sofia Wilhelmina, gift i Baden. Frederik X har till och med ännu mer rötter i det gustavianska kungahuset än Carl Gustaf då hans mor Margharete II faktiskt genom båda sina föräldrar, Frederik IX av Danmark och Ingrid av Sverige (vår kungs faster) härstammar från Gustav IV Adolf. Frederik har ju också kanske 124 linjer från Gustav Vasa medans Carl Gustaf har 91. Något osäker, men Frederik verkar ju då vara mer "Vase".
Men i alla fall-Finns det fler monarker än Carl Gustaf och Frederik (och hans mor Margharete II-vet ej om hon tituleras drottning eller majestät fortf.) som härstammar från Gustav IV Adolf än de här nämnda-eller är det enbart de?
Mvh / Gustavianen S E Silfverharnesk.(Egentligen så heter jag Johansson i efternamn, men  via kvinnoled lär jag visst ha en "liten" linje från släkten Silfverharnesk, 697 i nummer på Riddarhuset då tror jag :-) )

2024-05-09, 15:40
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2621
  • Senast inloggad: 2024-05-20, 23:03
    • Visa profil
Gustaf IV Adolfs dotter Sofia Wilhelmina är farfars farfars mor till Bernhard Max Friedrich August Gustav Louis Kraft, markgreve av Baden (1970- ). Han tycks vara den mest "kungliga" vid sidan av Danmarks och Sveriges statschefer.

2024-05-10, 12:32
Svar #2

Utloggad Sven Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 11:01
    • Visa profil
Tack för svar. Ja, jag har inte heller hittat fler i dagsläget regerande. Jag funderade på möjligen spaneks kungen Felipe-som är den monark i Europa som sägs ha flest linjer från Gustav Vasa-136(?), men hittade inte nån väg via Gustav IV Adolf till just honom.

2024-05-10, 16:16
Svar #3

Utloggad Sven Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-05-14, 11:01
    • Visa profil
Gustaf IV Adolfs dotter Sofia Wilhelmina är farfars farfars mor till Bernhard Max Friedrich August Gustav Louis Kraft, markgreve av Baden (1970- ). Han tycks vara den mest "kungliga" vid sidan av Danmarks och Sveriges statschefer.

O tillägg: Det var i alla fall kul se att Frederik IX av Danmark (morfar till Frederik X) också hörde till det "gustavianska stamträdet". Det upptäckte jag nyligen. Vad jag vet har prins Gustaf av Vasa inga ättlingar, och jag vet inte om det finns några till Cecilia, som var gift i Oldenburg. Är det bara Sofia Wilhelmina av Gustav Adolfs barn som har  ättlingar eller har Cecilia det också? Hon hade 3 söner tror jag.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna