ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-28  (läst 3483 gånger)

2006-01-28, 10:48
läst 3483 gånger

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Britt och Lena,
 
Vad roligt att ni båda är med här nu!
 
Nämndemannen Henrik Torkelsson i Hjörne förde ofrälse vapen; Veddige 1747 (Gröna stubbens) Sköld: Ett träd uppväxande från ett uppskjutande treberg, initialer HTS.
 
Jag satt uppe igår kväll och tittade över Munkarna. De tycks som om de tre gårdarna Kungsbondegården, Hjörne samt Eriksgård i Bjurum hör ihop släktmässigt och alla har samma Erik och Nilspatrinymikon. De var flitigt ingifta med varandra då Nils Nilsson i Bjurum var född på Kungsbondegården. Den Anders Ericsson som var länsman på Kungsbondegården tidigt 1600-tal och född på sent 1500-tal bör ha varit länsman under Klostret.  
 
Erik Munk till Hjörne fråntogs adelskapet och gods 1585 och tog livet av sig 1594. I den utredningen jag fick av dig Lena står det att han hade många söner men med ofria kvinnor. Det vill säga söner med ofrälse kvinnor. Det var också detta han fängslades för. Jag tror att här kan både finnas en Nils och en Erik kvar på Hjörne.
 
Britt: Kungsbondegården är granngård till Hjörne och kan ha tillhört den senare. Eriksgård i Bjurum ligger mitt emot Hjörne på andra sidan Viskan.
 
Munk af Halland räknas vid adlandet till en gammal halländsk självägande släkt.
 
Visst är det spännande?
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-01-28, 11:37
Svar #1

Lena i Hjörne

Hej Bo-Arne o Britt!
 
Jo visst är det spännande. Om alla de lösa antagandena går att bevisa så har jag förfäder till mina barn i 20 led alla här från Hjörne.
 
Den Nils Eriksson som näms som ägare av Hjörne i min pärm från 1498 står det om i boken om Ås Kloster av Skogsberg. Han är antecknad för en ägarstrid om gårdarna Sätuna och Hjörne och får i en förlikning lämna Sätuna men behålla Hjörne. Han har där även ett Rosenkrands efter sitt namn.
 
Jag har läst en intressant sträng om Munk och Hjörne här på anbytarforum. Tror det var under Landskap/Halland.
 
Det finns på båda gårdarna i Hjörne idag ättlingar efter Alf Andersson som gett namn åt gården.
 
Det får väl bli en Alf Andersson släktträff. Skulle gissa på 1000 personer eller så.  
 
Under Halland/Efterlysningar (tror jag) söker en amerikanska Andreas Anderssons rötter. Om jag räknar rätt är Andreas sonsonson till Alf. Jag har mejlat henne och hänvisat hit.
 
MVH Lena

2006-01-28, 16:29
Svar #2

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen,
 
Blev påmind om att Herr Memsen fick Hjörne förlänat till sig i mitten av 1600-talet. Dessvärre(?)behövde familjen kontanter och sålde gården till de tre bönderna då. Dessa kom helt att ägas av Alf Andersson och hans ättlingar.
 
Om man spekulerar i om Munk vid fråntagades av sina gods redan innan ägt Hjörne spelade nog detta ingen roll. Det var väl hans fasta frälseägande som indrogs till kronan, i så fall även Hjörne. Enda undantaget skulle vara om Hjörne tillföll på kvinnosidan och att han bara brukade det och inte ägde det. Ättlingar skulle nog i vilket fall bott kvar och med tiden återköpt det. Ett annat alternativ är att delar av familjen tex bosatte sig på Eriksgård. Man får skilja på ägande och ägande. Munk bodde på Hjörne, de andra som fick det förlänat bodde aldrig där (vad jag har kunnat hitta).
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-01-28, 17:10
Svar #3

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Lena och B-A,
visst vore det häftigt med släktträff på Hjörne! Men tusen är nog en grov underskattning av antalet nu levande. Tänker jag igenom bara de nu  levande ättlingar till Christina Torkelsdotter f 1703 på Hjörne (tänk att kunna skriva det!) som jag känner personligen så passerar vi fort ett hundra och närmar oss två. Och då är ju de jag känner ändå bara några små ynka kvistar och bladskaft på släktträdet.  
De flesta bor nära till, i Ölmevalla, Fjärås, Hanhals och Göteborgstrakten. Om amerikanerna kom skulle de ta avsevärd plats. Fast de har nog inte tid, t ex han som är bonde med 1400 hektar har väl fullt upp. Å andra sidan har ordföranden för USA:s apotekarförbund just gått i pension, även om han har kvar en del uppdrag på global nivå.  
 
Henrik Torkelsson med det ofrälse vapnet som du nämner ovan, B-A, det bör alltså ha varit min anmoder Christinas bror? Och - förstår jag rätt - att Munkarna eventuellt skulle kunna vara släkt de också?  
Jag ritar scheman och drar linjer för det vilda för att försöka begripa detta, men till att ha förstått sammanhangen är långt kvar.  
 
Lika glada hälsningar,
Britt

2006-01-28, 19:27
Svar #4

Lena i Hjörne

Hej på er!
Efter att ha läst boken om Ås Kloster så har jag egna funderingar om jordägande kontra brukande i våra trakter. Det var ju en ruggit stor del av Veddige / Ås /Sällstorp / Värö som låg under klostret. Tydligen hade munkarna de första åren på 1200 talet haft i sina regler att de själva tillsammans med sina lekbröder skulle göra allt arbete på åker, äng, fiske, hantverk m.m. Det där släpptes ganska tidigt på och gårdarna som låg under klostret brukades av dem som bodde där. Som betalning för att bönderna fick bruka klostrets gård användes smör, kontanter, dagsverken m.m. för den tiden gångbara avgifter.  
 
På min pappas hem, Bua 6 i Värö hittade vi för bara några veckor sedan ett dokument som berättade att min farfarsfar i mitten av 1800-talet köpt ut sig för 56 Riksdaler (tror jag det var). Vi har alla alltid trott att gården varit friägande mycket längre! Den har varit brukad av samma människor och på samma sätt som vilken annan ägd gård som helst; gått i arv och investeringar i stängsel, dikning och hus har gjorts.
 
Skulle tro att det du säger Bo-Arne om Memsen stämmer bra. Han fick Hjörne och bönderna här betalade sitt arrende eller hyra till honom istället för till Kungsgården. Addick Memsen lär ju ha varit den som byggt Nyebro 1669. I min släkt från Värö har jag Addick både på fädernet och mödernet, men jag kan inte hitta några sådana här i Hjörne eller har ni några sådana uppgifter?
 
Lena

2006-01-28, 22:31
Svar #5

Phyllis Bongard

Hej!
Vad spännande att läsa om Hjörne!  Lena, tack för att du hänvisade mig hit.
Vi följde spåren till Hjörne med Anbytarforums hjälp förra våren, men jag vet bara lite om familjen.  Jag hittade min fars farfar, Carl Petter Andreasson(f.1835-06-25?), och sina föräldrar och bror i Hjörne (1855-60 husförhörslängd).  Hans föräldrar hette Andreas Persson (f.1807-04-02?) och Anna Brit(f.1811-09-02?, Veddige).  Om jag förstår rätt, emigrerade Johan Henrik (en av bröderna) till Amerika men kom tillbaka till Sverige när Andreas dog.  Den andra brodern, Carl Johan, flyttade till Sunväro där han gifte sig med Anna Sofia Johansdotter och fick en son, Addick Crescens.  Addick emigrerade till Amerika när han var 18 år (1886).
Är det möjligt att Andreas Persson är släkt med någon att ni har diskuterat här?
Carl Petter emigrerade till Maple Ridge township, Isanti county, Minnesota.  Vet någon var Addick for?
Tack för er mycket intressanta historier!
Med vänliga hälsningar
Phyllis Bongard, Faribault, Minnesota

2006-01-29, 01:03
Svar #6

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej allihopa,
 
vad roligt det här har blivit. Ja Lena, förmodligen är du släkt med Addic Memsen om du har namnet i släkten i Värö (jag skall ta reda på det!) I Veddige och på Hjörne är väl det inte troligt att han har några ättlingar. Memsen gjorde ju vad han kunde för att vinna adelskap, dock utan att lyckas. Han köpte upp gårdarna i Ambjörntorp i Värö för att kunna bygga ett säteri. Detta blev byggt men flyttades senare till Varberg. Memsen har aldrig bott på Hjörne. Det är riktigt att Memsen byggde bron, men det fanns en bro innan vilken de brände.
 
Att friköpa sin gård har olika betydelser. Man kan friköpa sin gård från kronan eller från frälset. Man kan också friköpa från släktingar eller syskon. I Vallby och Veddige härstammar jag från en gård som heter Biskopsgården vilken enligt domprotokoll blev friköpt av brukarna redan på 1500-talet. Det blir då många olika friköp med tiden från olika släktingar.
Backa 6 som jag själv härstammar från var väl friköpt på Eric Stubs tid innan Werdelins stamfader gifte sig med dottern? Hittar inte mina anteckningar om detta just nu. Jag återkommer.
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-01-29, 09:32
Svar #7

Lena i Hjörne

Hej allihop!
Först så är det ju så klart att ni ska känna er välkommna att komma och hälsa på och Britt (det har jag ju inte sagt) så klart du får komma och titta i pärmen!
Med Nyebro så är det nog så att de som brann var färgan. Det var nog vid nåt sådant där tillfälle då nån av armeérna swichade förbi: Schwung... där kom danskarna. Swich där kom svenskarna... Och så tillbaka igen... danskar..svenskar..danskar och så norrmännen! en och annan gång. Röva och råna och brännde allihop. Man får nästan nackspärr bara av att tänka på hur de sprang härförbi åt det ena eller andra hållet. 1500 och 1600 talet var nog inga hälsosamma århundrade på den här platsen. Att Nyebro heter Nyebro är för att skilja den från den gamla Åsbro. För några år sedan gick vi den stigen utmed Viskans norra sida från Hjörne till Åsbro som förmodligen var en ganska rejäl stig förr. Nu är den nästan helt igenväxt och det går om man vet att här ska man fram.
 
Phyllis, du är släkt med en hel massa människor. Om man börjar uppifrån och tar det från där vi är ganska säkra (vi har ju inte så mycket kyrkböcker kvar i Veddige) så är det Anders Nilsson och Anna Larsdotter som fanns här i Hjörne 1626.  
 Sedan kommer deras son; Alf Andersson (gett hela gården namn som används i olika protokoll m.m.) och hans hustru Kerstin Bengtsdotter. Här delar vi på oss, Phyllis och Britt följer den ene av Alfs söner; Anders Alfsson (Bo-Arne har dessutom hittat flera syskon till Alf i Ås)och B-A och jag(eller min man) följer den andre av Alfs söner. Gården blir då delad. Det står alltihop här ovan men det är kanske lite svårt att följa.
 
På er gårdshalva så kommer sedan, enligt pärmen:
Torkel Andersson  
Anders Torkelsson (här går Britts gren iväg med Anders syster Christina)
Andreas Andersson f. 1779 d. 1779
Anna.Britta Andreasson f.29/9 1811(Andreas dotter) gifter sig med Andreas Persson f. 25/4 1807 d.1873  
Deras barn:
Anders Andreasson f. 27/5 1833  
Johan Henrik 18/6 1839 (till USA 1871)
Carl Petter 25/6 1835 (Phyllis fars farfar, fanns inte i pärmen, men den är ju trots allt ingen kyrkbok)
Carl Johan (fanns inte heller med)
 
Ni ska få en generation till av mig (från pärmen och alltså kan ha fel)
Anders Andreasson f.1833 gift med Anna Britta Andreasson 20/4 1838 i Veddige (samma namn som svärmor??)
 
Anders o Anna Brittas barn (din farfars kusiner?:
Addick 25/8 1865  (hoppsan!! Här kommer det Addickar!)
Carl 29/4 1867
Anna Christina 18/9 1869
Johan Alfred 26/11 1871
Anders Herder 15/1 1874 d. 26/1 1875
Anders Herder 2/5 1876 d. 27/5 1876
Anders Herder 18/4 1877 (tror att Herder själv brukade skoja och säga att det var tredje gången gillt)
Hilma Sofia 2/1 1879
Augusta Olivia 9/9 1881
 
Herders barnbarn bor kvar.
 
Ha det så bra. Lena

2006-01-29, 10:16
Svar #8

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej allihop,
 
Jag skall ta en koll på biblioteket när det blir vardag. Jag tror dock att Lena och pärmen har de flesta rätt. Den har väl inte visat sig felaktig ännu. Svar kommer Phyllis.
 
Ja Lena, Århundradet var en besvärlig tid och vad jag förstår speciellt i Syllinge/Nyebro -trakten, där det färdades mycket folk (givetvis på många andra ställen också). Jag vill minnas att i Värö berättas det i dombok om drängar och åboar från Syllinge som rymt till Backa i Värö. De har nämligen inget att bo i och inget att bruka. Allt är bränt och förstört.
 
Den här tiden med många styren gjorde nog Halland lite eget. Man visste knappt vad man tillhörde och beslöt nog att hålla sig till varandra. Trots allt var det vad som stod på bordet man kunde äta.
Efter det svenska övertagandet var det många fall där svenska präster anmälde sina kollegor då de predikade på danska, vilket tycks ha fortsatt en bra tid. Det var också en starkt fäste för gammal dansk knapadel, vilka borde ha många ättlingar idag. Tex. Muus, ev. Winther etc.
 
Nej, nu ska jag på fotbollsträning,  
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-01-29, 21:52
Svar #9

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Lena, B-A, och välkommen Phyllis! Stort tack Lena för din härliga beskrivning av livet när Halland var gränsland, och för din sortering av våra anor. Nu begriper jag lite mer, och som alltid när man begriper lite mer så ökar antalet frågor som kanske någon av er har svar på.
 
Hindrik Torkelsson, han med det ofrälse vapnet, far till nämndeman Anders Hindriksson som var med på boupptecking på Bäck - hur kommer han in i det hela? Är han bror till min Christina?  
 
Phyllis ana Anders Torkelsson, min Christinas bror - är han både gästgivare i Ås och bonde på Hjörne? Eller finns det en ytterligare?
 
Nu känner jag mig som en snyltare, jag har ju inte något själv att bidra med, bara frågar och suger till mig allt jag får, men jag vågar mig på en till ändå:
 
I diskussionen om Hjörne/Munk som Lena nämnde ovan, finns ett inlägg från Gudrun där hon berättar från Kancelliets Brevb?ger om en rättegång i april 1623 mellan Jens Munk och Asmus Skuldt/Schult, där Asmus anklagades för att ha idkat otukt med fru Munk. Om nu Munk (och fru Munk) bodde på Hjörne, så kanske nufsandet skedde där? Och - i så fall - kanske Asmus Skuldt/Schult bodde nära till? Kanske på Hjörne? Kanske nämnd i din magiska pärm, Lena, eller i B-A:s skattgömmor? Eller kanske någon med liknande namn finns där?
Min Christinas make, Petter Schultz f 9 maj 1696 är ju ett lika stort frågetecken som hon själv var tills alldeles nyss.
 
Nöjda söndagshälsningar,
Britt

2006-01-29, 22:23
Svar #10

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen,
 
har tittat lite i Ås kyrkoböcker för att kolla de båda nya döttrarna till Alf Andersson i Hjörne.
Dotter:
 
Anna Alfsdotter, gift 1:a gången med Hindrick Olufsson i Stengårdshult i Ås socken. Det finns säkert mera barn födda innan kyrkoböckerna börjar.
Född i Ås 1689, döpt den 3/11;
Tvillingarna Hylla och Kjerstin Hindricksdöttrar av Steengårdshult. Fader Hindrick Olufsson Moder Anna Alfsdotter.
Manliga faddrar:
 Andreas Gothenius loci pastor, Börge Andersson, klockare. Nils Nilsson af Ericsgård i Biurum, Anders Svensson af Matzgård i W. Derome, Måns Alfsson i Stengårdshult. Clas Bengtsson af Backa och Wära socken (detta är Werdelins stamfar!) Olof Jonsson i Siörö och Grimmared socken.
Kvinnliga faddrar:
Kirstin Olufsdotter och Börta Börjesdotter af Jörne boro barnen. Gunnel Sefvedsdotter av Stengårdshult, Ingiähl Nilsdotter av Jörne, Elin Sevedsdotter i Stengårdshult, Anna Pedersdotter Ibm. Anna Nilsdotter af Kungsgården i Syllinge, Brita Pedersdotter af Näs.
 
Alla tillhörande samma tätslutna familj!!! Observera Claes Bengtsson i Backa! De måste varit besläktade innan Werdelin gifte in sig i familjen.
 
År 1692 begravdes den 6/2 Ärlige mannen Hindrick Olufsson i Stengårdshult, 40 år.
 
År 1693 18/3 vigdes ärlige drängen Oluf Bengtsson af Buared vid änkan Anna Alfsdotter af Stengårdshult.
Mannens föräldrar: Bengt Börjesson och Ingri Olufsdotter.
Kvinnans föräldrar: Alf Andersson och Kirstin Bengtsdotter (stämmer förträffligt).
 
Födda i Ås 1695 3/11, Ingri Olufsdotter i Stengårdshult. Fader Oluf Bengtsson, moder Anna Alfsdotter.
 
Manliga faddrar: Strandridaren Välaktad Hindrick Memsen, Bengt Alfsson i Hjörne, Lars Nilsson i Näs.
Kvinnliga faddrar: Hustru Regina Forman i Veddige Prästgård, Bengta Larsdotter i Stengårdshult, Zeves ibm. Chirstin Bengtsdotter i Buared.
 
Döda i Ås: 1727 och begrofs 2/7 en gammal hustru Anna Alfzdotter i Stenqårdshult, född i Hjörne, 77 år, (född beräknat 1650 i Hjörne)
 
Nästa syster är Marget Alfzdotter vilken avled 1713 och begrovs den 13/12 ifrån W Derome 69 år (alltså född beräknat 1644 i Hjörne)
Fadern: Alf Andersson Moder: Kirstin Bengtsdotter.
 
Och Lena, vad säger du om, 1698 och begrofs 12/12 een backahustru Anna Alfzdotter af backstuga vid Berget, 48 år. Barnfödd i Tåstorp och Wedige socken. Fader Alf Hansson Moder Boel Andersdotter.
 
Är det Alfarna som för ihop Hjörne och Tårstorp tro?
 
God kväll
 
B-A Stenqvist

2006-01-29, 22:45
Svar #11

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Britt,
 
du hann visst göra ett inlägg medans jag skrev mitt! Har inte papperen framme nu men det var väl så här; Anders Alfsson hade sonen och nämndemannen Torkel Anderssonsom i Hjörne. Han i sin tur hade barnen Anders Torkelsson gästgivare i Ås, Hindrick Torkelsson nämndeman och din Kirstina Torkelsdotter. Eller tar tröttheten ut sin rätt?! Tittar vidare imorgon.
 
Kväll!
 
Obs, måste tillägga. Var inne på en dansk sida och där stod det att Hjörne var Munks hemmagods!
Det vill säga dess ursprung och där de levde.
 
B-A Stenqvist

2006-01-30, 04:08
Svar #12

Phyllis Bongard

Hej igen!
Tack så mycket till er alla!  Jag drömde aldrig att vi kunde hitta släktingar av min fars ff kvar i Sverige. Eller att vi kunde få veta om 300 år av familjens historier. Jag har blivit helt förvånad över all informationen.    
 
En kort fråga till:
Förstår jag rätt att Carl Petter Andreasson hade en äldre bror som hette Anders?  
Jag hade just en kort abonnemang till Genline and trott att antingen Carl Petters bröder (Johan Henrik och Carol Johan) hade inga barn eller barnen emigrerade till US.  
Jag såg faktiskt Anders Andreassons namn några rader ovan familjens i 1855-60 husförhörslängden (Genline 1744.1.71100)och undrade vem han kunde vara. Carl Petters namn ströks från listan eftersom han hade redan gifta sig och flyttat till Kvarnome vid den tiden.
 
Tack igen!  Det är spännande och jag kan inte vänta att prata med min far.  Han ska bli mycket glad!
 
Mvh
Phyllis
P.S. Ursäkta min dåliga svenska! (please!)

2006-01-30, 12:48
Svar #13

Lena i Hjörne

Hej!
Det är så spännande varje gång man slår på datorn och se om det kommit fram några mer ledtrådar!
 
Phyllis: Be inte om ursäkt. Din svenska är helt underbar. Hur har du kunnat bevara den efter tre generationer? Hälsa din far från Sverige. Fråga honom gärna om han vet vilka fler från bygden som gav sig iväg tillsammans med Carl Peter, Johan Henrik och Carl Johan, eller kanske redan fanns på plats. Ofta reste de kanske till någon de hade haft kontakt med förrut?
 
B-A: Jag blir alldeles matt när jag inser hur de gifter med varann om och om igen. Vi kanske ska vara glada att vi har barn med rätt antal fingrar och tår? Här gällde det alldeles tydligt att hålla makten inom familjen. Inget utrymme för kärlek och passioner på 1600-talet!
Anna Alfsson från Thårstorp begriper jag inte alls. Dessutom född samtidigt som Anna Alfsson i Stengårdshult. Den ena med Alf Andersson som far och den andra med Alf Hansson. Var kan Alf Hansson komma från?  
 
Britt:
På frågan om Torkel, Torkelsdöttrar och Torkelssöner skulle jag vilja svara pass så länge. Kan de ha bytt plats med varann, Anders o Hindrick?
 
Om jag förstås det där om kuckiluret mellan Jens Munks fru o Asmus Schult så skedde det när Jens var på upptäcksresa och frös fast i isen vid Grönland över vintern. Alla trodde han var död och så blev det som det blev. Det är säkert mer än 20 år sedan jag läste den där romanen av Torkild Hansen om Jens äventyr. I min flummiga bild över hur det kan ha varit så har jag aldrig tänkt Hjörne utan Köpenhamn. Kanske skulle vi tänka en gång till på det där om du nu har en Schults så lagom i tiden i Fjärås? Vad vet du om dem?
 
Lena

2006-01-30, 14:01
Svar #14

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Hjörnefolk,
nu skall jag be om ursäkt på mina bara knän. Ibland är man så dum så man går över Viskan efter vatten (precis bredvid bron), och griper efter såna halmstrån som att en amorös Asmus i Köpenhamn skulle kunna ha något med min mystiske Peter Schultz att göra.  
Jag har tydligen aldrig sökt så där riktigt, riktigt kreativt på olika stavningar i vigselregistret, förrän alldeles nyss. Titta här:
 
1726-06-26, Varberg stad:
Berendt Gillman, Strandridaren
Catharina Schultz
 
1734 utan datum, lysning, källa Veddige Hallands landskontor E1:168:
Pett:r Schult, cronoländsman (min ana)
Charta sigillata avgift 16 ör
 
1742 utan datum, lysning, källa Veddige Hallands Landskontor E1:192
Hendrick Skult, titel Bakam (vad kan det vara??)
Charta sigillata avgift 8 öre (orättvist; min Pett:r betalade dubbelt så mycket!)
samt, bör vara samma par: vigda i Ås, 1742 09 19
Hindrick Hindrickson Skult, änkling, Warbärg stad
Oler HåckansDotter, änka, Östra Derum
 
Catharina Schultz och Hindrick Hindrickson Skult behöver ju inte höra ihop men min Peter - men de kan göra det, skulle rentav kunna vara syskon. Helt klart måste kollas såväl Ås och Veddige som Varberg!
 
Glada hälsningar,
Britt

2006-01-30, 15:34
Svar #15

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Allihop,
 
Ja visst är det värt att kolla alla församligar, som tex.
 
Vigda 1738 29/10 i Fjärås,
Nämndemannen Välaktad Herr Henrik Torkelsson, Veddige socken Hjörne. med pigan Kerstin Börjesdotter i Össlöv.
Hade krona och kysk skrud, skola bo i Hjörne.
 
Där har vi alltså honom!
 
Den andra klurigheten med gästgivarna är svår,
 
1737 28/12 i Ås gifter sig Anders Torkelsson från Veddige Hjörne med Anna Ericksdotter i Åhs bro.
Han blir gästgivare i Åhs bro, och, Lena, det är väl onödigt att kommentera att hon är bördig från Ericsgård i Bjurum!!
 
I samma socken vigs 1752 28/12 Gästgivare Anders Torkelsson Åsbro med Bengta Larsdotter från Permansgård.
 
Död i Ås 1755 2/6, Gästgivaren Anders Tårckelsson vid Åhs bro, 48 år.
Fader: Tårkil Andersson, Moder: Hilla Andersdotter
 
Vigda 1757 5/11, Drängen Johan Olufsson Istorp med änkan Bengta Larsdotter Ås, Permansgård.
 
Sedan blir ju Torkel Andersson gästgivare. Det borde väl vara barnbarn. Har inte kollat ännu.
 
Ja, det kukilurades nog en hel del, Lena. Om man nu var tvungen att gifta sig med den förutbestämde så blev det nog lite kukilur där passionen fanns!
 
Återkommer ikväll,
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-01-30, 21:03
Svar #16

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen!
 
Phyllis, detta känner du säkert till men tar det igen, och du ska veta att din svenska är det ingen fel på!
 
Carl Petter, född 1835 23/6.
Fader: Andreas Pehrsson Moder: Anna Brita Andreasdotter i Hjörne.
 
Manliga faddrar: Kronolänsman M. Andersson i Syllinge, Berndt Nilsson i Hjörne, Henric Olsson i Syllinge.
Kvinnliga faddrar: Prostinnan Sandgren på Veddige prästgård, Fru Anna Thalena Andersdotter i Syllinge, Hustru Anna Brita Henriksdotter i Hjörne.
 
Enligt Emi-bas Utvandrad 1869 2/4 ifrån nr. 3 Kvarnome.
 
1832 6/11 vigdes Drängen tillträdande hemmansåbon Anders Persson Syllinge nr. 2 och pigan Anna Brita Andreasdotter i Hjörne.
 
Fler vill ha datorn nu, jag återkommer!
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-01-30, 22:06
Svar #17

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
I Varberg finns i slutet på 1600-talet och i början på 1700-talet en familj Skyttz, en i mantal 1662 vid namn Nils Schittes, Börje får en son i Varberg vid namn Petter 1704-10-09. Ett namn som tycks gå igen är Dortohea, är det något som känns igen. Dett verkar dock mera som Skytte eller Schytz fast stavningen i Ås är ganska lik denna. Värt att kolla upp Britt! (Källa Gabriel Wallgren).
 
Clas Bengtsson i Backas hustru hett Ingebor Nilsdotter. I hennes dödsnotis nämns inte var hennes föräldrar bor. Jag kan nog satsa en slant på att hon är den gemensamma länken som troligtsvis kan återfinnas i Hjörne, Näs eller i Fexagård.
 
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-01-31, 05:48
Svar #18

Phyllis Bongard

Hej,
 
Det känner så bra när olika källor stämmer!  Carl Petters faddrar är ny information till oss.  Tack för det!  
Vad gjorde en kronolänsman?
 
Tack också för hälsning till min far.  Jag pratade med honom igår kväll och han blev alldeles mållös.    
 
Tyvärr, vi vet inte om hur Carl Petter bestämde bo i Maple Ridge township. Det är ett totalt mysterium.  Han köpte land av järnvägsbolaget i ett samhälle där många från Dalarna hade bosatt. Vi är fascinerad men har inga svar.
 
Vilka snälla ord!  Jag älskade lyssna på min farfar när han pratade svenska.  Jag förstod nästan ingenting utom Sjuhundrasjuttiosju sjösjuk sjömän. . . . men det var lyriskt och jag visste att jag ville lära mig svenska en dag.  När min brylling i Ängelholm började skoja mig med ordspråk såsom Får får inga får, får får lamm, bestämde jag försöka förstå!  Jag tar en kvällskurs vid Svensk-Amerikansk Institutet i Minneapolis och det är roligt.  
 
Nu måste jag till sängs medan ni börjar er dag!
 
Mvh
Phyllis

2006-01-31, 09:52
Svar #19

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej på er,
de där kurserna i svenska måste vara bra! Vi har två andra släktingar som går samma kurs på tisdag förmiddag, och de har lärt sig väldigt mycket. Själva ASI är också ett sevärt ställe. Huset är väldigt likt Tjolöholm. Jag och min pappa var där på midsommar för ett och ett halvt år sedan och dansade små grodorna tillsammans med hundratals amerikasvenskar, många i folkdräkt.
 
B-A: du är fantastisk! Så kreativt måste man nog tänka i stavning av Schultz för att kanske en dag kunna hitta rätt! Tack! Jag sparar alla inlägg i min pärm, och en dag skall jag följa de spåren. Egentligen skulle jag vilja ha en månads tjänstledigt nu, men det är inte så lätt. Min släktgren klev ju slutligt ur de burgnas skara efter den där bouppteckningen på Bäck 1785.
 
Om gästgivarna och alla Torklar på drift: Det fanns, om jag inte minns fel, två gästgivarfamiljer i de tidiga husförhörslängderna från ÅS. Namnet Erik fanns i den andra familjen. Kan där ha varit två gästgiverier, eller kan två familjer ha delat på gästgiveriet som bisyssla till gård/arna på Hjörne? De ligger ju väldigt nära om än på var sida sockengränsen. Kan det rentav vara så att familjerna var skrivna i båda socknarna? Att det som förvirrar är dubblering? Man har ju hört om andra som för att vara berättigade att driva handel även var borgare i en stad? Men i grannsocknar? Vild tanke.
Britt
-som måste göra annat nu

2006-01-31, 09:59
Svar #20

Lena i Hjörne

Hej!
Om Carl Petters faddrar så är det enklaste paret de båda från Hjörne. De är från min Hjörnehalva. Det är Kerstin Jonsdotters (Sven Jonas Werdelins dotter) och Nils Swensson (gift hit från Torstorp) son, Bernt Nilsson och hans hustru Anna Britta Hindrichsdotter (gift hit från Torstorp! Hennes far Hindrik Andersson var född här i Hjörne 4/5 1770 och bror med Phyllis Andreas Andersson)
 
Bernt o Anna Britta är Mats (min mans) farmors farmors föräldrar.
 
Då det gäller länsmannen så var det nog som någon typ av tjänstebostad åt bygdens ordningsman. Fru Anna Thalena  Andersdotter gissar jag hörde ihop med honom. Hon benäms Fru och det är nog lite finare än hustru.
Jag hittar dem inte i pärmen. Inte heller Henric Olsson från Syllinge. De här tre faddrarna är jag lite nyfiken på så det kanske dyker upp något så småningom.
 
Men Britt, då jag letade efter dessa så hittade jag en Daniel Schlegel som 1652 friköpte 1 mantal klosterhemman här i Syllinge. Det är ju ganska långt från dina Schultz men tänkte att du kanske ville veta ändå.
 
Lena

2006-01-31, 10:26
Svar #21

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
... och ibland tar det en stund innan poletten trillar ner. I inlägg 30 jan kl 15.34 har B-A hittat Christinas bror Henrik gift med en flicka från Össlöf i Fjärås. Bingo! Nu är indicierna så täta för min knytning till Hjörne att det helt enkelt inte kan vara annat.  
Henrik var och hälsade på storasyster på Bäck, och träffade vid någon bjudning en kysk flicka värd krona och skrud. Det var väl lite romantiskt?
Britt
(med andra anmödrar för vilka prästen i Fjärås vid samma tid antecknat sånt som egen klädnad eller hur skall detta gå)

2006-01-31, 19:16
Svar #22

Phyllis Bongard

Hej!
Jo, vi har en underbar lärare som har tydligen obegränsad tålamod och en bra humor.  Jag tycker att hon behöver den. :-)  Jag skulle bli förvånad om hon inte skakade på huvudet varje gång vi lämnade kursen.
 
Jättekul att vi har släktingar i tisdags kurs! Jag hade ingen aning! Min kurs träffar på onsdag förmiddagar så ska jag fråga läraren lite imorgon. Britt, du nämnde att Ulrika Marins ättling emigrerade till Minnesota.  Kommer de två släktingar från den här linjen?
 
Jag har börjat klottra ett träd och jag kan bara säga, Wow!  Så många intressanta historier!  Var Berndt Nilsson Bengt Alfssons ättling?  
 
Nästa gång ni är i Minnesota är ni varmt välkomna att hälsa på oss!  Faribault ligger ungefär 80 km söder om Minneapolis.
 
Phyllis

2006-01-31, 19:52
Svar #23

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen,
 
Britt, det finns en rådman i Halmstad 1717 som heter Schultz, kan vara värt att kolla.
 
Jag skall försöka göra en släktlinje åt dig Phyllis så att du kan se ordentligt vem du härstammar ifrån.
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-01-31, 22:32
Svar #24

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen,
 
Lena, i mina gamla anteckningar och uppgifter om Hjörne fann jag lite som skiljer från pärmen.
 
1657mtl. Alf Andersson Börje Nilsson.
 
1663 mtl. Hjörne Alf Andersgård: Alf Andersson och hustrun Kerstin Bengtsdotter. Änkan Kerstin Ulvsdotter, änka efter Börje Nilsson som då avlidit mellan 1657 och 1663.
 
Dessa har jag utgått från att det är Bengt Alfssons hustrus föräldrar (Börta Börjesdotter) vilket också skulle förklara att man tagit över hans del i gården.
 
I pärmen finns en Bengt Nilsson och hans änka Kerstin Olufsdotter. Detta är förmodligen samma människor lästa på olika vis. Men om dottern skall stämma bör han ju heta Börje!!
 
Rent faktiskt borde det vara så att Bengt Alfsson just tar över Börje Nilsson del för att bruka och då borde han varit ingift där. Bengt Alfssons broder Anders Alfsson tar över sin fars del. Detta förklara också att övriga brukare försvann. Att det fanns en Hans på gården också skulle kanske kunna vara svaret på dem med de patrinymikonet i släkten. Rörigt va?
 
Ulvsnamnet finns i trakterna, tex. i Sällstorp på Råred och i Ås (förmodligen också i Veddige).
 
Britt, javisst var där två gästgivare. Det kanske är onödigt att påpeka men den andra gästgivaren var Erik Nilsson och hans ättlingar, givetvis från Bjurum Fexagård och broder till Nils Nilsson i Hjörne. De gifte sedan ihop sig igen i Åsbro:
Vigda 17371228 i Ås: Drängen (sedermera gästgivaren)Anders Torkelsson, Jörne Veddige med pigan Anna Ericksdotter vid Åhs bro. Kan faktiskt inte på rak arm säga om de delade på gäsgiveriet. Det verkar konstigt att det skulle vara två olika. Eller så var det ett tidigt familjeföretag!
 
Har också hittat en koppling till Lindberg där Anders Alfsson i Hiörne och Ingegerd Bengtsdotter i Hiörne är faddrar åt Sven Larssons barn, Lars, i Gunnestorp.
 
Det borde väl vara genom frugan, vi får se om man kan hitta vad hon hette.
 
Allt för idag,
 
B-A

2006-02-01, 14:27
Svar #25

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej på er!
Så klart de där gästgivarna var släkt förut och blev det mera sedan - det borde jag ha förstått...  
Gästgivare Erik hade visst behov av mera hö, bör ju ha gått åt en del till gästande hästar, titta här:
 
(Från Hallandsrötter->källor->ödehemman i Halland 1741)
”Åhs Sochn  
No3 Hallagården i Åhs by. 1/2 hemman Crono.  
Kongel: Maijt och Cronan bespart, legat öde i långeliga tider hwilket giästgifwaren Erick Nilsson wid Åhsbro sökt för giästgifweriets understöd, som långt för detta är understält Höglofl: Kongel: Cammar Collegii utslag. Emedlertid höstas det af bemte giästgifware emot 5 Dlr Srmt åhrligit gräsgiäld.”
 
Och B-A - särskilt tack för att du håller utkik efter Schultzar!  
 
Vänliga hälsningar
Britt

2006-02-13, 17:01
Svar #26

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
I 1732 års mantalslängd, på Hjörne, står de där så prydligt: Nämndemannen Nils Nilsson och dotter Kirstin, not dotter Elin gift till (någonstans) på eran halva av gården, och dito nämndeman Torkel Andersson, söner Anders och Hindrik, doter Kirstin på våran halva.  
Det måste vara min Christina som gifte sig två år senare och flyttade till Fjärås, men utan vår härliga diskussion ovan hade jag aldrig vågat gissa det!
Dessutom känns det lite som om det börjar bli vår!
Glada hälsningar,
Britt

2006-06-27, 08:17
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Veddigekännare:
 
Jag letar efter födelseort för mjölnaren Andreas Eriksson. Det finns två mjölnare med det namnet på 1860-talet, den jag söker är född 1836-11-15 och gift med Johanna Christina Svensdotter. Han emigrerar till USA 1871. Jag har följt honom bakåt till 1854, men husförhörslängder saknas i Genline. Han finns inte så vitt jag kan se i födelseboken. Hans dödsbevis i USA säger att han var född i Warburg men i Varberg har jag inte hittat honom. Vet någon var han kom ifrån?

2006-06-28, 07:00
Svar #28

Rigmor Andersson

Hej Chris!
Detta hittade jag på Emibas kan det vara rätt.
Post 681214
 
Eriksson, Andreas
Mjölnare fd (gift man)
 
f. 15/4 1836 i Veddige, Hallands län (Halland)
 
Utvandrad 17/11 1871
från Telnebacka, Veddige, Hallands län (Halland)
till Amerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 30
 
Emibas emigrationsakt: Veddige N 1871 036
Mvh Rigmor

2006-06-28, 08:01
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna