ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Albert Johansson f 13/5 1883 Holsljunga  (läst 597 gånger)

2004-10-09, 12:53
läst 597 gånger

Ann Dessnert

Hej!
Den här personen förbryllar mig: Karl Albert Johansson f 13/5 1883 i Holsljunga. Han lär komma från Stafsinge innan han slog sig ner i Östra Frölunda i början på 1900-talet. Han avled 2/7 1930. Det verkar omöjligt att hitta hans härkomst. Det kan vara Halland, men också Västergötland. Han kan också ha fosterföräldrar. Ja, jag blir inte klok på detta. Är det möjligen någon som vet???

2004-10-09, 13:51
Svar #1

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Holsljunga församling ligger mig veterligt i sydvästra Västergötland liksom Östra Frölunda. Stafsinge ligger i Halland, inte långt från Falkenberg. Men är Karl Albert Johansson född i Holsljunga måste hans ursprung rimligtvis sökas där.
 
Johan Sjöberg

2004-10-09, 14:24
Svar #2

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Ann,
 
När jag gjorde en sökning i folkräkningen 1890 hittar jag en Karl Albert f 1883 i Holsljunga. Det ser ut som om det kan vara denna.
 
Hemförsamling: Holtsljunga annex
Hemort: Slättakärr
Kontrakt: Kinds
Län: Älvsborgs
Fam nr: 1
Johan Haqvin Johansson f. 1854, torpare
hustru
Johanna Kristina Johansdr. f. 1857 i Hellekulla
barn
Karl Albert f. 1883
Johannes f. 1885  
Anna Maria f. 1888
Fam nr: 2
Anna Maria Hansdr. f. 1810. Moder till Johan Haqvin
alla övriga födda i Holsljunga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna