ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nävlinge AI:11, pag 118  (läst 1009 gånger)

2014-12-24, 21:44
läst 1009 gånger

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:05
    • Visa profil
Hej
 
jag har svårt att tyda vad som står på rad 12, Carl Svensson Wendels anteckning. Kan det vara latin? Lebedni ? naturalis diditus? Har läst i ett domstolsprotokoll att han ska ha gjort en annan mans fru med barn. Kan det vara en anteckning om det?
May the Force be with you.

2014-12-25, 18:41
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Nu har jag suttit och grubblat länge på denna mening, som mycket riktigt är latin. Det första ordet blir jag tyvärr inte helt klok på, men de tre sista är non naturalis deditus, som går att översätta till ungefär ägnat sig åt det onaturliga. Det första ordet får jag till något i stil med Ubedeni, som inte låter logiskt, men om man istället gissar att detta skall vara Ubi deni så kan detta betyda något i stil med Var tiotals. Kan man tänka sig att mannen ägnat sig åt detta onaturliga ett tiotal gånger?
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-12-25, 22:44
Svar #2

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:05
    • Visa profil
Hrm, det låter ju spännande..på sätt och vis. Vad kan det ha varit? Han blev avskedad från Regementet i Kristianstad för detta i varje fall. Det ska jag säga Markus, att denna människa var inte riktigt klok! Vad han har hittat på längre fram och i Danmark det tyder på att han inte har alla höns i hönsgården. Så inget förvånar mig om honom.
1887 mördar han sin fru under andelig träta, sitter 6 år i fängelse för att sedan när han kommer ut hamna på ST Lars när han tror att fruns släkt ska mörda honom. I protokollen får man veta att han gjort närmanden mot sina två äldsta döttrar, ständigt misshandlat sin fru, gjort en annan mans hustru med barn, dessutom när han tjänade i Danmark försökt våldta en tös. Men denna anteckning är gåtfull.  
Tack för hjälpen!
 
Anna
May the Force be with you.

2014-12-25, 22:52
Svar #3

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:05
    • Visa profil
Jag har kollar på Kristianstads garnisonsförsamling pagina 81. Jag tycker det ser ut som Libidini. Kan det inte vara Libidini non naturalis deditus? Han har onaturliga drifter?
Kanske med tanke på fallet i Danmark, varför drogs han inför rätta att han gjort en kvinna med barn? Om de hade haft ett förhållande hade det inte i så fall varit enklare att hålla tyst och uppge sin man som far till barnet? Kanske Carl tvingade sig på kvinnan? Jag tror inte han blev dömd utan den äkta mannen och Carl gjorde en uppgörelse.
 
(Meddelandet ändrat av polara 2014-12-25 22:57)
May the Force be with you.

2014-12-29, 15:35
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Ja, i Kristianstads garnisonsförsamling syns mycket tydligare att första ordet ska vara libidini (prästen i Nävlinge tycks ha slarvat med prickarna), vilket absolut måste tolkas som att han ägnat sig åt onaturliga lustar. Man kan dock fråga sig vad dessa lustar inneburit? Att göra närmanden mot sina egna döttrar måste väl räknas in i den kategorin, men när anteckningen gjordes i Nävlinge husförhörslängd hade han ju inte ens några barn? Det är verkligen en gåtfull anteckning, men han låter i vilket fall som helst inte helt frisk, så jag förstår att han hamnade på S:t Lars...
 
Jag tycker också att det låter märkligt att förhållandet kom fram i ljuset, men kanske kvinnans make fick reda på saken? Uppgiften om förhållandet framkommer dock inte förrän långt senare, när han förhörs i samband med att han tas in på S:t Lars?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna