ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Daniel Wulf f. ca 1765  (läst 997 gånger)

2005-06-09, 16:47
läst 997 gånger

Inger Tysland

Min t-t-t-oldefar Johan Daniel Wulf bodde i Norge i 1801 (Kristiania), men skal være svensk. Halland er nevnt i et brev.
 
Kan noen hjelpe meg med å finne hans foreldre eller socknet han kom fra.
 
All hjelp tas imot med stor takk.
 
Mvh Inger

2005-06-09, 21:52
Svar #1

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hallands vigselregister http://www.ddss.nu/ ger flera träffar på Wulf vid rätt tid. Särskilt Ränneslöv verkar Wulf-tätt.  
Kanske en möjlighet.
 
Lycka till!
Britt

2005-06-09, 22:28
Svar #2

Inger Tysland

Takk for hjelpen Britt, da prøver jeg der.
 
Mvh Inger

2005-06-09, 22:51
Svar #3

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
På Glimten finns en hel del Wulf-ättlingar efter klockaren Samuel Wulf i Ränneslöv. Jag ser inte din Johan Daniel där dock, men han kan ju vara barn till någon av de manliga linjerna som inte är forskade på.
 
http://www.glimten.net/st/S_wulf.htm

2005-06-09, 23:36
Svar #4

Inger Tysland

Hei Lena,
 
Jeg får dessverre ikke opp Glimten på den adressen du skriver. Skal prøve igjen i morgen. Takk for hjelpen.
 
Mvh Inger

2005-06-10, 14:47
Svar #5

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Inger
 
Det jag har om Samuel Wulfs ättlingar i min Nättidningen GLIMTEN är p.g.a. PUL (Personuppgiftslagen) inte uppdaterat på länge.
I min dator har jag nu enligt söklista 1123 ättlingar till Samuel Wulf. Utökar jag söklistan med partners och barn stiger antalet till 1513 individer och det antalet kan ökas genon fler genarationer parter+barn.Ingen av av alla dessa passar med den du söker.
 
Namnet Wulf är inte ovanligt och förekommer i fler släkter. Jag skulle gärna sammanföra din släkt med min Wulf-gren men råder dig att leta på andra ställen.
 
MVH / Bertil Magnusson Telefon 031-443070
 
PS Trevligt att se Lena Tingstams namn här.DS

2005-06-10, 17:44
Svar #6

Inger Tysland

Hei Bertil,
 
Takk for tipset,Jeg er helt blank på familien Wulf. Det eneste jeg vet er at Daniel (han brukte visstnok ikke navnet Johan)var skipper.
 
Har du noe tips om hvor jeg kan lete? Jeg må jo låne kort fra SVAR, men må få sirklet meg inn til nogenlunde distrikt. Første gangen jeg lånte kort visste jeg ikke noe annet enn Sverige, og det tok over 2 år før jeg fant min oldefar på farssiden.
Daniel Wulf er på morssiden.
 
Mvh Inger

2005-06-11, 08:34
Svar #7

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej igen Inger
 
Först skulle jag vilja veta hur texten i brevet löd som fick dig att tro att Johan Daniel kom från Halland. Kanske även lite mer om namnformer m.m. på hans närmaste. Namn avslöjar mycket.
 
I Föreningen DIS databas (Disbyt) finns 426 individer med efternamnet Wulf.
 
Av dem heter 2 st Daniel. En i Stockholm 1649 och en i Piteå Landsförsamling 1742-1745.
Namnet tycks vara spritt i såväl norr som söder så jag kan inte peka ut något område du skall söka i. Redovisa i stället allt du har om din ana så kanske du kan få hjälp här.
 
MVH / Bertil Magnusson

2005-06-11, 10:41
Svar #8

Inger Tysland

Hei igjen Bertil,
 
Jeg vet ikke om brevet gjelder Daniel, men siden Halland var nevnt - og jeg fant en Johan Wulf i Falkenberg som passet i alder til å være en bestefar, slo vi dette sammen. 
 
jeg har ikke selv lest brevet som skal være veldig utydelig, det ble bare snakk om at det stod
må besøke de i Halland.
 
Vi vet bare om ett barn, Nikoline døpt 3.5.1811 som Daniel er far til. Foreldrene var ugift da Nikoline ble født. Har ikke funnet ut enda om de ble gift senere.
 
Mvh Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna