ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ravlunda, Jöns Pålsson född 1738 GID 1691.26.51600  (läst 449 gånger)

2007-05-28, 20:16
läst 449 gånger

Anders Crona

Hej!
 
Jag är på jakt efter Jöns Pålsson som skall vara född omkring 1738, troligtvis i Ravlunda.
Har hittat en födelsnotis på en Jöns som döps 12 februari 1738, men jag kan inte tyda vad som står mer i dopnotisen.
Heter fadern Påhl ?
 
Jag bifogar dopnotisen här nedan.
 
Tack på förhand
 
/Anders Crona
 

2007-05-28, 23:07
Svar #1

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Anders
 
Nix! Faderns namn läser jag som något i stil med  Arfwet (boende i Tegelhusen), sannolikt variant av Arvid/Arfvid. Modern är Elsa Jönsdotter. Någon Pål syns inte till.
 
// Ingvar

2007-05-29, 11:01
Svar #2

Anders Crona

Tack för hjälpen Ingvar.
 
Efter det att jag skickade in frågan igår lade jag märke till att det är en lucka i fördelseboken på någon månad, och efter det är det en ny handstil, så med min vanliga otur så har man väl bytt präst precis när Jöns föddes.
Har lagt märke till att Jöns genomgående saknar exakt födelsetid i husförhörslängderna, så troligtvis finns han inte i födelsboken...
 
/Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna