ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Håstad EI:1 (1861-1894)  (läst 763 gånger)

2015-04-19, 03:40
läst 763 gånger

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon hjälpa mig med vad det står i rad fem (Per Nilsson och Anna Nilsdotter) i kolumnen Hinderslöshet, afvittring, giftomannasamtycke m.m.)?
 
Håstad EI:1 (1861-1894) Bild 15 (AID: v104450.b15, NAD: SE/LLA/13165)
 
Med vänlig hälsning,
 
Carl-Magnus

2015-04-19, 09:25
Svar #1

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 15:50
    • Visa profil
Min tolkning:
 
Fästeqvinnan sjelf myndig. Då Per Nils-
son icke kunnat styrka sin hinderslöshet
till äktenskap, har kungörelse derom varit
infördt i Post- och Inrikes tidningar 1:sta
gången d. 18 juli detta år.
 
Mvh
Göran

2015-04-20, 11:02
Svar #2

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Tack Göran! Din tolkning verkar rimlig.
 
Blir kanske lite off-topic i just denna tråd men vill ändå fråga. Per Nilsson var skriven i grannsocknen Odarslöv och stod där som försvarslös. Han hade flera barn med Anna Nilsdotter innan de gifte sig och det står i husförhöret att just bristen på hinderslöshet gjorde att de inte kunde gifta sig. Jag har följt Per Nilsson och han har inte varit gift tidigare. Kan det ha varit försvarslösheten som gjorde att de inte kunde gifta sig tidigare för det verkar väl konstigt att han inte skaffade ett intyg från Odarslöv om det var vad som krävdes?
 
Mvh,
 
Carl-Magnus

2015-04-20, 15:52
Svar #3

Utloggad Göran Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-07-04, 15:50
    • Visa profil
Hej Carl-Magnus!
 
Under de 37 år jag forskat har jag inte funnit någon direkt koppling mellan försvarslöshet och hinderslöshet.
 
Försvarslös är en person som inte har någon fast bostad eller arbete (lösdrivare). Vissa perioder har de kunnat dömas till militärtjänst eller arbete på en arbetsinrättning/fängelse.
 
Brist på hinderslöshet kännetecknar en person som haft lite trassliga kärleksförhållanden. Det kan handla om att mannen gett äktenskapslöfte till en kvinna. Det kan också vara fråga om trolovning eller äktenskap som inte blivit upplöst på rätt sätt. Även trolovningar måste upplösas av domkapitlet.
 
Vill du veta mer?  Googla!
 
Mvh
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna