ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckningsregister Halland 1673-1850  (läst 1737 gånger)

2007-04-18, 20:17
läst 1737 gånger

Utloggad Yvonne Dihné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 354
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 09:32
    • Visa profil
Är det någon som är bra på detta program och kan hjälpa mig.
nr 35699 Kerstin Eskilsdotter avliden 1849-12-02 i Sibbarp BOU 1849-12-27.
 
De som står nedanför med samma BOU-datum är  alla kända för mig. När jag tittade förra gången så kollade jag bara neråt till nästa avlidna och har nu lyckats få fram vilka dessa är. På en fråga om hur jag är släkt med 35706 Nils Andersson började jag kolla igen och förstod att jag gjort fel  
 
Jag kopplade ihop de personer som står nedanför, fram till nästa avlidna men förstår nu att den första i Börtas BOU 35706 Nils Andersson är hennes son och inte Kerstins
 
Min undran är varför står det personer både ovanför och under den avlidna. Är det bara nåt fel i systemet eller skall det vara så. Avlidna personen 35713 Börta Olofsdotter BOU 1850-02-25 har samma sak och det finns även på andra ställen. Eller har de på nåt sätt nåt gemensamt med den ovanför eller nedanför som jag inte förstår
   
Skall man bara gå på BOU datum och inte bry sig om var det står nånstans (ovanför eller nedanför den avlidnas dödsdatum).  
 
Ursäkta om jag verkar virrig men det är så jag känner mig.

2007-04-19, 22:02
Svar #1

Eivor Canova (Pilady)

Hej Yvonne.
 
Vet kanske inte riktigt vad du menar, men om man bara skriver in Kerstin Eskilsdotter under normerat förnamn och efternam så får man fram: 81 års gamla hustru och det löpner bl.a som du skrivit.
Går man sedan på rubriken till höger, sök alla i BoU, så får jag varje fall bara träff på en person, den efterlevande maken, Karl Hansson, Sibbarp SN, Ärstad 1, Långaskog.
 
Söker du likadant på Börta Olofsdotter så finns det inte antecknat någon anförvant efter henne.
 
Vet inte om detta hjälpte....
 
Hälsningar
Eivor

2007-05-20, 21:40
Svar #2

Utloggad Yvonne Dihné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 354
  • Senast inloggad: 2023-11-04, 09:32
    • Visa profil
Hmmm !!!!! Tack för svaret Eivor även om jag fortfarande är konfunderad.
 
Om jag skriver in namnet och utför sökning så blir allt gråmarkerat
 
Om jag därefter trycker på Visa tabell så får jag upp alla Kerstin Eskilsdotter som finns i registret och kan inte komma nån vart utan får gå tillbaka och göra en ny sökning.
 
Om jag istället trycker på visa alla poster och sen trycker på visa tabell så får jag upp Kerstin med sitt nummer 35699 i en tabell
 
35691-98 är hennes släktingar och 35700-35705 också.
 
Skall jag alltid tolka det så att alla dom som står på samma Bou_datum är släktingar/arvingar. Det är nog det som för mig är lite konstig att inte hon står först och alla arvingar efter henne.  
 
Jag kanske inte använder programmet på rätt sätt.
Förlåt om jag verkar oklar

2012-12-08, 16:37
Svar #3

Monica Fogelqvist

Hej!  
Jag lade denna fråga under Torup och fick då inget svar, så jag klipper och klistrar och gör ett försök här istället! Det kanske är mer rätt...
Jag har lite problem med att verifiera det jag hittat om mina förfäder i Torup, och det hade varit en stor hjälp att finna några bouppteckningar, men jag har läst igenom de intressanta åren, utan att hitta en enda bouppteckning för mina anor! Verkar ju helt osannolikt, men kanske finns det inga.  
Har sett att det finns ett register över bouppteckningarna i Halland, och undrar nu om någon snäll själ som har tillgång till det, kan kolla där om det gjorts någon bouppteckning för Anders Bengtsson i Tranabo, död 11/3 1789 samt hans hustru Johanna Larsdotter död i Hallastugan under Bosgård 28/11 1801.  
Även Bengt Bengtsson i Lerbäckshult död 26/9 1781 och hans hustru Karin Svensdotter död i Lerbäckshult 18/11 1777 är mycket intressanta!  
Om jag har förstått rätt, så tillhörde Lerbäckshult Tönnersjö härad, och inte Halmstads härad. Om det kan ha betydelse för bouppteckningsregistret, menar jag.  
Mvh  
Monica

2012-12-11, 08:17
Svar #4

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Monica!
 
Det enda jag hittar är att Bengt Bengtsson, Lerbäckshult är förmyndare 1759 för ett av Mårten Arvidssons barn, Skravelsbo, Torup (Halmstads häradsrätt F II a:11, 1759:12.
 
Mvh
Nils-Yngve

2012-12-11, 11:07
Svar #5

Monica Fogelqvist

Tusen tack Nils-Yngve!
Ja, det var inte mycket, men det var mycket mer än vad jag funnit! Men en sak undrar jag över; varför finns inga bouppteckningar efter mina anfäder? De kan ju inte ha varit helt barskrapade då de ju faktiskt ägde sin gård, och så dog flera av dem i relativt unga år? Jag finner detta mycket anmärkningsvärt, då jag har släkt över i princip hela Sverige, och överallt har man varit noga med att uppteckna och dela arvet. Även då det inte varit så mycket att dela på...Så det här är ovant för mej, och irriterande, särskilt då man hade kunnat önska fler bevarade kyrkböcker för Torup! Var det vanligt att man skötte delningen på ett annat sätt i den här trakten?
Det här registret-täcker det även Tönnersjö härads bouppteckningar, eller enbart Halmstads?
Mvh
 Monica

2012-12-14, 11:28
Svar #6

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Monica!
 
Bouppteckningsregistret, som finns på CD, täcker hela Halland. För Halmstads och Faurås härader omfattar det alla i bouppteckningen nämnda personer, för övriga tyvärr endast avliden person och make/maka.
 
Jag forskar i Halland, Skåne, Blekinge och Småland och bland mina anor finns det bouppteckning bevarade för högst några procent, i alla fall för 1600- och 1700-talen. Det finns säkert någon annan som kan ge en bra förklaring till varför så många saknas. Jag tror inte det har att göra med om man var fattig eller rik.
 
Torups kyrkoböcker börjar 1668 och har en lucka 1735-1742. Det är nog bland de tidigaste i Halland.
 
Mvh
Nils-Yngve

2012-12-14, 12:46
Svar #7

Monica Fogelqvist

Hej Nils-Yngve!
Ja, det är väl bara att gilla läget-det gjordes inga bouppteckningar för mina anor. Mitt problem är att jag har en kvinna som efter många om och men, hamnar i Örslösa utanför Lidköping. Hon anges som född i Halland, samt att prästen varit väldigt noga med hennes exakta ålder vid hennes död. Detta har gjort att jag efter många års letande, lyckats hitta en Bengta i Torup som allting stämmer på. Men eftersom det inte finns hfl (förlåt, jag var luddig i fråga om kyrkböcker!) för den tid (1780-1789) jag skulle vilja dubbelkolla saken, och eftersom det inte finns bouppteckningar för hennes förmodade föräldrar, så är jag ju ändå inte 100% på att jag funnit rätt Bengta! Det är därför jag bett om hjälp, för nu vet jag inte riktigt vad jag mer skall göra. Kanske det kan dyka upp något i domböckerna, men jag drar mej lite för att börja lusläsa dem i det här skedet.  
Tack i alla fall för din hjälp!
Mvh
Monica

2012-12-14, 17:19
Svar #8

Utloggad Christer Arvidsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 09:47
    • Visa profil
Hej Monica!
Ett litet tips i din situation.  
Har du kollat mantalslängderna för relevent tid för resp föräldrar?  
Du hittar dessa längder i ADonLine under Halland, Hallands Landsdkontor.  
Leta upp Bengtas tänkta föräldrar i Torup från det år då Bengta föddes, och följ familjen framåt i tiden år för år.
Då får du bekräftat om det finns en dotter Bengta i familjen, och vad som händer med henne.
Före 1766 är hemmavarande barn över 15 års ålder noterade, från detta år och framåt noteras alla hemmavarande barn.
MVH
Christer Arvidsson

2012-12-14, 17:35
Svar #9

Monica Fogelqvist

Hej Christer!
Jo, jag har följt familjen så gott det går i mtl. Problemet är bara att det är min ana Anders Bengtssons äldre broder Bengt, som ärvde familjegården, så mina anor fick flytta runt en del. Att båda föräldrarna bar de allra vanligaste namnen som de flesta verkade ha i Torup, gör inte saken lättare.  
Och visst, Bengta finns med fram till 1787, men sedan är hon borta, och 1788 får familjen en dotter till som de döper till Bengta!! Detta KAN ju tyda på att den första Bengta har dött, men jag lutar närmast åt att hon emigrerat till Lycke vid den tiden. Sedan dör båda föräldrarna 47 och 51 år gamla inom några få år. Och inga bouppteckningar finns.
En hfl hade i detta fallet varit en trevlig läsning, men jag kan inte trolla.
Tack i alla fall för att du försökte ge mej ett handtag!
Mvh
Monica

2012-12-16, 13:10
Svar #10

Monica Fogelqvist

Hej alla!
En ny fråga till någon som har tillgång till registret; nämns någonstans en Bengt Run(d)sten? Eller någon annan Runsten?
Tack på förhand!
 Monica

2012-12-16, 14:01
Svar #11

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Monica!
 
Jöns Rundsten, Gårdshjörne Grimeton, Himle häradsrätt F II a:22 s 115
Karl Peter Petersson Runsten, Lilla Runsås, Onsala, Fjäre häradsrätt F II a:16, s 1113 (1804)
Kofferdikapten Peter Runsten, samma sida
Kristina Johanna Runsten, samma sida
Olena Runsten, Nötegång 2, Släp, Fjäre häradsrätt F II a:47, sid 611 (1831)
 
Mvh
Nils-Yngve

2012-12-16, 15:53
Svar #12

Monica Fogelqvist

Hej igen Nils-Yngve!
Tack för hjälpen-då skall jag försöka följa upp och se om där kan finnas någon koppling till min Bengt, även om det är lite långsökt. Min Bengt Runsten mönstrade i Halmstad 1713 och kallades då för hallänning-det är det enda jag vet om hans härkomst. Han slutar sina dagar i Torekov 1746, fortfarande utan patronymikon. Det är alltså inte mycket jag vet om honom, så därför får man grabba även de små långsökta halmstråna!
Mvh
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna