ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brösarp C:1 (1701-1739) sid 134  (läst 632 gånger)

2011-06-19, 14:07
läst 632 gånger

Gunilla T Smith

Halshuggning och bränd på bål för tidelag i N. Biörstorp 1724? Jag behöver hjälp med en soldat som verkar ha blivit dömd i både hov- och tingsrätt. 1724-02-12 finns det en lång text som jag har svårt att tyda, vad var det som hände?
 
Hälsningar
Gunilla

2011-06-19, 19:58
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Denna intressanta notis har jag uppmärksammat tidigare, och har rapporterat in den under Avrättade här på Rötter. Man hittar den dock tydligen inte i den kronologiska listan över avrättade i Skåne, men den går att nå som post #1772 bland avrättade via min profil i Forskarkatalogen.
 
Nåväl, notisen är som du säger ganska lång och delvis svårläst, det måste varit en obehaglig upplevelse för kyrkoherden att det avrättades en person som haft samlag med en ko i hans församling (som man kan se av notisen, prästen verkar brista ut i religiös förfäran när han skriver notisen). Jag tyder den något osäkert till:
 
12. Blef Soldaten af Guarnizon i CarlsCrona  
Åke Eskman effter [Kongl:] HofRättens dom för be-  
gångit tijdelag och bolande med en ko här i  
Sochnen i N: Biörstorp hwilket han [sielf] först för  
Lagl: Rätt i CarlsCrona sehn här för TingzRätten  
i Brösarp sielfwilligt bekänt och tilstådt, här  
hals huggen och å båhl bränd. Gud [överstruket]  
wara hans Siäl nådig för Christi skul, anama den i si-  
na hand, det wij hoppas, och näpsa Satan och bewara  
denna försambling och hwaren des lem för Satans  
list bedrägerij och grymhet at han eij må få magt  
med någon at honom förföra i sådana slijka grofwa  
wederstyggel. synder och derigenom sneria os i förderf-  
wet före utan Gud regera hwaren med sin H. Anda  
at lefwa i Herrans fruchtan [och tiena Gud] effter hand willia wan-  
dra så med rättsning(?) o hierta för Herrand(?) at de må be.  
wara trona och godt samwet at de må få trons andeGist(?)  
siäl och salighet!.  
 
Mvh, Markus
 
(Meddelandet ändrat av lars_markus 2011-06-19 20:03)
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-06-20, 11:00
Svar #2

Gunilla T Smith

Hej Markus och tack för hjälpen.
 
Som jag förstår det så hade soldaten, Åke Eskman, egentligen ingen anknytning till Brösarp utan han avrättades där för att brottet begicks där? Var fanns det en avrättningsplats i Brösarp?
 
Tack också för tipset om Avrättade, det var något som jag inte kände till.
 
Mvh, Gunilla

2011-06-21, 20:14
Svar #3

Gunilla T Smith

När det gäller avrättningsplats i Brösarp, har jag fått svar på annat håll. Är det någon mer som vill veta? Den ska ha legat en knapp kilometer norr om Brösarp, alldeles nära landsväg 19, uppe på backen norr om Verkaån.
 
Mvh, Gunilla

2011-06-21, 23:38
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Jag blir inte heller helt klok på Åkes koppling till Brösarp. Rättegången skulle ju alltid ske i det härad där brottet begåtts, och eftersom han bolat med kon i Brösarps socken hölls rättegången vid Albo häradsrätt. Men då kan man ju fråga sig varför han befann sig i socknen från första början, kanske han kom därifrån ändå och bara var satt på garnisonstjänst i Karlskrona? Min gissning är att han hade släkt eller anhöriga i socknen, men detta kanske man kan få fram via domboken, vittnesmål osv.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-06-22, 00:03
Svar #5

Gunilla T Smith

Hej Markus!
Han kan ju ha varit en soldat från Karlskrona/Blekinge på väg till något krig (som jag har noll koll på). Jag råkade fastna för honom när jag gick igenom kyrkoboken på jakt efter händelser på Drakamöllan, för en god väns räkning. Och så hittade jag en annan avrättning, som du besvarade i en annan tråd. Jag återkomer där!
Mvh, Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna