ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra Åsum CI:3 (1790-1843) Bild 24 / sid 14  (läst 633 gånger)

2010-05-14, 11:22
läst 633 gånger

Ulf Sjögren

Anders Persson f 1792 Benestad 7 var gift med Anna Åström i flera
längder angiven med födelsedata 1796-01-22 Åsum.Längst ned på ovan
angiven sida kanske finns lösningen för mig.Vad står det?
Tacksam för hjälp.Vänligen Ulf Sjögren

2010-05-14, 14:55
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Den notis du menar handlar om att Nils Anderssons och Anna Christensdotters son Ola föddes i Grimstofta natten mellan den 27 och 28 september 1796. Om vi däremot gissar att datumet 1796 28/7 genom skrivslarv kan ha förvandlats till 1796 22/1 så föds faktiskt en Anna Lovisa Åström (eller Anna Maria, men prästen verkar ha ändrat detta till Anna Lovisa i födelseboken - hennes namn är också väldigt kluddigt i födelseboken, och notisen är svårläst, det är nog därför du inte lyckats hitta henne) den 28 juli 1796 i Södra Åsum som dotter till Hans Åström och Anna Maria Ahlström. Detta par får ett antal barn i Södra Åsum på 1790-talet, och Hans anges vid de andra barnens födslar vara skomakare. Enligt uppgifter i Disbyt är Hans både född och död i Södra Åsum (1767-1829), medan hustrun Anna Maria är född 1765 i Södra Åsum och död 1851 i Öved. I Södra Åsum fick de barnen Anna Lovisa (1794), Anna Lovisa (1796), Jonas (1797), Johanna (1800) och Per (1803).  
 
Enligt bouppteckningsregistret över Färs härad var Hans Åström husman i Åsum, Södra Åsums socken, när han dog och bouppteckning efter honom upprättades den 30 januari 1830 (Färs häradsrätts arkiv, bouppteckningar 1830, nr 74), men denna bouppteckning är varken inskannad hos SVAR eller AD Online så jag lyckas inte hitta något konkret som pekar på att Anders Perssons hustru Anna Åström verkligen är identisk med Hans Åströms dotter, men det verkar alltså högst sannolikt. Anna Maria Ahlström är för övrigt född 1765 17/3 i Grimstofta, Södra Åsum, som dotter till hantlangaren Petter Ahlström och Maja Greta Hök.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-05-14, 15:17
Svar #2

Ulf Sjögren

Varmt tack för ett imponerande arbete.Hoppas jag kan återgälda det någon gång.
Annas svärfar var född i Nymölla och det ledde mig till tankar om Nymö i L-län
och sedermera Norra Åsum för Anna.Jag har läst mig vindögd på Norra Åsums
kyrkböcker och är nu helt säker på att vi har rätt Anna på rätt plats.
Vänligen Ulf Sjögren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna