ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fränninge födelsebok 1754, GID 1220.19.47500  (läst 2520 gånger)

2004-10-13, 15:18
läst 2520 gånger

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Behöver hjälp att tyda delar av födelsenotisen för Johannes Holst, född i Fränninge 13 november 1754.
 

 
Vad jag tror att det står är
(född) d. 13 (döpt) d. 17, kan inte läsa vad som står under datumen
(barnets namn) Johannes
(föräldrar) Klockaren Oluf Holst, Anna Catharina Runneberg.
Sedan kan jag inte se vad det står bredvid Jungfru (?) Katharina Palm.
Inte heller kan jag tyda vad som står före och efter Melker. Det sista namnet får jag till Hieronym: Henning, men är osäker på efternamnet.
 
Hälsningar
Carin Olofsson

2004-10-13, 15:47
Svar #1

Krister Sandberg

Hej.
 
Jag tolkar det som står före Catharina Palm som Frenninge.
 
Sen står det Rytt: Melker. Efternamnet får någon annan gissa!
 
Mvh,
Krister

2004-10-13, 15:49
Svar #2

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Carin !
 
Det som står under datumet är ju November, men det visste du ju redan. Sedan det som står framför Jungfru Catharina Palm är var barnet föddes och där står Frenninge. Mecker är Rytt: (dvs ryttare) och han heter Wredberg i efternamn. Hieronim: heter Frenning i efternamn.

Hoppas att detta löste dina problem.
Niklas Hertzman

2004-10-13, 16:33
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Tack så mycket Krister och Niklas. Jodå, det löste mina problem med namnen. Undrar dock om det verkligen ska vara Mecker? Det ser mer ut som ett l. Jämför man med hur prästen skriver Klockaren, så är c:et där mycket mindre än i Mel(c)ker.
 
Nu återstår bara att ta reda på varifrån föräldrarna kom, och om de hade någon släktanknytning till Catharina Palm, eller om de bara var bekanta.
 
Har kommit fram till att det skulle kunna vara den Catharina Palm, född 1736, som var dotter till kyrkoherden i Lövestad/Fågeltofta Peter Palm och hans hustru Beata Sinius (men som Upptogs såsom eget barn av farbrodern Olof Palm). Catharina gifte sig tio år senare (1764) med komministern i Fränninge/Vollsjö, Mathias Ivar Feuk.
 
Dessutom skulle det vara roligt att få veta om Anna Catharina på något sätt är besläktad med Runeberg-familjen från Finland, eller om namnet Runneberg kommer någon annanstans ifrån.

2004-10-13, 16:52
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Carin !
Visst heter han Melker, feltryck från min sida.
 
Det finns två klockaremål, troligen är det för samma person.
Holst, Olaus i Fränninge och Vollsjö, 1728, 17:4 (volym: nr)
Holst, Oluf i Fränninge och Vollsjö, 1768, 25:19
Dessa kan innehålla intressanta uppgifter om klockaren. Dessa klockarmål hittar du i Lunds Domkapitels arkiv på LLA.
 
Jag skulle nog tro att Catharina bara är med som dotter till kyrkoherden i Fränninge vid klockarens barns dop, men man vet ju aldrig.
Niklas Hertzman

2004-10-13, 17:23
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Niklas,
 
Skulle tro att du har rätt beträffande Catharina. Eftersom Oluf var klockare så var det väl naturligt att söka faddrarna i de kretsarna. Undrar dock lite över hur hon kunde vara den som bar barnet (för det gissar jag att hon var). Skulle det inte vara en gift kvinna som gjorde det?
 
Tack för tipset om klockaremålen. Ska kolla upp det nästa gång jag ska till Landsarkivet. Har försökt komma vidare med Johannes Holsts anor i flera år, men jag hade fått uppgiften om att han föddes i Fleninge, och det gjorde han ju inte. Idag snubblade jag över honom i husförhörslängden för Allerum, och såg då att det stod Frenninge som födelseort, och då var det lätt att hitta hans födelsenotis.

2004-10-13, 17:52
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Tog en titt i Släkten Palme intill år 1815 och där är faktiskt Olof Holst nämnd. Han är dock inte släkt med Catharina Palm, utan det är mer komplicerat än så - med det förklarar varför Hieronymus Frenning är med som fadder. Så här står det:
 
I själfva Frenninge socken och by, nämligen i klockaregården, hade Olof Palm ej endast vänner, utan äfven fränder. När han först kom till Frenninge, var där en gammal klockare vid namn Fredric Frenning, hvars broder varit Clemens Curtilii företrädare som kyrkoherde och hvars fader långt tidigare, under 1600-talets senare hälft, varit kyrkoherde här. Faderns namn var Lars Mullstrup, men sönerna antogo efter fädernesocknen namnet Frenning. Lars Mullstrup var gift med Cathrina Sture, en syster till Margrete Simonsdaatters svåger Mads Sture samt till Anna Sture, som vi känna från vänkretsen i Östra Sallerups prästgård och hvars senare man, Lars Gemzaeus, såsom prost öfver Färs härad kraftigt befordrat Olof Palms kyrkoherdeval. På så vis räknade klockarehuset och prästhuset i Frenninge frändskap. Denna bibehölls länge, ty när Fredric Fenning inom kort efterträddes af Olof Holst, konserverade denne klockarehuset genom gifte med Fredric Fennings dotter Margareta. För öfrigt lefde Fredric Frenning ända till år 1752, och Olof Holst öfverlefde sin kyrkoherde. Med deras mycket talrika släkt stod prästhuset i lifligt umgänge.
 
I noterna står sedan Om Olof Holst, hans första hustru Margareta Frenning och andra hustru Anna Catharina Runneberg, öfriga medlemmar af dessa släkter samt prästhusets umgänge med både det gamla och det nya klockarehuset se Frenninge kyrkböcker passim, främst ... och sedan en uppräkning av vilka datum i fb, vb och db man ska titta på.

2004-10-13, 19:10
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Carin,
 
Vad kul att du knäckt ditt gamla Holstmysterium! Efter en snabb titt i mina gömmor har jag ett förslag på Anna Catharinas föräldrar. Hon kan nog vara dotter till klockaren Henrik Runneberg i Östra Sönnarslöv. Han dör 1758 27/8 63 år gammal, och gifter sig 1727 11/5 med Margareta Svensdotter. Allt enligt Lennart Bergs CD-skivor med avskrifter. Ur samma källa ser jag att Olof Holst och AC Runneberg passande har en son Henrik både 1753 9/5 och 1760 11/7 i Fränninge. Om det är Johan Ludvigs släkt vill jag låta vara osagt!

2004-10-13, 21:11
Svar #8

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej Anders,
 
Tack för uppgifterna. Det är alltid lättare att kontrollera eventuellt släktskap om man har namnen på anorna.  
 
Har sökt efter uppgifter om Johan Ludvigs släkt, men det finns inte på nätet i någon större utsträckning, så det blir i så fall till att uppsöka biblioteket skulle jag tro. Fast då måste jag förstås ha lite fler uppgifter om Anna Catharinas familj först. Nu har jag ju åtminstone kommit en bit på väg. Ska kolla upp de datum som nämns i Palme-boken också, och se om det ger några ytterligare upplysningar.

2004-10-14, 12:29
Svar #9

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Letade förgäves efter Olufs och Anna Catharinas vigselnotis i Fränninge vigselbok. Olufs första hustru avled 1751-03-15, så jag räknade med att giftermålet borde ha varit något år senare. Med hjälp av Anders uppgift om Östra Sönnarslöv så hittade jag dock vigseln där (1752-05-17). Olufs namn står dock inte utskrivet. Kanske var han så välkänd att det inte behövdes.  
 
Skulle behöva lite hjälp med tydningen av några av orden. Står det Wålsiö (d.v.s. Vollsjö) i texten Klåckaren wid Fränninge och Wålsiö församblg... eller något annat namn?
 
Står det Cautions Skrift efter Hr Oluf Palms.., och vad står det före K?rkioherden?
 

2004-10-14, 13:05
Svar #10

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Enligt Östra Sönnarlövs födelsebok 1733 så föddes Klåckaren Hinrick Rinnebergs barn den 2 februari och hon döptes till Anna Chatharina. Även här är det en Palm med i sammanhanget. Behöver dock hjälp med vad det står i texten Hr. Magister Jacob Palms .... i Everöd.
 
Tycker nästan det ser ut som Kieresta men 1733 var Jacob Palm gift med Anna Retzius, så det borde väl ha stått Hustru i så fall?
 

2004-10-14, 13:13
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Javisst, det står kieresta! Det kunde användas även om hustrur. I din förra bild har jag inga invändningar mot din läsning.
 
Jag skriver också några rader under Kändisar - Johan Ludvig Runeberg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna