ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Peter Anderson f.1835-6-24 Var i Halland?  (läst 796 gånger)

2005-03-24, 17:51
läst 796 gånger

Phyllis Bongard

Hej!  Jag söker upplysningar om min fars ff Carl Peter Anderson f. 1835(6?)-6-24(5?) i Halland.  Han gift sig med Petronella f. 1834-8-24 innan han emigrerade till Minnesota 1869.  Petronella följde honom 1872 med deras barn (Carolina, Anna, Johan H. f.1862-12-22, Christine(a?) f.1867-12-6, Brita Lena, och Addick).  Vi vet inte om Carl Peter bytte sin stavning eller efternamn när han kom till US.  Finns det någon som kan hjälpa oss hitta hans socken?  Stort tack på förhand!
Mvh - Phyllis Bongard, Faribault, Minnesota US

2005-03-24, 21:21
Svar #1

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Phyllis,
Addick är ett mycket ovanligt namn, som såvitt jag vet förekom i socknar som Värö, Veddige, Stråvalla och Frillesås. Vet du vart i Minnesota de for? Jag vet att många från de här socknarna for runt 1870 till Houston county och Goodhue county.
Med vänlig hälsning,
Britt Börjesson

2005-03-25, 16:59
Svar #2

Phyllis Bongard

Hej Britt,
Tack så mycket för ditt svar!  Carl P. Anderson köpte jord av järnvägen i Isanti County 1876 ungefär 11 km väst av Braham samt 17 km syd av Mora. Vi har undrat vad det var som lockade honom till Isanti Co. eftersom samhället verkade som mini-Dalarna.  Min far fortfarande bor på sin fars granngård.  Intressant att många Hallander for till Goodhue och Houston Counties. Jag visste det inte och jag bor nära Goodhue Co. nu!  
Tack för din hjälp och ursäkta min dåliga svenska!
Med vanliga hälsningar,
Phyllis

2005-03-25, 21:45
Svar #3

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Phyllis,
inte behöver du ursäkta din svenska, den är bättre än min engelska. I Goodhue och Houston fanns flera familjer från Värö redan 1853-54, och det verkar som om många som kom tidigt slog sig ner i närheten, andra som kom senare mellanlandade innan de tog ut jord längre västerut. I Renville county, Palmyra township, fanns ett riktigt mini-Halland.
Glad påsk!
Britt

2005-03-26, 21:37
Svar #4

Phyllis Bongard

Hej Britt!
Tack för det! Jag har en fråga till: Eftersom vi vet inte någonting om Carl P. Andersons socken, föräldrar eller syskon, tycker du att jag bör söka efter honom i Vigselregister? Carl och Petronellas första barn var född ca. 1857 så kanske de var gift innan 1860.  
Glad påsk till dig också!
Phyllis

2005-03-26, 23:50
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Phyllis,
 
Sökte i Hallands vigselregister på  DDSS och hittade de här personerna:
 
Vigda i Veddige
Datum: 1858-09-26 (26 september)
Nuvarande kommun:  Varberg
Härad:  Viske
Källa:  Veddige E:2 o C:3
Brudgummens förnamn:  Carl Peter
efternamn:  Andreasson
titel:  Åbosonen
ort:  Hjörne
civilstånd:  Ogift
ålder/födelseår:  25
Brudens förnamn:  Petronella
efternamn:  Henriksdotter
titel:  Hemmadottren
ort:  Hjörne
civilstånd:  Ogift
ålder/födelseår:  26
 
Deras ålder stämmer inte helt med de födelseår du angivit, men övriga uppgifter passar rätt väl in.
 
Enligt Veddinge födelsebok fick de dottern Anna Brita den 5 december 1859. I födelsenotisen står att modern är 25 år, vilket stämmer bättre med födelseår 1834.
 
Hittade även familjen i Veddinge husförhörslängd 1861-1870, och det verkar vara rätt personer. I flyttkolumnen för Carl Petter står nämligen att han flyttade till Amerika 2 april 1869.  
 
 
Glad Påsk!
 
Carin Olofsson

2005-03-27, 14:57
Svar #6

Phyllis Bongard

Hej Carin!
Tack så mycket! Jag kommer att besöka mina föräldrar senare idag och kan inte vänta att visa detta till min pappa!  Faktiskt är jag så ivrig att min dotter tror att jag hoppa runt lika som the Easter bunny.  
Glad påsk!
Phyllis

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna