ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Loshult,dödbok, 1731, GID 1454.23.3300  (läst 704 gånger)

2004-02-28, 15:11
läst 704 gånger

Utloggad Astrid Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med detta? Vad sysslade Pär
Eriksson i Källstorp med i sin ungdom?

2004-02-29, 08:39
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Astrid,
 
Så här ser notisen från 1731 ut:

 
Dn. 5 post Epiph. [7 feb] begrofs Pär Erikzson i Kählstorp född i Näranshult och Wirestad Sochn, Modr Ingerd. Begynte strax i ungdomen i [!] tiena, så snart han thet kunde. Sedan, när han tämel. länge hade warit i tienst hos främmande, gaf han sig till Saltpettersiuderiet. Thernäst emottog han gårdzbruk i Norra Hulta ock giffte sig med Swänborg Pärsdotter ifrån Långhult [?] ock Wirestad Sochn. In Conjug: [äktenskap] 25 åhr, Liberi [barn] 9, 4 Söner, 5 döttrar. 1 Son är död, the andra lefwa. Siuknade d. 28 Jan: dödde d: 7 febr: Gl: wid pass 60 åhr.
 
mvh Lennart

2004-02-29, 10:32
Svar #2

Utloggad Astrid Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag vill tacka Lennart för den utförliga svaret. Vad jag inte tror är att de hade 9,4 söner, Jag har hittat 5 döttrar och 3 söner,
Men tack i alla fall.

2004-02-29, 11:13
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Astrid,
 
Det ska nog tolkas så att de hade 9 barn, varav 4 söner och 5 döttrar, och en av sönerna var död vid det här tillfället. De övriga 3 levde fortfarande. Förmodligen är det dem du hittat.
 
Hälsningar
Carin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna