ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora Köpinge inflyttningsattest  (läst 526 gånger)

2009-03-08, 23:05
läst 526 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har en Nils Månsson, född 8/8 1843, men jag vet inte än var han är född. Först hade jag en anteckning (som jag fått av en annan forskare) att han var född i Köpinge. Där hittade jag honom inte. Men så kom jag på att jag skulle kolla Stora Köpinge, och där hittade jag hans syster Anna, född 10/4 1845. I Hlf i Stora Köpinge står att även Nils är född där, men han finns inte i födelseböckerna. Sedan kollade jag inflyttningslängden för Stora Köpinge. Tyvärr finns den inte hos AD-Online, men väl hos Genline. Och den är svårläslig, se bifogad bild, GID 1362.22.106300. Man kan se på bilden att det inte bara är föräldarna, Måns Larsson och Botilla Eriksdotter, som flyttar in till Stora Köpinge, utan även sonen Nils. Men varifrån kommer de?
 
Det ser ut som om namnet slutar med -torp, så jag har kollat alla orter som slutar med -torp i L-län, men inte hittat Nils födelse.
 
Jag tänkte kolla i SVAR också, men av någon anledning kan jag överhuvudtaget inte hitta Stora Köpinge i SVAR, bara Köpinge, som ju är en helt annan församling.
 
Hälsningar,
Gunilla Sandström
 
 

2009-03-10, 07:12
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2009-03-10, 16:47
Svar #2

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Tack, Bengt-Göran! Jag skall göra ett försök att hitta personen i fråga i Ullstorp FB!
 
Hälsningar,
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna