ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Georg Persson  (läst 674 gånger)

2002-11-08, 22:00
läst 674 gånger

Fredrik Danielsson

Söker Persson från Eldsberga född 1888, senare bosatt i Värnamo

2002-11-08, 23:57
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22087
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 16:51
    • Visa profil
Hej Fredrik,
här är uppgifter ur 1900 års folkräkning.
 
Hemförsamling: Eldsberga
Hemort: Eldsberga
Kontrakt: Laholm
Län: Halland
Hushåll nr: 52
Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Slaktare Ola Persson f. 1850 i Kattarp, Malmöhus län  
Hustru Matilda Svensdotter f. 1864 i Eldsberga
Barn, alla födda i Eldsberga:
Gottfrid f. 1886
George f. 1888
Ruth f. 1890
Rudolf f. 1892
Reinhold f. 1898
Fam nr: 2
Inger Persson f. 1858 i Kattarp, ogift (syster till Ola)
Fam nr: 3
Piga Alma Konstantia Eliasd:r f. 1881 i Snöstorp
 
SVARvolym: CA9417  Kort nr: 1
Sida: 6  Rad: 1
 
Familjen återfinns även i folkräkningen 1890 med de tre äldsta barnen (George där stavad Georg) och då med hemort Stora Böslid, Eldsberga. Systern och pigan finns inte med detta år.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-11-10, 00:11
Svar #2

Fredrik Danielsson

Jag vill tacka för de uppgifter jag fick av Maud
Svensson(Mausve)angående Georg Persson. Om du har mer uppgifter kring den släkten vill jag gärna ta del av detta. Jag undrar ochså var man finner 1890-års folkräkning gällande Halland och möjligen Småland. Finns det även husförhörslängder och dödböcker att köpa eller ladda hem för Halland ?
 
Med vänlig hälsning Fredrik Danielsson

2002-11-10, 15:12
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu har jag just (som Peterk) svarat på detta under Socknar: Eldsberga efter en efterlysning 'Persson' under Småland också..
-Observera att det inte är tillåtet att ställa samma fråga på flera ställen i forumet; just för att undvika att man sitter och gör jobbet två gånger på olika håll..!
(Jag kommer ta bort / slå ihop det som är aktuellt senare.. Det som gäller Eldsberga är nog bättre det ligger direkt under socknen än under en egen efterlysning.)
Jag har tidigare tagit bort en 'Stålforsfråga' här under Halland som också var ställd under Småland - se för övrigt kommentar angående Stålfors under Småland: Stålfors..
 
(Frågan får fortsätta under Halland: Socknar: Eldsberga istället..)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna