ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hörby CI:4 (1773-1831) sid 323  (läst 583 gånger)

2015-03-05, 08:15
läst 583 gånger

Utloggad Rikard Liljenfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 17:57
    • Visa profil
Hej!
Som nybörjare är den äldre texten svår även om det går bättre för varje gång jag ser den. Är det någon som kan läsa andra posten på sidan 323 (Hörby CI:4) som jag hoppas kan gälla födelsen av Johan Olsson Liljenfors 23/9 1820 i Hörby som jag har uppgifter om? Jag är tacksam för hjälp att tyda texten för jag tvivlar på att det är rätt. Det tycks stå Jöns som namn, jag läste någonstans att det är ett sidonamn till Johannes, kan det stämma? Datum är för mig oläsligt.
 
Vänligen,
Rikard

2015-03-05, 18:11
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Rikard!
 
Nej, det är inte alltid lätt att läsa de gamla krumelurerna, och just Hörbys kyrkoböcker är särskilt eländigt skrivna under denna tid, men du har nog tyvärr rätt i dina tvivel kring denna födelsenotis. Barnet heter mycket riktigt Jöns, som nog skulle kunna likställas med Johannes, men han föddes den 11 september, och sedan står det dessutom Fadren Jöns Tufvesson, Mod. Marna Isacs Dr..
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna