ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Esping  (läst 882 gånger)

2000-03-21, 18:48
läst 882 gånger

Birgitta Edlund

Hej!
Jag söker anfäder till Otto Esping f. 1872-02-28
d. 1962-11-02 i Vinberg.
 
Hälsningar
Birgitta

2000-10-23, 14:07
Svar #1

Ann-Marie Andersson Dannbring

Hej Birgitta!
Själv kommer jag från Vinberg/Falkenberg. Jag känner dock inte till Otto Esping men det finns flera med namnet Esping i Falkenberg - du kan kanske höra av dig till dem?
MVH
Ann-Marie

2000-10-31, 15:17
Svar #2

Utloggad Christer Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 09:37
    • Visa profil
Utgår ifrån att du känner till att Esping är en gammalt båtsmansnamn. Esping finner du redan som nr 1 på listan över: Båtsmännen i Södra Hallands Kompani i nummerföljd
 
Nr 1 Essing i Stafsinge Nr 1 Esping i Stafsinge Namnet ändrades på 1740-talet till Esping  
 
Hälsningar
Christer

2000-10-31, 22:04
Svar #3

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Namnet Esping misstänker jag kan förekomma i flera församlingar.
 
Jag har i min Nättidningen GLIMTEN (under Gamla GLIMTAR) skrivit mycket om brodern till min anfader, Anton Jonasson, som var känd som Riksarkivarien Johan Gustav Liljegren (han hette fråm början Jon Jonasson).
 
I hans efterlämnade papper som finns på Antikvitet och Topografiska arkivet (ATA) i Stockholm fann jag i hans dagbok en notering från studietiden i Lund att han gått hos Esping och dansat. Tydligen fanns det en dansskola där i början av 1800-talet.
 
Nu är det ju inte så långt till Lund så möjligen finns det ett samband mellan Lund och Höks härad.
Om sambandet finns hoppas jag få vete det.
 
MVH / Bertil Magnusson

2001-03-01, 22:36
Svar #4

Anna Tengwall

Hej Birgitta !
Jag har en Otto Esping i min släkt. Han föddes 1811 16/6 i forsström Gärdserum. Han hade många barn och jag har inte följt alla men din Otto kanske är ett barnbarn.Det är väldigt mycket smeder i min Espingsläkt,så om din Otto är smed så kanske det är samma släkt.

2001-03-02, 15:59
Svar #5

Barbro Lunsjö

Hej Espingforskare!
 
Det finns många Esping i Skåne som jag stötte på när jag forskade där.  
Själv har jag en Benedicta Esping, döpt 1706-05-27 Bokenäs, Lane hd, Gbg o. Bohus l. Fadern var ryttaren Hans Esping. Jag håller med föregående talare. Det är antagligen ett vanligt soldatnamn.

2005-02-22, 18:53
Svar #6

Flemming Nilsson Danmark

Hej Barbro Lunsjö.
 
I min slægtsforskning har jeg ovennævnte Benedicta Esping, födt i Bockenäs 1706.05-26 , död 1785-03-07 i Kiaby, gift med kyrkaherden i Ifwetofta Herr Johannes Petréus.
 
Hun var enke i 28 år med 9 barn, døde 'mätt af lefwende'.
 
Hvis du har interesse hører jeg gerne om hendes far Hans Esping.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna