ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Munka Ljungby, födelsebok, 1913  (läst 1509 gånger)

2012-11-17, 16:43
läst 1509 gånger

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Jag fick läshjälp här för en tid sedan och nu har jag en knepig situation som jag skulle vilja ha hjälp med. I det här fallet är kanske just danska Karen Marie Knudsen som hjälpte mig sist den som också är mest lämpad att ta sig an frågan för det här den jag söker nu är vad jag kan se en danskfödd man

 
 
I bilden nedan syns raderna för fader och moder för min farmor Greta Linnea som föddes i Munka Ljungby församling den 26 november 1913. Hennes mor som heter Nanny Svensson och är själv född den 16 januari 1894 i Smedamåla norr om Bräkne-Hoby i Blekinge, vilket är information jag känner till sedan tidigare. Nanny Svensson heter dock Nanny Olsson senare i livet då hon gift sig med Adolf Olsson och alla Gretas yngre syskon är barn till Adolf Olsson. Greta är däremot född utom äktenskapet och i bilden nedan står namnet på hennes far, men exakt vad står det?
 


 
 
Jag tolkar raden för fader som arbetaren danske ??? Valdemar Severin, Linkölde född den 27 november 1889. Men födelsedatumet ser överstruket ut och Linkölde har jag inte kunnat hitta. Jag har just gjort mina första försök att leta lite i de danska kyrkböckerna men har en hel del kvar att lära mig innan jag vet hur jag hittar i dem.
 
Jag tolkar raden för moder som pigan Nanny Svensson ??? född den 16 januari 1894 (vilket stämmer med den information jag redan har).
 
Hjälp mig genom att korrigera eller bekräfta informationen ovan. Det är framför allt efternamnet, om det verkligen står Severin, och orten Linköde, som känns viktigt att veta. Och om det verkligen står danske förstås? Det kommer nog bli knepigt nog som det är ändå att hitta mer information om honom, om det ens är möjligt.

2012-11-17, 17:21
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Kan det inte vara så att fadern hette Valdemar Severin Linkilde, och att ingen ort är angiven för honom? Födelseåret kan vara 1883 eller 1889. Svårt att säga eftersom strecket går rakt igenom siffrorna. Vad jag kan se så står det arb. danske unders.; alltså var han dansk.
Moderns ort får jag till Skeldinge, vilket förmodligen är nuvarande Skillinge i Munka-Ljungby. Hittar inget Skeldinge där nämligen, och Skillinge är det närmaste jag hittar.

2012-11-17, 17:34
Svar #2

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej!
 
Så har jag inte tänkt innan, men du har kanske helt rätt. Själv är jag inte någon särskilt erfaren släktforskare ännu och har mycket övning kvar innan jag är bra på att läsa gammal handstil (men läroboken Läsebok för släktforskare, lär dig tyda och läsa gammal handstil står i hyllan och väntar på att jag ska få tid med den).
 
Men står det Linkilde istället för Linkölde alltså?
 
Ditt argument för varför det skulle står Skeldinge som namnet för nuvarande Skillinge är i alla fall väldigt övertygande!  
 
Då ser det alltså ut som om jag ska leta efter Valdemar Severin Linkilde i de danska kyrkböckerna och som ju till skillnad från våra svenska är helt gratis.
 
Tack för hjälpen! Jag uppskattar det väldigt mycket!
 
(Meddelandet ändrat av jonand 2012-11-17 17:35)

2012-11-17, 18:35
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Jag är inte säker på att det står Linkilde, men när jag sökte på nätet fick jag träff på några Linkilde från Danmark, dock ingen Valdemar Severin. Fick inga träffar på Linkölde. Hittade inget heller någon passande Valdemar Severin i folkräkningarna, men när man inte vet var han föddes eller bodde är det svårt att veta var man ska leta.  Sökte lite vidare och kom då fram till att det även fanns en hel del Limkilde, och tittar man noga i födelsenotisen ovan så kan det mycket väl stå m istället för n.
 
Om man försöker leta i alla amt och på många folkräkningar samtidigt så får systemet spader.  
Sökte därför i amt efter amt och kom så småningom till Svendborg Amt 1890 så kom det upp en Valdmar Sevrin Hansen Limkilde, 6 år gammal. Det stämmer ju väldigt väl överens med 1883. Så här ser hushållet ut:
 
Peder Hansen Limkilde 46  Gift husfader dagleier i agerbruget Haastrup sogn, Svendborg Amt  
Vilhelmine Hansine Christen Pedersen 30  Gift husmoder  Kjerteminde  
Hans Jacob Hansen Limkilde 7  Ugift barn  Sønder Høirup sogn, Svendborg Amt  
Valdmar Sevrin Hansen Limkilde 6  Ugift barn  Ringe sogn, Svendborg Amt  
Dagmar Marie Hansen Limkilde 3  Ugift barn  Svindinge sogn, Svendborg Amt  
Peder Hansen Limkilde 1  Ugift barn  Bramdrup sogn, Veile Amt  
Nielsine Hanne Katarine Pedersen 63  Separeret bestemoder  Kjerteminde, Rønkeby, Odense Amt  
Anna Magarete Christine Marie Frederike Jensine?? Laurine Jørgensen 23  Ugift tante  Kjerteminde  
Hansine Maria Jørgensen under 1 aar, 27 december  Ugift barn  Ringe sogn, Svendborg Amt  
 
Det kan ju vara värt att forska vidare på honom.

2012-11-17, 18:54
Svar #4

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Svendborg ligger på Fyn, ca 5 mil från Odense, och i Odense fick jag många träffar på Lin/m/kilde.

2012-11-17, 19:59
Svar #5

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej!
 
Jag vill bara säga att jag är helt överväldigad! Hur har du tid med det här?!  
 
Jag är i alla fall väldigt tacksam och det låter ju absolut som om det stämmer väldigt bra med den Valdemar som nämns i kyrkboken i bilden ovan. Jag vet inte själv just nu hur man kan gå vidare med det här och det skulle vara bra om det går att bekräfta att det är rätt person på något sätt men det låter absolut som något att gå vidare med. Valdemars och Gretas barn, mina farbröder och fastrar, lever fortfarande men de vet inte mycket om honom och de kommer säkert bli väldigt tacksamma över att få veta det här som du har hittat nu.
 
Jag ska titta mer på det här imorgon men jag vill redan nu säga att jag är väldigt tacksam för den här hjälpen! Inte minst eftersom jag inte själv har kunskaper nog ännu för att kunna hitta information så här bra som du har gjort!

2012-11-18, 12:24
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Det tog faktiskt inte så lång tid, men jag hade tur också. När jag sökte på Linkilde fick jag upp en kvinna som var gift med en man som hette Limkilde. Antog då att något av namnen var felstavat, så jag sökte på Li_kilde (jokertecknet _ ersätter en bokstav i sökningen i Folketællinger i Dansk Demografisk Database för att få träffar på bägge stavningarna.
 
Jag valde Søgning i flere amter och skrev in Li_kilde i rutan för Navn. Valde Folketællinger från 1885 och fram till och med den sista 1925, men när jag gjorde det och samtidigt valde alla Amt så blev det för mycket för systemet, så jag fick ta ett par Amt i taget.
 
Skriver du in Limkilde i Navn-rutan och väljer Svendborg Amt samt Folketællingen 1890 så får du sex träffar. Fem av dem tillhör Valdemar Severins familj. Den sjätte är Hans Jakob Jensen Limkilde, som är en stark kandidat till att vara Valdemars farfar. (Valdemars far hette ju Peder Hansen Limkilde, och ett av syskonen hette Hans Jacob.)
 
Listan ovan är lite rörig, men det är tydligare när man ser det på webbsidan. Man kan också välja Vis alle felter för en person, och för Valdemar ser det då ut så här:
 
Kilde:  FT-1890 Kildehenvisning: Optællingsliste 11  
Navn:  Valdmar Sevrin Hansen Limkilde Køn:  M  
Alder:  6  
Stilling i husstanden:  barn Civilstand:  Ugift  
Fødested:  Ringe sogn, Svendborg Amt  
Sogn:  Brahetrolleborg Herred:  Sallinge  
Amt:  Svendborg Stednavn:  Grønderup  
Husstands-/familienr:  5 Matr.nr/adresse:  huset Andreasminde  
Trossamfund:  do [folkekirken]  
Indtastningsnr:  B0676 Løbenr.:  1094  
(Även detta är tydligare på webbsidan.)

2012-11-18, 12:34
Svar #7

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
P.S. Sökte vidare i folkräkningarna efter 1890, men hittar varken Valdemar eller någon i hans familj i något Amt alls. Kanske hela familjen flyttade till Sverige? Hittar dock ingen Limkilde (eller Linkilde) i utvandrardatabasen.
 
(Meddelandet ändrat av Carin 2012-11-18 12:38)

2012-11-18, 12:46
Svar #8

Utloggad Jonny Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-04-23, 18:43
    • Visa profil
    • Vår webbplats
Hej!
 
Det du har beskrivit här är en väldigt bra beskrivning av hur man söker i de danska kyrkoarkiven. Det märks att du har erfarenhet av det tidigare. Själv upplever jag det som svårt. Den här beskrivningen från dig tycker jag är värd att spara som ett sätt att lära sig mer om hur man använder de danska kyrkoarkiven. Med den information du lämnade här igår så var det dock inte svårt att hitta fram till sidan för folkräkningen 1890 och jag sparade ner den som ett PDF-dokument. Dessutom så var den här informationen till glädje och stort intresse för min far som jag pratade med tidigare idag och som med din hjälp nu vet mycket mer om sin morfar än vad han har känt till någon gång tidigare.
 
Med det här bör det ju vara möjligt att söka bakåt i historian om man vill veta mer om hans förfäder men det som känns mest intressant skulle vara om det gick att få fram hur han hamnat i Sverige och kom i kontakt med Nanny Svensson. Det kan dock nog vara svårt att komma vidare där, inte minst när du inte hittade mer information. Jag har också tänkt tanken att åtminstone Valdmar skulle kunna ha flyttat till Sverige och jag har CD-skivan Sveriges befolkning 1900 men det är lite för tidigt. Det troligare att han i så fall flyttat till Sverige några år efter sekelskiftet. Till att börja med har jag i alla fall kontaktat de som fortfarande lever av Gretas syskon för att höra om de vet något mer om Valdmar.
 
Tack för all hjälp! Det är inte bara jag som uppskattar den utan flera av Valdmars och Nannys efterlevande också!
 
Med hälsningar från Jonny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna