ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kiaby-CI-1-1697-1759-Bild-40-sid-34 Jöns Jöransson dop  (läst 844 gånger)

2015-11-30, 16:58
läst 844 gånger

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Hej,
 
söker hjälp med ett ord som helt undgår min  tolkning. Det skulle kunna vara ett tillnamn typ ryttarenamn eftersom fadern Göran var avskedad ryttare redan 1716, men hittar honom inte i Södra Skånska kavalleriet. Kan givetvis vara något annat regemente. Ett annat alternativ är möjligen en referens till bostället, men enligt expertis på Kjuge by finns där ingenting som kan kopplas till detta ord. Göran bor i gatehus No 4 i Kjuge by vid doptillfället.  
 
Här är dopnotisen från 1723:
 

 
âEURd.24 Febr: Dom:50: lät Giöran Jönsson Gvastenhårdt??? ock hûstrûn Hanna Ohlsdr i Kiuke, döpa sin Son né Jöns föddes d.12 febr: om morgonen. Jungfru Johanna Påhlsdr. Liungberg på Bäckaskog bar barnet. Manfolksfaddrar. Mons: Carl Bergkvist? på Bäckaskog Anders Eskelson i Kiuke. Ohla ???? i Kiuke. Qvinfolksfaddrar Ällsa Jöns Ohlss i Kiuke hust. Karna Ohlasd. och hust Ohlû Niels Anders i Kiuke.âEUR  
 
Här ordet separat
 

 
Har rådfrågat erkända experter på tidig 1700-talsskrift, men utan resultat.
 
Kan någon här hjälpa mig?
 
Göran Jönsson är min ff mm ff ff f.
 
Christer E

2015-11-30, 17:17
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15327
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:33
    • Visa profil

2015-11-30, 19:16
Svar #2

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Tack Eva,  
ja, det är inte heller orimligt, men fortfarande ger det ingen förståelse av vad som menas.  
 
Du har aldrig sett något ryttarnamn som ens är avlägset likt? Om första bokstaven varit Q (inte helt omöjligt) skulle man kunna associera till något som Knasthård som ryttarnamn...men nej, det låter för krystat och olikt allt annat man sett vid denna tid.
 
Min förhoppning var att någon därute i det blå kanske någon gång stött på något liknande namn någonstans...
 
Men, förfrågan har bara stått ute i 3 timmar, så det finns hopp om liv...

2015-11-30, 19:46
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15327
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:33
    • Visa profil
Jag har sett många ryttarnamn, flera mera krystade än detta.  
Det närmsta jag kan komma på är  Grafvenhorst, men det gäller en karl 100 år senare.
Det kan ju också vara så att prästen har stavat så som han uppfattade namnet.
Förekommer det bara denna enda gång?

2015-11-30, 19:58
Svar #4

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Det förekommer bara denna enda gång, och jag har också kollat igenom C:1 i den långsökta förhoppningen att det skulle återfinnas någon annanstans som kunde ge en ledtråd till vad det är.
Visst, prästen har ju säkert stavat efter vad han hört, just därför har jag också tillåtit mig att spåna vilt hit och dit runt detta, men...logiken kommer aldrig ifatt, en rimlig förklaring saknas...

2023-07-17, 13:39
Svar #5

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Hej Christer!

Ett par av dessa "Grafwenhorstar" finns i närheten (Kristianstad) under rätt tidsepok:

Kristianstads Rådhusrätt. Måndagen d: 14 Aprill A:o 1702:
"Borgarne här i Staden Mester Hans Grafwenhorst Klensmed och Skomakaren Mester Jöns Grafwenhorst inkommo för Rätten och uppwijste een skrift af d. 13 hujus dher uti dhe för dheras persohner förähra dhen andehl dhem kan tillfalla effter dheras Sahl. Moster Klockarehustrun i Östofte och Låland till dheras Broder Borgaren i Kiöpenhamn Clas Grafwenhorst, och emedan dheras broder Zachris Grafwenhorst på Sper[l]ingholm i Halland genom dess 4 Aprill sidstleden skrifwit Hans Grafwenhorst dher uti han är nögdh med med hwad han giör dherföre Hans och Jöns Grafwenhorstar på hans wägnar des anpart och så bortförährar till för:ne dheras broder hans andehl, och begiärer att dhet må bli med Stadzens Sigill Verifierat som bewilliades."

Källa: Kristianstads rådhusrätt och magistrat (L) AIII:12 (1701-1703) Bild 1440 (AID: v734193a.b1440, NAD: SE/LLA/10140)

Østofte Sogn - Wikipedia, den frie encyklopædi

"Giöran Jönsson Grafwenhårdt"
Kiaby (L) CI:1 (1697-1759) Bild 360 / sid 34 (AID: v99950a.b360.s34, NAD: SE/LLA/13205)

Bästa hälsningar
Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna