ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Råby C:1, märkliga händelser  (läst 639 gånger)

2012-03-08, 15:56
läst 639 gånger

Utloggad Maria Rosenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2017-01-17, 17:29
    • Visa profil
    • privat.bahnhof.se/wb446127/
Hej! Undrar vad Hindrik Nilsson gjorde.
 
Tacksam för hjälp.
 
Stora Råby C:1 (1689-1800) Bild 23 / sid 40 (AID: v105455.b23.s40, NAD: SE/LLA/13374)

2012-03-09, 13:34
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Det var en svårläst notis, men jag tyder det något osäkert såhär:
 
d 11 Maj afbrändes 13 hemman i stora Råby genom Hindrick
Nilsons förwållande med sin bakungn och oförstånd(?)
som thes förekom(?) lagligen och med Kongl.(?) ???
och miste hemmanet No 2.
 
Den aktuella händelsen har jag själv varit nyfiken på, min ana Petter Dahlstedt (1691-1763) som var klockare i Stora Råby var nämligen en av dem som förlorade sitt hemman i denna brand, något senare skriver han ett brev till biskopen och ber om ekonomiskt bistånd eftersom han förlorat allt han ägde i branden, samtidigt som hans två små döttrar och hustru fick lida ganska mycket. Så det var alltså Henrik Nilsson och hans bakugn som hade orsakat denna ödesdigra brand. Hade varit intressant om man kunde få fram fler uppgifter, jag skulle gissa att det finns handlingar i häradsrättens arkiv och dombok.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna