ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oxie hd 1811 18/4  (läst 920 gånger)

2012-04-25, 23:57
läst 920 gånger

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
God Odens dags afton!
 
Jag önskar få hjälp med följande utdrag ur Oxie dombok. Vilket kan socken- eller ortsnamnet vara som avses i jamte hustru Agneta Lundberg gård i stora ???/boruda, ?  Önskas fler bilder säg till.
 


 
 
Vänligen
Carl Johan Ljungquist

2012-04-26, 00:12
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5065
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 00:09
    • Visa profil
Hej Carl Johan!
 
Jag läser det som jemte hustru Agneta Lundberg här i Stad[en] boende, kan det syfta på Malmö? Det finns en Agneta Petronella Lundberg som gifter sig 1794 2/2 i Malmö garnisonsförsamling med en Lars Malmstedt, och då borde den Berger som också nämns i notisen vara identisk med markören Anders Berger i Malmö (gift där 1809), hos vilken min ff fm mm var piga alldeles i början av 1800-talet.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-04-26, 00:29
Svar #2

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Det kan nog vara Malmö som avses men dommålet berör husaren och landstrykaren Andreas Lundberg-Berger, som jag nämner under socknar Genarp och resandesläkter Lundberg. Men tack för texttydningen. Får gå vidare med den Agneta P. L. du nämner och se om det ger något.
 
Vänlig hälsning
Carl Johan

2012-04-28, 03:34
Svar #3

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Skall man tro en släktutredning från Familysearch berör följande dödsnotis ovanstående Agneta Lundbergs släktkrets. Vill någon vara vänlig att tyda den i sin helhet?  
 
(Källa: Brandstad CI:2 s.63., vänster blad nr 12)

2012-04-28, 12:23
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5065
  • Senast inloggad: 2024-06-03, 00:09
    • Visa profil
Hej Carl Johan!
 
Jag läser notisen såhär:
Sancte: Trinitatis d. 13 Maij, Begrofs gamle Dragonen Anders Pährs.?
Lundberg af Branstad född i Hammarlunda, warit Dragon i 6 år.
Blef skuten i Ryggen ock enna handen i Pålen, fick afskied 1703.
och fåt pension af Cronan til sin död. Lefwat med sin hust: A[rna?]
44 åhr i äcktenskap. Haft [med] henne 11. Barn. Bot en lång tidh uti
Reslöf, sedan 10. år i Påske huset wid Dalby, och 6 åhr i B[ranstad]
Låg siuk i många dagar döde Pingest afton d. 5. Maij, af ål[der]
och Bräkelighet är Begrafwen östan för Kyrkian, och på 80 [åhret?].
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-04-30, 22:26
Svar #5

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Tummen upp för den texttolkningen.

2012-05-14, 03:06
Svar #6

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Kort om vad hittills är känt:  
Agenta Petronella Lundberg född 1762 14/12 i Brandstad och dotter till trumpetaren Nils Johan Lundberg och hustrun Christina Schånberg samt i död 1831 9/2 i Malmö gar.för. Sedan lever hon på okänd ort tills hon dyker upp i Malmö, där hon 1794 2/2 vigs med den värvade soldaten vid Änkedrottningens regemente, sedermera murargesäll, Lars Malmgren (-stedt en felskrivning) död 1826 20/2 [63 år: född ~ 1763]. Våren 1811 sover husaren Berger över hos Agneta, dock hon upptäcker hans stöldgods (en blårandig tröja om jag läser rätt) och anmäler honom till fjärdingsmannen. Inget nämns om någon släktrelation dem emellan, enda är just att Bergers civila namn är Lundberg. I domboksmålet nämns även en tunnbindare Malmgren med hustru, deras roll är dock en aning svårtydd (etriga kråkefötter). Det skall noteras att då Bergers släkting Annika Lundbergs barn döps i Malmö gar.för.(se Anders Bergs inlägg 2011 7/12) står en Hans Malmgren som dopvittne, om denne nu kan vara befryndad med Lars Malmgren.
   
Agnetas farfar och farmor är trumpetaren i Brandstad Petter Lundberg och denne hustru Beata Elisabet Skytte, som står att läsa om under Yrken/Trumpetare (se Niklas Hertzmans inlägg 2007 8/3). Enligt diverse spridda inlägg under Smålands socknar (bl.a. Alseda år 2009) är denne av en småländsk trumpetarsläkt. Förutom detta domboksmål och att trumpetaren Petter Lundberg har en son smeden Adam Gabriel Lundberg som 1811 bosätter sig i Lyngby socken (M), finner jag inget annat som tyder på att denna trumpetarsläkt kan vara släkt med Lundbergarna verksamma på Häckeberga gård i Genarp (M). Skall man tolka det som att resandesläktens stamfader Anders Lundberg (1789-1832) inte är släkt med Agneta Petronella Lundberg (1762-1831), trots att han sover över hos henne? Eller är de faktiskt släkt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna