ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tottarp FB 1911  (läst 497 gånger)

2012-11-24, 14:01
läst 497 gånger

Utloggad Anna Dahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-12-09, 09:49
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig att tyda denna text. Jag kan läsa moder: Johanna Olivia Karlsson, ???. Vad står det efter moderns namn? Sedan skulle jag vilja veta vad det står i anmärkningen. Det jag har utläst är att han är räknad och döpt i Limhamn och där har jag också hittat honom.


2012-11-24, 15:03
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Prästens handstil var sannerligen inte den mest lättlästa, men vis av erfarenhet försökte jag identifiera karaktäristiken i hans handstil genom att studera hur han skrev varje enskild bokstav. Till slut knäckte jag koden (förutom två ord), och lyckas utläsa att modern anges vara fattighjonet samt att barnen blev Räknad i Limhamn döpt därstädes. avis från Malmö allm sjukhus där nedk. [...] 29/6 1911. Avisen förkommen och [...] kommen tillrätta.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-11-24, 19:49
Svar #2

Utloggad Anna Dahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-12-09, 09:49
    • Visa profil
Så klart det var ett fattighjon, borde jag gissat. Alla i mina släktingar är fattiga, utfattiga och gärna oäkta :-)
Tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna