ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thimerhielm  (läst 238 gånger)

2022-01-04, 19:56
läst 238 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Senast inloggad: 2024-05-16, 19:58
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Näsums lysnings- och vigselbok år 1718 [26/10]:
Dn: 20 post Trin lystes alla 3 gånger å radh för Capit: af General Lieut: Liwens Regiemente till foth Edell och Manhaftige Hr Ollof Adolph Timmern, samt Ehreborne och dygdElskande Jungfru Maria Christina Schotte Cop: samma dag här i Gemsiö [=Jemshög/min not] utj Fru Probstin: Sorb: [Sorbonia/min not] förnäma huus."

Källa: Näsum (L) CI:1 (1700-1725) Bild 30 / sid 51 (AID: v100646.b30.s51, NAD: SE/LLA/13290)

***

I Malmöhus läns landskontor GIac:1; Landsarkivet (Riksarkivet) i Lund - Officerares insända meritredogörelser 1720-1721:

"Specification på ÖfwerOfficerarne af Östra Skånska Regementet och mitt i anförtrodde Compagnie, med deras för och tillnampn, Födelse ohrt, ålder så till åhren, som till tiensten, sampt dati af Fullmakter, jempte hwad Meriter dhe kunna hafwa och huru länge dhe här wid Regementet tient.
Capitain Olof Adolph von Tihmerhielm
1685 I Decemb. Född i Småland och Jönkiöping, är nu 34 åhr gammal.
1700 I Febr: Begifwit mig till Upsala Academie.
1703 I Sept: Blef jag Auscultant i Högl: Kongl: Giöta Håfrätt
1703 I Junio, Engecherade jag mig under Smålandz 5 MänningzRegemente till footh, som låg i Små- och Östergiöthland, då jag blef brukad som RegementzAdjutant, blef samma åhr straxt deruppå Commenderad som Fendrick med Jönkiöpingz Lähns recreuter till Dantzig, hwilka aflefwererades utj Campementet wid Olive Closter.
1705 I Januario, Blef jag benådad med Hans Högst Sahl. Kongl: May:ttz fullmakt på Lieutnant under mehrbem:te Regemente, datt: Altranstadt d: 28 April, då Regementet stadigt war i Stockholm.
1709 I Majo Blef Regementet commenderat Siöwägen till Malmöe, hwarest det brukades till wacht och arbete, uthstod alts samma åhr under fijendens och den danskas warelse i Skåne Bloqvaden wid Malmöe, war och med på ett utfall, som skiedde af en dehl uthaf Mallmöske Gvarnizon, då ett starkt Partie danska, efter förelupen attaquering nödgades retirera sig, på en Kyrkiogård Klagztorp, som blef mästendehls ruinerat och till fånga tagit.
1710 I Febr: Blef en Battaillon af förbem:te Regemente till Arméens förstärkning uthtagen af Sahl. FeltMarschalken Stenbock, hwarigenom jag kom att biwista Battaillen d: 28 Febr: wid Helsingborg, blef blesserad i mitt wänstra been, men Gudj låf aldehles restituerad.
1711 I Sept: Blef jag Commenderad på Kongl. Öhrlougzflåttan emedan några Regementer Transporterades till Pomern, då jag förrättade Regementzqwartermästare tienst på bort- och hembmarchen, effter som jag war äldste Lieutenant wid det manskap som war detecherat af åtskillige regementer och till besättning förordnadt.
1712 I Januario Bekom jag HögKongl. Senatens Fullmakt på Capitain under detta Östra Skånska Regementet, datt: Stockholm d: 17 Januarij, blef samma åhr commenderad på Postering med 120 Man detecherat manskap till Råå Trenchement att gifwa acht på hwad passerade i Sundet, då Manskapet derjempte giorde arbete.
1714 I Martio, blef jag commenderad med mitt Compagnie till Christianstad, hwarest Regementet giorde wackt och reparerade fästningen med dageligit arbetande.
1715 I apr. Bekom jag Hans Högst Sahl. Kongl. May:ttz nådigste confirmation och stadfästelse på min Capitains beställning från d: 17 Jan: 1712, då jag af HögKongl. Senaten der till war förordnad datt. Strahlsund d:11/25 Aprill samme åhr.
1716 I Januario Blef jag commenderad till Malmöe när desin war om winteren att marchera till Seeland öfwer Isen, men blef sedan ändrat, hwarigenom jag kom att liggia derstädes i Gvarnison till May månad, fick sedan ordres att marchera med Commandot som mig war anförtrodt och bestod af 300 Man till Regementet, hwarest det giorde wakt och arbete.
1718 I Aprill Blef hela Regementet commenderat till Strömstad och Norska Gräntzen, hwar till Officerare så wähl som dhe Gemene under den tijden och warelsen blifwit brukade, är kunnogt och bekant.
[1718] I Nov: Behagade Hans Högst Sahl. Kongl. May:tt allernådigst mig Nobilitera och Adla.
1719 I Julio Sedan Strömstad och dhe wärken der omkring blefwo raserade sampt den danske Arméen war in marcherad utj Bohuus Lähn, bewijstade Jag Campagnen under Hans Höggrefl: Excellence, Rijkzrådet och Fäldtmarskalken Högwälb:ne H:r Grefwe Reinschiöldz förnähma och mehr än högtberömbde commando till Septemb: Månad, då den i Bohuus Lähn qwarlämbnade Battaillonen af Regementet marcherade till Skåne och Christianstadz Guarnizon. Är äldste Capitain wid Regementet, och tient efter min underdånigste plikt och skyldigheet Cronan utj 17 åhr, men för Capitain här wid Regementet utj 9 och 3/4 åhr./.
/.../
Christianstad d: 18 Julij 1720 ./.
O:A: von Tihmerhielm"


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Thimerhielm_nr_1572

2022-01-05, 13:00
Svar #1

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Senast inloggad: 2024-05-16, 19:58
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
"General Munster Rulla Öwer Öfwerstens Högwälborne Herr Baron Claes Philip von Schwerins Wärfwade Infanterie Regiemente utj Fästningen Stralsund i Guarnizon liggande, som blef Munstradt /.../ utj Stralsund d. _ Junj 1740.
Capitaine Grefwe Hans Hindrich von Liewens Compagnie.
/.../
Capitaine med Lieutenants Lön
Olof Adolph Timmerhiellm, död den 27 februarj 1738 i Stockholm, i stället hit avancerat till Lieutenant /.../"

Källa: Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1269 (1740) Bild 2550 (AID: v438000.b2550, NAD: SE/KrA/0023)

EÄ: "Adlad 1718-11-17. † efter 1735."

Se även rulla år 1736: Generalmönsterrullor - Konungens eget värvade regemente, dess föregångare och efterträdare 1267 (1736) Bild 480 (AID: v437998.b480, NAD: SE/KrA/0023)


Se även Bengt Rydhs inlägg här på Anbytarforum (2006-07-17) om syskon och föräldrar:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=23348.msg382456#msg382456

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna