ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riseberga EI:1 (1795-1839) Bild 11 / sid 6  (läst 453 gånger)

2014-11-24, 17:00
läst 453 gånger

Utloggad Andreas Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:49
    • Visa profil
Får inte riktigt ihop vad det står. Min tolkning:
 
Skomakaren Engelströms hustru Karna Risbergs dotter uti Allarpshus, etc. 87 år gammal.
 
Jag trodde att det handlade om Jacob Engelströms hustru )som onekligen hette Karna/Katrina Risberg). Hon fick dock barn 1762, isf vid en försvarlig ålder av 51 år om hon nu var född cirka 1711. Jacob Engelström var dessutom född cirka 1729.
 
Alltså, läser jag rätt? Hur kan det hänga ihop annars?  
 

 
 
(Meddelandet ändrat av fuskfrallan 2014-11-24 19:58)

2014-11-24, 19:30
Svar #1

Paul Bergström

Ja du
 
Hon var en Risbergsdotter (som kontrast till Andersdotter eller Persdotter). Hennes fader har hetat Risberg och prästen kanske inte vetat hans förnamn (därav inte t.ex. Andersdotter eller Persdotter) utan Risbergsdotter.
 
Det är alltså därmed hustruns dödsnotis, Karna Risbergsdotter, som uppges ha uppnått den aktningsvärda åldern av 87 år.
 
/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna