ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmö, Börnebog (motsv. bouppteckning?), 1685  (läst 748 gånger)

2006-11-13, 12:12
läst 748 gånger

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
Eventuellt har jag hittat en notis som kan reda ut om Simon Samsiö är styvson till Morten Jacobssen Samsiö/Samsing vilket källor som tex Landsstaten säger som eventuellt. Vad jag tror att jag har hittat är något som motsvarar bouppteckning för Mortens svärmor. Hon hade en liten son vid namn Simon när hon som änka avled 1685. I denna skrift nämns Förutom Mortens svärföräldrars och dersas son simons namn även Morten Jacobssens. Denna skriften kan eventuelt lösa problemet och styrka min teori! om att Simon är Mortens styvson och svåger.  
 
Jag har dock stora svårigheter med att läsa texten. Därför undrar jag om någon har lust att hjälpa mig att tyda texten eller delar av den.  
 

 

 

 

 
Sidan kommer från DigiArkivs skiva om Malmö skiva 3 om Bouppteckningar Börnebog 3 uppslag 93v-94.
 
Tacksam för all hjälp som går att få.

2006-11-13, 18:33
Svar #1

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Protokollet rör sig om en s.k. avvittring. När en änka/änkling med barn ville gifta om sig , skulle ett arvskifte ske efter den avlidne maken/-an för att bestämma barnens arvparter efter den döda föräldern. Detta för att man räknade med att barn även skulle komma att födas i det nya äktenskapet och dessa hade ingen del i arvet efter den tidigare maken.
 
Jag tolkar innehållet i korthet så här:
 
Borgaren Madts Simendson Slagter hade avlidit och efterlämnat hustrun Karen Nielsdotter och deras son Simen Madtzon, 12 år gammal. Karen Nielsdotter hade gift om sig med Pedher Nielson, utan att sonen blivit avvittrad. Sonen Simen företräddes av sin farbror Niels Simendson och sin fasters man Morten Jacobson. Farbodern Niels Simendson förodrnades också som Simen Madtzons förmyndare.
 
Så vitt jag förstår, var det bara Madts Simendson Slagter som var död vid denna tidpunkt.
Den Morten Jacobson som nämns här var svåger till denne Madts Simenson.
Simen Madtzon var styvson till Pedher Nielson.
Christer Kalin

2006-11-13, 19:28
Svar #2

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
Tack för hjälpen! Då hade jag missupfattat vad texten var för något, men den var fortfarande intressant. Vid närmare granskning av registret till de vanliga bouppteckningarna ser jag att En Karen Nielsdotter gift med en Pedher Nielsson dör och får får en bouppteckning 1689, med andra ord stämmer det nog att det bara var maken som dog, hon gifter om sig och dör efter fyra års äktenskap. (Jag hittade inte Madts i det vanliga bouppteckningsregistret, däremot dör det en slaktare 1680 och en 1683. De får jag kolla upp).
 
Min teori om att gossen Simon skulle vara Morten Jocobsen Samsiös son/styvson Simon Samsiö är ganska långsökt, den motsäger vad Simon Samsiö själv skrivit i ett brev till konungen (om sin ålder vilken antyder att han föddes 1657-1658. Jag tror inte att man ljög för kungen). Men alla eventuella ledtrådar måste undersökas.  
 
En märklig detalj är att gossen Simon Madtzons mamma har samma namn som Morten Samsiös hustrus mor har i sin dödsnotis, medan faderns namn är de omvända (db: Simon Madzen). Detta skulle kunna förklaras om det står att Morten är gossen Simons fasters man, isf hette den avlidnes mor och hustru samma sak och jag har förväxlat den döde mannen med sin far. (Mortens hustru, gossen Simons sk faster är trol född 1648 så så är nog fallet.)
 
Jag får nog gräva vidare.  
 
Tack än en gång för hjälpen
Mvh Staffan Benedictsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna