ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånska Guvernementetskansliet DIIaa:2 - Dom över Johan Schröder  (läst 797 gånger)

2005-06-14, 09:25
läst 797 gånger

anders sjö

Hej. Nu behöver jag återigen hjälp. Denna gång tycker jag mig kunna se vad det står men jag förstår det inte.


 
dråp på Cornetten Rafsten, och efter Kongl.
May_ högwälborne __ grefvar(?) ock råds undfång-
ne(?) erigdebref(?) frivilligt sig angifvit ock blifvit  
för rätta stäld, skolandes här med således både
 
Står det verkligen det jag tror eller har jag läst fel?

2005-06-14, 10:11
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
leigdebref ska det nog vara. Dråparen hade antagligen rymt, men fått ett lejdebrev (fri lejd) att återvända för att få saken prövad.

2005-06-14, 18:07
Svar #2

Eva Leksell

Kongl. Maij:ts står det. Och sedan kommer en eller två bokstäver plus ett förkortningstecken. Bör vara en titel - kanske herrar?

2005-06-14, 21:32
Svar #3

anders sjö

Tack Anders och Eva för läshjälpen. Fantastiskt vad lätt det är att få hjälp! Hoppas jag får tillfälle att återgälda.
 
Tack även för förklaringen av lejdebrev. Jag tror att målet tagits upp vid flera ting, jag ska försöka hitta allt, och då bör jag få läsa mer om Lejdebrevet.

2005-06-17, 13:22
Svar #4

anders sjö

Eva, eller någon annan. Är det inte samma två bokstäver i bilden ovan som i den i detta inlägg?
 
Blir det i så fall lättare att tyda nu?

2005-06-17, 18:15
Svar #5

Bengt Nilsson

Det står herrar Grefwar och Rådh, vilket alltså avser rådet. När Karl XII lämnade Sverige 1700 lämnade han inte över styrelsen av Sverige till rådet, utan delade istället ut befogenheter till de olika ämbetsverken. Ett par områden fick dock rådet behålla inflytande över, däribland det högsta överinseendet över rättsväsendet. Rådet har alltså i sin egenskap av högsta rättsvårdande instans utfärdat ett lejdebrev för den förrymde misstänkte.

2005-06-22, 23:34
Svar #6

anders sjö

Tack Bengt för läshjälpen och framförallt för historielektionen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna