ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Farstorp, Pernilla Pärsdotter, vad står det om henne här i boken 1713?  (läst 1086 gånger)

2006-02-08, 10:02
läst 1086 gånger

Susanna De Quarto

Hej,
 
Hittar denna notering i kyrkoprotokollen för Farstorp (1713) då jag letar efter något helt annat. Ryttar änkan Pernilla är min lilla änka efter Nils Hegg. Men vad har hänt, varför är hon upptagen här? Kan inte läsa denna text, bara fragment.  
Mvh/Susanna
 

2006-02-08, 11:41
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Susanna!
 
Det verkar ha skvallrats en del om din lilla änka. Så här står det:
 
Det haf[ve]r Ryttare Änckian Pärnilla Pärsdåtter, som [en förkortning jag inte kan uttyda]
om mijdsommar sistledne hafwa flyttat ifrån Farstorp Sochn
i många åhr där haftt sit tillhåld, och gårdt til Herrans Natt-
ward, och sist gången nu i föråhret, och när hon eftter en
alfvarsam förmaning sig tuckteligare och skickeligare för-
håller, än rychtet om henne i Farstorp Sochn, undertyda
warit, kan hon i den försambling hon nu wistas til
Herrans Nattward admitteras. Hestweda d 27 Novem:
1713.
L. Frostius

2006-02-08, 11:52
Svar #2

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Vänliga hälsningar
Nils O

2006-02-08, 19:25
Svar #3

Susanna De Quarto

Hej Anders, och Nils,
 
Underbart! Fast man undrar ju fortfarande vad ryktet sade...inget lägersmål hittat än iallafall. Ska leta igenom alla åren bara därför. Oj oj, lilla Pernilla. Jag har hört/läst att hon och änkan efter Jöns Hägg, Karna, levde ensamma i Hörröd till sin död (Pernilla dog sist). Skrev fel fr början, hon var änka till Lars Hegh, som skickades till Tyskland 1700 ca.Nils är sonen f 1698. Jöns skickades ut samma år och ingen kom tillbaks. Dessa damer levde där själva, klarade sig själva - ingen av dem gifte om sig vilket var väldigt ovanligt på denna tiden (vad jag förstår). Respekten för dem kom kanske med tiden...för det låter så i noteringar vid deras resp. avfälle. Tack igen, väldigt mycket!!  
 
Mvh/Susanna

2006-02-08, 19:35
Svar #4

Susanna De Quarto

PS Jag tror hon var ganska okristlig...har den känslan. Man försökte kanske få henne att gå till kyrkan? Undrar bara var hon uppehållit sig under den tiden hon var borta. För jag tror att hon var ifrån trakten (men har inte belägg för detta än) och att hon bodde där hela sin tid. Fast kanske var det tufft att vara ryttar änka, särskilt som ryttaren var en svenskryttare?  
 
Mvh/Susanna

2006-02-08, 20:01
Svar #5

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Ingen är så dålig som när man gifter sig ( Oj, man var kanske tvungen...)och ingen är så god som när man dör sa  de gamle.Det är fasinerande att få sådana här skildringar sig till livs...Kul att du letar vidare Susanne...
Mvh Kjersti

2006-02-08, 20:34
Svar #6

Susanna De Quarto

Ha ha! Du har så rätt Kjersti! Jag letar vidare och meddelar när jag hittar nåt! Det här är kul!  
 
Mvh/Susanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna