ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Högestad: GID 1268.17.79700  (läst 598 gånger)

2004-06-21, 23:31
läst 598 gånger

Lennart Andersson

Vigselnotis mellan tjänstedrängen Håkan P.... och pigan Elna Olsdotter, 11/12-1789 i Högestad församling.
 
Vad heter mannen? Persson eller Pålsson? Notisen är ju egentligen lättläst men jag tycker inte det stämmer riktigt.
 
I varje fall flyttade de nygifta till Sälshög, Tryde, där Håkan blev ryttaren Håkan Sellström.
 
Hälsn. Lennart Andersson

2004-06-22, 16:29
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Lennart,
 
Tycker nog det ser mest ut som Påhlsson, om man jämför med hur prästen skrivit Pehrsson på några andra ställen på sidan.
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2004-06-22, 18:06
Svar #2

Lennart Andersson

Carin!
 
Tack för ditt inlägg. Jag tror att vi båda är ungefär lika säkra/osäkra på namnet.  
 
Först läste jag det som Påhlsson men sedan tvekade jag. Jämförelserna med andra notiser gjorde mig bara ännu mera osäker. Håkan Sellström hade flera barn, varav ett hette Per, inget hette Påhl. Makarna har helt klart döpt sina barn efter sina föräldrar, t.ex. hustruns föräldrar Ola och Ingar. Kan prästen ha skrivit Persson med stavningen Pährsson? Jag vet inte.
 
Åter tack för dina synpunkter!
 
/Lennart

2004-06-22, 20:23
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Håkan Påhlsson, utan tvekan.
 

2004-06-23, 01:39
Svar #4

Lennart Andersson

Anders!
 
Det tycks som om både du, jag och Carin egentligen är överens om att namnet är Påhlsson.  
 
Problemet - om det nu är något - löser sig nog när (eller om) jag finner Håkans föräldrar, vilket inte är det lättaste. I kyrkobokföringen i Tryde är han född den 8/12 i Everöd (by i Tryde sn) men årtalet varierar under 1760-talet. Han är emellertid inte född i Tryde församling! Enligt hfl i Tryde var hustrun Elna Olsdotter född i Ramsåsa, vilket också är fel. Hon var, som jag nyligen kommit fram till, istället född i Högestad. Prästen i Tryde har därför kommit fel på båda makarna och nu gäller det att också finna Håkans födelseort.  
 
Hälsn. Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna