ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norra Vram:s Kyrkobok 1690-1748. Födelseboken 1743.  (läst 1030 gånger)

2004-10-02, 18:17
läst 1030 gånger

Gustav Johansson (Zorro)

HJÄLP.
Finns det någon som kan hjälpa mig att tyda skriften i födelseboken 1743 i Dec, längst ned på vänstra  sidan med början på Jöns Håkansson(?) och Kerstina Larsd. Dom födde en son som blev kallad Sven. Där finns en asterisk (typ) som där längre ner finns en förklaring på. Jag tror det handlar om både Sven och ett barn med namnet Jöns, men jag har svårt att tyda vad det står.
GID 1323.34.22900
Tacksam för all hjälp.
 
Hälsningar
Gustav

2004-10-02, 18:44
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Här är texten, för dem som inte har Genline:
 

2004-10-02, 21:21
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Fadern heter Jöns Tufwesson.
Som jag tyder det hela så sägs att namnet måste vara inthe gifvit
emedan Jöns Tufwesson av någon anledning som jag inte riktigt får kläm på har ändrat namnet till Jöns.

2004-10-06, 21:58
Svar #3

Gustav Johansson (Zorro)

Hej Carin och tack för att du lade in en bild på texten ifrån Genline, jag kunde ju själv ha tänkt så långt, men ibland är man lite korttänkt.  
 
Hej Bengt-Göran och tack för att du rättade till mitt försök att kalla Jöns för Håkansson i efternamn, sen till den senare delen, kan det vara så att denne Sven har fått ett nytt namn nämligen Jöns, om i så fall av vilken orsak då.  
Jag har försökt tyda enstaka ord men får inget sammanhang i det hela.
 
Hälsningar Gustav.

2004-10-06, 22:41
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
 
Här kommer en förhoppningsvis lite mer lättläst bild från DigiArkivs avfotograferade kyrkobok.
 
Jag tyder texten så här:
Jöns Tufwassons och Kerstin Larsdotters drengbarn i __stodshuset? föddes d.18 Xbris och christnades d.2_? dito blef kallad Sven # ... sedan följer faddrarna.
# namnet måste wara? inthe skrifwit, emedan Jöns Tufwasson ingen son berättas hafwa haft med namn Sven; utan är den 2dra deras sons nemde Jöns, hans ålder infaller uppå denna tiden.
 
Som jag tolkar det så har man alltså vid inskrivningen i födelseboken gett pojken namnet Sven, men sedan i efterhand har man konstaterat att det är fel namn. Jöns Tufvesson har aldrig haft någon son som hette Sven och istället borde det stå Jöns, som stämmer åldersmässigt.
Niklas Hertzman

2004-10-06, 22:42
Svar #5

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Tryckte på fel knapp, så bilden kom inte med. Här kommer bilden.
Niklas Hertzman

2004-10-07, 20:08
Svar #6

Gustav Johansson (Zorro)

Hej Niklas.
Tack så mycket för hjälpen. Tack vare den bilden  blev det betydligt lättare att läsa. Kanske inte så konstigt att jag hade problem med hitta Jöns Jönsson, som var min mm. fm. ff.
 
Hälsningar Gustav.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna