ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kävlinge CI:1 (1734-1831) GID 1288.20.44900  (läst 569 gånger)

2007-02-22, 17:59
läst 569 gånger

Yvonne Nilvé

Hejsan.
 
Jag skulle verkligen behöve hjälp att tyda vigselnotisen på vänstra sidan.  
 
1763 d. 2 Januarii wigdes Ryttaren Pehr Wiberg och änkian Berita Olasdotter. Denna(samma?) Ryttaren Pehr Wiberg war olofligen öfwergången ifrån dannemark och hade ....?
 
Det är ett långt stycke som tycks handla om något slags handgemäng. Intressant värre, men oläsligt för mig. Finns det någon som har ögonen med sig?
 
MVH  Yvonne

2007-02-22, 21:35
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Yvonne!
 
Så här tyder jag texten (det blev en väldig massa luckor, men det finns en del ingångar till andra böcker, bl.a. domkapitlets böcker och kämnarsrättens i Landskrona domböcker):
 
d 2 Januarii wijgdes Ryttaren Pehr Wiberg och änckian Berita Olas dotter.  
Denna Ryttaren Pehr Wiberg war olofligen öfwergången ifrån dannemark och  
hade således intet bewijs om han der warit gift el:r [eij?]. Man ?? sig på  
en dansk man, boende i LandsCrona, med nemnde Per Michelson som skulle  
[gifwa?] beskied derom. Jag relaterade detta för Max: Verandam Consistorium  
med ödmiuk förställning om icke denna Pär Michelson kunde för Kämnars  
rätten i LandsCrona, der han bäst kiändes, efter eds afläggiande [herom?]  
giöra [sin?] berättelse. Här til samtyckte Max: Venerandam Consistorium af
d: 1. Septembr 1762. at [?] denna mannen har om intygat, thet Wiberg [?]
[?] frij för giftermål, [?, ?, ?] lÿsning och wijgsel. [? ? ?]
denskull til LandsCronas Kämnars rätt väl och [?] föliande utdrag af Kämnars
rättens Protocoll, hållit d. 21 Septembr 1762. at han, Pehr Michelson woro
född i [Wive ?] sockn, hwarest Ryttaren Pehr Wiberg warit gift, men at des
hustru för ungefärl. 10 åhr tilbakens med döden afgådt hafwandes Wi-
berg [? ?] gift ej [?], utan för 6 åhr sedan rymt från
Kiöpenhamn hijt til Skåne. Upläst och erkiänt. [? ?] [protocollo?] And:
Cronqvist. således war nu Wiberg klar, sedan han upwist Wälborne
Hr Ryttmästarens Carl Höökes [tilstädielse?] sedel at [?]träda å ächtenskap
med änckian Brita Olas dotter från Flädie af [12?] augusti 1762. Änckian ha-
de tilforne haft en Ryttare utj Flädie och hade således [boedt?] der [? ?]
Wiberg [?] sig, til lysning och wijgsell [?] utj Kieflinge, der hans Rust-
hållare woro, af högwördige hr Biskopen och Max: Venerandam Consistorium
genom skrifwelse d: 27. Octobr. 1762. [?] Comministrens hr [?]llmans ricktiga
Lysning sedel Lund d: 5. Nowembr 1762. Som intygar om henne at hon woro [?]
[? ? ? ?]. Äfwenledes upwijstes hr Ryttm: Carl Höökes
bewis, at hennes förre man Ryttaren Oluf Lundberg [?] [?]
död d: 1. Martij 1759: således stod nu allenast igien Afwittringen effter sin
förra man. Denna angående framgafs af änckian ett skifteel: betygande [?]
af bem:te änckia, hr Corporal Walkendorff och Nämdemännarna Anders Christenson
och Nils Person, at ingen ting woro efter honom lämnat, än allenast gångkläderna
dock wille lijkwäl Wiberg til sin styfdotter Boel gifwa 20 dr: Smt effter des [?]
[?].
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-02-22, 21:54
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag gjorde en sammanfattning av texten också:
 
Per Wiberg hade utan lov rest till Skåne från Danmark, och hade därför inte heller något (präst)bevis om ifall han hade varit gift i Danmark eller inte. Man tillkallade därför en dansk man, som nu bodde i Landskrona och hette Per Michelson, som skulle ge besked om Wiberg hade varit gift i Danmark. Prästen i Kävlinge kontaktade domkyrkokonsistoriet i Lund, och frågade dem ifall denne Per Michelson kunde få avlägga sin berättelse om Per Wibergs äktenskap för kämnarsrätten i Landskrona, eftersom han var mest bekant där.  Konsistoriet samtyckte till detta, enligt beslut den 1 september 1762, om att Per Michelson skulle intyga att Wiberg var fri för giftermål, lysning och vigsel.
 
Enligt utdrag från Landskrona kämnarsrätts protokoll från den 21 september 1762, hade Per Michelson berättat att han själv var född i Wive socken, där ryttaren Per Wiberg hade varit gift, men att Wibergs hustru hade dött för ungefär 10 år sedan. Wiberg hade därefter inte gift om sig, utan hade rymt från Köpenhamn till Skåne för 6 år sedan. Detta var uppläst och erkänt av rätten.
 
Wiberg var efter detta klar till att ingå äktenskap, sedan han också uppvisat välborne herr ryttmästaren Carl Hööks sedel om att få ingå äktenskap med änkan Brita Olsdotter från Flädie, av den 12 (?) augusti 1762.
 
Wiberg skulle av någon anledning hålla både lysning och vigsel i Kävlinge, eftersom hans rusthållare bodde där, och detta samtyckte domkyrkokonsistoriet till genom en skrivelse den 27 oktober 1762. Komministern undertecknade en lysningssedel daterad Lund den 5 november 1762 (Flädie låg under Lund, så prästen i Flädie vistades i Lund, har jag för mig). Man uppvisade också ett bevis från ryttmästaren herr Carl Höök, om att Britas förre man ryttaren Olof Lundberg hade dött den 1 mars 1759, och att det enda hinder som nu återstod var avvittringen efter hennes förre make. Angående detta hinder uppvisade Brita ett skiftligt betygande från herr korpralen Walkendorff och nämndemännen Anders Christenson och Nils Persson, att det inte fanns något kvarlämnat efter Olof Lundberg, utan endast hans gångkläder. Trots detta ville Wiberg ändå ge sin styvdotter Boel 20 daler silvermynt (anledningen kan jag inte läsa).
 
När alla hinder var undanröjda kunde så Per Wiberg och Brita Olsdotter slutligen gifta sig, vilket skedde den 2 januari 1763
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-02-22, 22:35
Svar #3

Yvonne Nilvé

Hej.
 
Man kan ju bara niga och tacka. Där ser du var jag hade hamnat om jag hade försökt lösa detta själv, handgemäng, jaja. Ska ta en titt igen och se om jag själv kan fatta lite bättre med hjälp av din tolkning. Det var ju värst vad den här släkten har haft mycket hyss för sig då. Tusen, tusen tack till dig.
 
MVH  Yvonne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna